رسانه تاب آوری resiliency.ir
رسانه تاب آوری resiliency.ir
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

مدیر و موسس خانه تاب آوری : تاب آوری از جنس کتاب است

به گزارش ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، همایش «تاب‌آوری و توسعه در نشر دانشگاهی»  دوشنبه (بیست‌وسوم آبان‌ماه ۱۴۰۱) با حضور محمدرضا مقدسی (مدیر و موسس خانه تاب‌آوری ایران)، مهرداد عالی‌پور هریسی(استاد دانشکده کارآفرینی دانشکده تهران)، کاظم آرمان‌پور( مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی) و سید عباس حسینی نیک؛ مدیر انتشارات مجد در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

.

ضرورت تاب‌آوری مدیر مسئول و ناشر

در ابتدای این نشست، کاظم آرمان‌پور با اشاره به اهمیت برگزاری همایش «تاب‌آوری و توسعه در صنعت نشر دانشگاهی» گفت: ناشران در بحث تولید کتاب یکی از ضلع‌های اصلی مثلث سه گانه صنعت نشر هستند. اگر ناشران را تولیدکننده حوزه کتاب در نظر بگیریم مشاهده می‌کنیم سازمان نشر هر کدام از ناشران در چند سال اخیر با بحران و مشکلاتی همچون چاپ کتاب دیجیتال، کپی رایت، افزایش قیمت کاغذ، تیراژ پایین، فروش کتاب در کرونا و... مواجه شده اند.  امروزه تعدادی از ناشران، سازمان نشر ندارند؛ اولین درخواست ما از ناشران فعال در نشر دانشگاهی، پیوستن آنها به سازمان ناشران است؛ چرا که اگر به سمت و سوی علمی و سازمانی شدن پیش نروند در آینده‌ای نه چندان دور از بین خواهند رفت.

وی بیان کرد: دوران کرونا نشر دانشگاهی را دچار بحران کرد. اولین قدم در حل بحران‌ها این است که شخص مدیر مسئول و ناشر بایستی از لحاظ روانشناختی تاب‌آور باشد تا بتواند سیستم سازمانی خود را در بحران‌های مختلف مدیریت و هدایت کند

.

تاب‌آوری یک رویکرد تقلیل‌گرا نیست

در ادامه این نشست، محمدرضا مقدسی درباره واژه، مفاهیم، ارکان و ابعاد تاب‌آوری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: قبل از این‌که بخواهیم به تاب‌آوری سازمان و جلوه‌های مدیریتی آن بپردازیم ابتدا باید درباره چرایی و چیستی کلمه تاب‌آوری صحبت کنیم و این دانش را کسب کنیم که این کلمه چه معنا و مفهومی دارد و تعریف آن چیست. اول باید بگویم که تاب‌آوری یک رویکرد تقلیل‌گرا و به معنای تن دادن به خفت و خواری نیست. تاب‌آوری از جنس کتاب است، ستون خیمه تاب‌آوری، آگاهی است و آگاهی ثمره کتاب است؛ خردورزی و خردمندی ثمره کتاب و کتابت است و در مسیر توسعه تاب‌آوری چاپ و نشر، کتاب و کتابت ستون خیمه تاب‌آوری است. در واقع توانایی ادامه دادن یکی از خلاق‌ترین تعاریف تاب‌آورری است

.

وی افزود: تنها اصل دنیا تغییر و تغییرپذیری است؛ زمانی در کشور بحران کرونا اتفاق افتاد و ما مجبور به باور این واقعیت شدیم. ما برای رسیدن به رشد و شکوفایی صنعت نشر کشور باید باور کنیم که به روزهای بسیار خوبی در آینده خواهیم رسید. به نظر من ناشرانی در بحران کرونا موفق عمل کردند که تاب‌آور و خلاق بودند و توانستند رشد کنند

.

مدیر و موسس خانه تاب‌آوری ایران، تاب‌آوری سازمانی را مهم دانست وگفت: تاب‌آوری سازمانی یک ویژگی نیست بلکه آموختنی است. در واقع سلامت، تعالی، رشد سازمانی و بنگاه‌های کسب و کار به وجود آوردنی هستند؛ دست در دست هم با دیده‌بانی و پایش و خلاقیت می‌توانیم تاب‌آوری را در یک سازمانی ایجاد کنیم و اگر از آن مراقبت نکنیم از دست خواهد رفت. تاب‌آوری در صنعت نشر نیز موفقیت و سرافرازی خلاقیت و عبور از تنش‌ها و چالش‌ها را مدیریت می‌کند. ناشران بخشی از حیات مکتوب کشور هستند و حتما باید در زمینه تاب‌آوری آموزش‌های لازم را ببینند

.

مقدسی عنوان کرد: تاب‌آوری فردی نتیجه تلاش‌های تربیتی و آموزشی و به طور کلی مدرسه است و انسان‌ها برای ارتقای تاب‌آوری در عرصه‌های مختلف هیچ راهی جز آموزش و کسب آگاهی ندارند. تاب‌آوری در خلاء شکل نمی‌گیرد؛ خط تولید تاب‌آوری در سازمان به ویژه فرآیند، فرآورده و محصول مدیریت است. در واقع خط تولید تاب‌آوری، مدیریت است

.

مدیر و موسس خانه تاب‌آوری ایران به معرفی شخصیت و دیدگاه پروفسور هارد اشاره کرد و گفت: او یکی از پیشتازان و بزرگان تاب‌آوری در اروپا است و به این موضوع می پردازد که چرا پرداختن به تاب‎آوری در هر عرصه‌ای مهم است.

لزوم افزایش تاب‌آوری در صنعت نشر

مهرداد عالی‌پور  از دیگر سخنرانان حاضر در این همایش با اشاره به تاب‌آوری و کارآفرینی در صنعت نشر گفت: تاب‌آوری نیازمند قابلیت‌هایی است که به چند دسته تقسیم می‌شوند، ویژگی‌های شخصیتی افراد به صورت ژنتیکی یا  اکتسابی و اپی‌ژنتیک شکل می‌گیرد؛ اپی‌ژنتیک به مجموعه‌ای از ترکیبات شیمیایی می‌گویند که می‌تواند به ژنوم هر انسانی بگوید چه کاری انجام دهد. همه این مطالب به این معنی است که تمام آموخته‌ها و دانش یک فرد تحت عنوان ویژگی شخصی خود را نشان می‌دهد.  به عنان مثال استرس، گشاده‌رویی در برابر تجربیات، شناخت، فرصت‌ها و ... از این مسئله نشات می‌گیرد؛ همه اینها آموختنی و تربیت کردنی است و زمینه ژنتیکی آن هم زمینه یادگیری بهتر و ساده‌تر آن را میسر می‌کند.

عالی‌پور ادامه داد: اولین قابلیتی که ویژگی‌های شخصیتی به ما می‌دهد این است که در مقابله با استرس، مشکلات و مسائل بتوانیم یک رویکرد مناسبی از خود نشان دهیم. دوم ویژگی‌های زمینه‌ای است که معمولا ما زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را نمی‌توانیم به عنوان یک بنگاه خصوصی کوچک خیلی سریع تغییر دهیم.

این استاد دانشکده  همچنین گفت:  ناشران در صنعت نشر، باید نام تجاری محصولات خود را انتخاب و به مخاطبان عرضه کنند. محصولات حوزه نشر یک نام تجاری مشخص ندارند؛ ما به مهارت‌هایی نیاز داریم تا بتوانیم در صنعت نشر به‌طور پایدار و با ثبات بالا این صنعت را توسعه داده و تاب‌آوری را افزایش دهیم. برای حوزه صنعت نشر مدلی به نام «کارآفرینی مبتنی بر برندینگ‌سازی» وجود دارد. ناشران باید دو چیز را به طور متوازن با هم دنبال کنند؛ اولین فرآیند ساخت نام و نشان تجاری از یک نام ثبت شده و تبدیل شدن به یک برند آغاز می‌شود. ناشران باید یک نام و نشان تجاری شناخته شده را که مردم با آن تعامل برقرار کرده باشند انتخاب و تبلیغ کنند. یکی از مشکلات اصلی این است که ناشران در صنعت نشر به طور موضعی، سلیقه‌ای، ناکارآمد و کم کارآمد با این مسئله مواجه هستند.

عالی پور اظهار کرد: دومین موضوع در کنار فرآیند  تجاری‌سازی، چرخه کسب و کار است. ما باید چهار مرحله «استفاده از دانش روز در حوزه مدیریت»، «ارتباط با مشتریان و مدیریت ارتباط با ذی‌نفعان» و «ایجاد یک رابطه تعاملی و برنامه بازنگری استراتژیک و عملیاتی» را در پیکربندی محصول در نظر بگیریم. غیر از مهارت‌ها و قابلیت‌های فردی در زمینه شناخت، نیازمند این هستیم که به‌طور متوازن ارکان و مراحل درست ساخت یک نام و نشان تجاری را به همراه چرخه سیصد‌وشصت درجه نوآورانه اجرا کنیم؛ در این شرایط ما نسبت به رقبایی که دارای این ویژگی نباشند یک بنگاه تاب‌آور در صنعت نشر خواهیم بود.



تاب آوریخانه کتابخانه تاب آوریدکتر محمدرضا مقدسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید