ویرگول
ورودثبت نام
ali rezaeian
ali rezaeian
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

وقت الکی برای یادگیری نذار!

حداقل هفت هشت سالی می‌شه که خیلی دغدغه‌ی استفاده از زمانمو دارم برای اینکه رشد کنم و چیزای جدید یاد بگیرم. کلی هم مساله بوده که بخوام یاد بگیرم.

خدا رو شکر از مدرس دغدغه‌مند تا مدرس پولکی، از دوره‌های مفید تا دوره‌های به درد نخور تو هر موضوعی آدم دلش بخواد انقد هست که وقت آدم هم خالی نمی‌مونه اگه بخواد. الان هم در طول سال‌ها کلی موضوع هست که اگه کسی چیزی ازم بپرسه یه چیز محوی پس ذهنم هست و می‌تونم بگم قبلا یه چیزی در موردش خوندم یا دیدم?

این وسط تنها چیزی که خیلی کسی خیلی کاری به کارش نداره از مدرسه و دانشگاه تا همین دوره‌های آزاد که هر جایی برگزار می‌شه خود یاد گرفتنه و اینکه چطوری از مغزمون استفاده کنیم بهتره.

تقریبا یه سال پیش به دوره از موسسه بیشتر از یک برخوردم که اسمش بود چطور یادگیرنده حرفه‌ای باشیم و خب موضوع برام جالب شد. سه چهار ساعت مطلب بود که بهم یه دیدی داد و ازش یه استفاده‌هایی هم کردم. هم انتظارمو از چیزایی که می‌بینم و می‌خونم منطقی کرد، هم عجله‌مو کم کرد و باعث شد یه ذره اینکه چطور یاد بگیرم و چطور مرور کنم و ... رو بفهمم.

چند ماه بعد بود که کتاب "بی‌حد و مرز" از جیم کوییک رو تو پیج مهرسا شرع‌الاسلام دیدم که معرفی شده بود و کلی در مورد عملکرد مغز و بهبودش و اینکه این کتاب چقد خوبه حرف زده شده بود و دوست داشتم بخونمش، ولی خب هم تنبلی، هم بودن کتابای دیگه از قبل باعث شد هی عقب بیفته و نرسم بهش تا مسابقه کتابخوانی مهیمن رسید و اتفاقا این کتاب شد موضوعش و منو بالاخره هل داد که بخونمش?

کتاب جالبیه و خوبیش اینه که خیلی جاهاش کاربردیه و آدم می‌تونه استفاده کنه و برای اینکه چطوری درست یاد بگیریم و مغزمون رو فعال‌تر کنیم و پرورشش بدیم کلی ایده و راهکار داره.

یکی از نکاتیش که به نظرم خیلی مهمه رو اگه بخوام بگم بحث فراموشیه. یکی از مراحل یادگیری سریع تو این کتاب فراموشیه که چند تا معنی داره و من یکیشو می‌گم، اونم فراموشی مطالبیه که از قبل در مورد موضوع می‌دونی یه جاهایی بهش می‌گن خالی کردن ذهن. این باعث می‌شه چیزی که داری می‌خونی یا می‌بینی رو بهتر بفهمی و درک کنی و با ذهن بازتری بررسیش کنی. البته اینم بگم قرار نیس هرکی هر چی گفت ذهنمونو خالی کنیم و بپذیریما. این فقط مرحله اوله. بعدا باید بررسیم بکنیم و تصمیم بگیریم به درد می‌خوره یا نه که باید اصول تفکر انتقادی رو رعایت کنیم. این چیزیه که به نظرم چه تو یاد گرفتن چه تو مکالمه‌ها و کارای روزانه‌مون خیلی می‌تونه به درد بخوره.

کنار این نکته‌ها و حرف‌های خوب که در طول کتاب هست کلی هم تمرین با حال و کوچولو هست که آدم سریع هم می‌تونه انجام بده. من که از حفظ کردن شماره تلفن دوستام شروع کردم? که کار باحالیه. پیشنهاد می‌کنم شما هم اگه می‌خواید یه کم بهتر یاد بگیرید و حافظه بهتری داشته باشید و مغز فعال‌تری، یه سری به این کتاب بزنید که کلی می‌تونه کمک کنه.


مهیمنبی حد و مرزجیم کوییکیادگیریمغز
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید