رضا چترزرین
رضا چترزرین
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

قلیل مستمر بهتر از کثیر منقطع است.


شعبانعلی تو "فایل صوتی" مدیریت توجه و اقتصاد توجه (متمم) میگفت ما تو دوران عصر پریشان فکری زندگی میکنیم.

مجموعه مطالب.در روزنوشته ها

چند سال پیش که کتاب قدرت عادت(کامنت من در متمم در مورد کتاب) رو خونده بودم.چند ماه پیش هم چند تا مقاله از نشریه بسیار وزین ترجمان،در مورد اراده و عادت و رفتار(پایین لینک هاشو میذارم).و خیلی قبل تر از اون هم این پست وبلاگی از امیر محمد قربانی در مورد استفاده ابزار تکنولوژیک برای "تقویت ماهیچه توجه" (مدیریت توجه با درخت کاشتن) و معرفی اپلیکیشن.

Forest

برشی از مطلب وبلاگ
برشی از مطلب وبلاگ


میگن کتاب های خودیاری بر این مبنا نوشته شدن (نیروی اراده همچون ماهیچه)

یعنی

"قوه اراده با دیدن یک عمل مستدام،‌رشد می‌کنه"

و فکر کنم به زبان ساده اش اگه یه مدت به خودت زحمت بدی کتاب بخونی یا مسواک بزنی یا هر عادت خوب دیگه ای باشه.اگه مداوم باشه.بعد بذاری کنار اون عمل رو کنار گذاشتنش اذیتت میکنه.

البته کتاب و مقاله ها فراتر از این ها رفته.

مثلا در مورد کتاب عادت به قول ترجمان یک بخشش اینکه، میخواد گرایش شرکت‌ها به عمل‌کردن به‌مثابۀ توانمنسازِ ما (خرید محصول توسط ما، به وسیله محرک ها) رو نشون بده.

خلاصه " این پایش دائم برای تضمین پایبندی اونم با شروع کارهای ساده و ایجاد یه سری محرک ها و مشوق ها و کلی پیش "نیاز دیگه میتونه ایجاد بشه.

یک نمونه اش: آقای دارن هاردی بارها از اهمیت گام های کوچک و پیوسته در "کتاب اثر مرکب" نوشتن..

سرباز اداره کار که بودم.(مدیر کل) به کارمنداشون این کتاب رو هدیه دادن که بخونند.اما به کارمند های شهرستان و مرکز ندادن.ولی دستور اجبار بودن نیم ساعت مطالعه اجباری رو ابلاغ کرده بودن به شهرستان ها،جایی که من بودم. اونجا هم کسی یا حوصله نداشت یا علاقه.

ولی من به جای ده نفرشون میخوندم و سهمیه اونا رو گرفته بودم.و اخر سر هم یه تشکر و قدردانی هم از رئیس مون گرفتیم.

اداره کل کار،تعاون خراسان شمالی
اداره کل کار،تعاون خراسان شمالی


  • تو ادبیات دینی ما گفته میشه که قلیل مستمر بهتر از کثیر منقطع است.(شاید تفسیر دیگه ای برای مسائل دیگری بشه کرد- )


اما برداشت من در مورد شروع یک عمل و انجام دادن یک کار و ایجاد عادته.

یعنی اگه ما بتونیم پایبندی خودمون به یک تصمیم کوچیک،نشون بدیم راه برای تعهدهای بزرگ‌تر هموار می کنیم.این رو در روان‌شناسی،انضباط درونی یا نظم شخصی (متمم)میگن که حاکی از احترام به مقررات و قواعد شخصی هستش.حالا این تصمیم میخواد ورزش کردن هر روز 5 صبح باشه.یا نماز خوندن.یا درس خوندن و .......

البته

یکی از اصول تربیتی در نظام فکری علمای دینی ما،اصل تأثیرِ متقابلِ رفتارها،باورها و گرایش‌ هاست.بر این اساس،تعلّقات و تلقیّات انسان از رفتارهای خوب و بد او اثر می‌گیره.کار اگر بد باشه،روی دل ما اثر می‌گذاره،روی اخلاق ما اثر می‌گذاره،گاهی روی برداشت‌ها و تلقی‌های ما اثر میگذاره.

در باب عملِ خوب هم همین اصل وجود داره. همون طور که ایمان «انسان را مى‌کشاند و به عمل صالح دلالت مى‌کند...عمل صالح هم انسان را به ایمان دلالت مى‌کند. یعنى یک تأثیر و تأثر متقابل‌ وجود داره.

این اصل ما را به یک راهبرد مهم میرسونه. و اون اینکه اصلاح و تغییر تمایلات و اندیشه‌ها میتونه بواسطه‌ی همین رفتارهای ظاهری صورت بگیره؛ پس باید مراقب عملِ جامعه و سبک زندگی جامعه یا (خودمون) بود.و باشیم.

استمرار عمل رو باور اثر داره.

«مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ..» در این آیه،منظور از کلام طیّب همان عقاید حقّ است.علامه طباطبایی با عنایت به عبارت «الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»،مرجع ضمیر در «یرفعهُ» را عقاید حقّ می‌داند و معتقد است.به میزانی که عمل مکرر شود،اعتقاد راسخ‌تر،روشن‌تر و درتاثیرش قوى‌تر مى‌گردد.و براین اساس،سبکِ زندگی به عنوان راهبردی برای تغییر نگرش‌ها و باورها مطرح میشه.والا این آزمایش پف نبات یا آزمایش مارشمالو و پرسشنامه خویشتن داری و این خود مهاری(مقاله ها در لینک پایین ) رو ما براش تو دینمون راهکار داریم.نیاز به این آزمایش ها نبود که.حالا غربی ها اومدن با نوشتن 1کتاب عادت یا 2-عادت خوب یا عادت بد، یا مقاله هایی که تو نشریه ترجمان خوندم.این کار رو با توضیح جزئیات خیلی زیاد و آزمایش ها انجام دادن.

foundations of cognitive psychology

کتاب Daniel Levitin

برای سال ۲۰۰۲ هست که از فصل ۷ به بعد محتواهای مفیدی در حوزه توجه، توجه انتخابی و تمرکز گردآوری کرده. مقدمه این کتاب برای من بسیار شگفت انگیز بود.

* ذات مدیریت توجه، صبر کردن، کند شدن و حوصله داشتن است.

سخنرانیش در تد

اما در مورد مدیریت توجه

و مهارت های مرتبط با Notification Management

با خودم گفتم.چرا اپلیکیشن فارست؟ چرا نماز نه ؟ اینا چه فرقی با هم دارن؟

اگه میخوای در کل ماهیچه توجه ات رو تقویت کنی.فرقی با هم ندارن.اما اگه لحظه ای میخوای باشه،حالا یا پومودور یا فارست.

در جزئیات، با اَپ فارست، دلت خوشه به این که هم تو واقعیت درخت میکاری.و شاید یه کار خوب کردی.

ولی خوب خودتو زیر سلطه یه ابزار قرار دادی.و با اونی که یوگا میکنه یا نماز میخونه زمین تا آسمون تفاوت هست.این اصل قلیل مستمر در مورد نماز خوندن هم صدق میکنه.

البته یه زمانی برای من بر عکس بوده.

یه چیز دیگه خطاب به بعضی از دوستام اگه تو ذهن و قلب و دل مریضی داری و با دین هم زاویه داری.و نماز خوندن بقیه رو هم مسخره میکنی.و بر اساس خوانش شخصی از دین مسلمون شدی.

بازهم با خوندن اینا نمیتونی باور کنی که هم باید به تکلیفت عمل کنی و هم این که به غیر این که تکلیف باشه.شاید حکمتی در انجام این حرکات باشه دیگه تقصیر من نیست.

یه نکته کوچیک خطاب به خودم و بقیه از انقلابی ترین بچه های توییتر

حاج مصطفی

یه رشته یا رشتو یا به قول ساما نخجیک رو هم به نظرم مرتبطه از ایشون

اسلام دین منطبق با عقل و علمه

کسی که به دین اسلام میگرود.و کلام خدا را قبول دارد آنرا با دانش روز تفسیر میکند. و لذا هرکس که مدعی خردمندی است.قاعدتا نباید ایرادی بگیرد مگر بیخرد باشد یا عنود موفق باشید.

مساله عقلانیت است که ایجاب میکند دین محمد سالم بمان.



ادامه #نخجیک رو اینجا بخونید.

مقاله های ترجمان

مجموعه یادداشت‌هایی دربارۀ خودمهاری و ترک عادت‌ها

مصائب بزرگ‌ترین متخصص خودمهاری برای مهار خود

ترک عادت‌های بد ربطی به ارادۀ قوی ندارد

می‌شود تغییر کرد، حتی اگر ارادۀ آهنین نداشته باشید

تنهایی، سندروم خشم پیاده‌رو، و راهکار ترک عادت‌های بد

نمی‌توانید به برنامه‌هایتان عمل کنید؟ مشکل از ارادۀ ضعیفتان نیست

مدیریت توجهنمازسبک زندگی
https://twitter.com/Rezachatrzarin ------متمم linkp.ir/wVzw Living the dream
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید