ویرگول
ورودثبت نام
رضا حسکوئیان
رضا حسکوئیان
خواندن ۷ دقیقه·۵ سال پیش

کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک



شایدبرای شما هم پیش آمده که بخواهید خانه یا محل کار خود را کاغذ دیواری کنید .

پارسال قبل از عید به چندین مغازه برای خرید کاغذ دیواری مراجعه کردم و قیمتهای مختلف را برسی نمودم. نکته اولی که متوجه شدم این بود که در مغازه های مختلف آلبومهای کاغذ دیواری زیادی وجود داشت که هر کدام قیمت خاص خود را داشتند. با توجه به تعداد آلبومها و نظر فروشنده درباره آنها متوجه شدم که امکان مقایسه قیمت بسیار سخت است. در ضمن مشخصا بعضی از اطلاعاتی که فروشندگان میدادند غلط بود با هر زحمتی بود کاغذ دیواری را تهیه نمودم و سپس با نصاب کاغذ دیواری پیشنهادی فروشنده تماس گرفتم. کاغذ دیواری ها را به منزل آوردم و با خوشحالی منتظر نصاب ماندم. نصاب آمد با اولین نگاه به دیوار های خانه من گفت که آنها با پوشش رنگ پلاستیک آغشته شده اند. پس امکان نصب کاغذ دیواری روی آنها نیست.

کاملا یخ کردم. آن همه آروزو و رویاهای زیبایم برای تغییر خانه ام بر باد رفت. با فروشنده تماس گرفتم و موضوع را گفتم. اون نیز با کمال خونسردی گفت که امکان مرجوع کردن کاغذ ها نیست .

من مانده بودم و تعدادی رول کاغذ دیواری. واقعا از کلاهی که سرم رفته بود عصبانی بودم. تعداد رولها به هر خانه ای نمیخوررد و من نیز مشتری سراغ نداشتم. در اینترنت شروع به گشتن نمودم بسیاری از سایتها فقط فروشنده بودند و اطلاعات تخصصی ارائه نمیکردند. با بی رغبتی مشغول گشتن بودم تا اینکه به سایت دکورات برخوردم.


فروشگاه کاملی به نظر میامد کلیه مصالح دکوراسیون داخلی را در خود داشت. فورا با کارشناسانش تماس گرفته و مشکلم را بیان کردم لبخند کارشناس از پشت تلفن مشخص کرد که مشکل من بسیار اتفاق افتاده ولی راه حل آسانی دارد.کارشناس سایت در ادامه گفت:

نکات بسیار مهمی وجود دارد که شما باید در هنگام چسباندن کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک رعایت نمایید. بیایید اول موضوع را به صورت پایه‌ی بررسی نماییم؛ در این صورت به راحتی راهکار برای شما مشخص میشود.

چرا ما باید دیوار یا سقف را با رنگ پلاستیک پوشش می‌دهیم؟

منظور این است با اینکه در چند ساله اخیر رنگ آکرولیک در بازار وجود دارد که هم کیفیت بسیار بهتری از رنگ پلاستیک دارد و هم فوق‌العاده محکم تر ، زیباتر و بدون بو است ؛ چرا بعضی از افراد و نقاشان  از رنگ پلاستیک استفاده می کنند؟

یکی از دلایل مهم استفاده از رنگ پلاستیک روی دیوار ارزان بودن آن نسبت به سایر رنگ های دیگر است. معمولا مشتری ها به علت این که کار انجام شده، مقرون به صرفه باشد از رنگ پلاستیک استفاده می‌کنند. پس تعجبی ندارد شما با دیوارهایی مواجه میشوید که نقاش نیز صرفه جویی هزینه کرده باشد!  و پست ترین و بی کیفیت ترین رنگ پلاستیکی موجود در بازار را برای رنگ آمیزی خرید و استفاده کرده باشد.

کیفیت یک سری از رنگ های پلاستیک در بازار به حدی پایین است که یک گالن پنج کیلویی آن را در همین شرایط نابسامان وگران بازار ، با قیمت بیست  یا سی  هزار تومان عرضه میشود!

آیا با  این قیمت، در گالن رنگ مرغوب وجود دارد؟

خیر. شما مقداری گل به علاوه رزین دارید که دیوار را با آن رنگ آمیزی می کنید و بسیار طبیعی  است که پس از چسباندن کاغذ دیواری روی آن به صورت کامل از دیوار جدا ‌شود.

نکته بعدی بحث زمان است.

بسیاری از خانه‌های قدیمی رنگ پلاستیک شده‌اند. علت این امر عدم آشنایی نقاشان در دوره گذشته با رنگ اکرولیک بوده است.( البته گاهی رنگ کاران امروز نیز به دلیل عدم اطلاع از این رنگ استفاده میکنند!) پس شاید شما دیواری ببینید که ۲۰ سال است که رنگ پلاستیک شده است.  در این شرایط حتی اگر بهترین رنگ پلاستیک، در آن دوران خریداری و استفاده شده باشد در اثر مرور زمان چسبندگی خود را از دست داده و به هیچ وجه برای نصب کاغذ مناسب نیست.

معمولا رنگ آمیزی دیوار باعث مخلوط شدن ۳ تا ۵ میلی متر عمق گچ با رنگ می شود. شما پس از نصب کاغذ دیواری مشاهده می‌کنید که کاغذ دیواری به صورت کامل، با لایه گچ از دیوار جدا شده و  بلا استفاده می شود. (در این حالت کاغذ دیواری جدا شده به هیچ وجه دیگر قابل چسباندن روی دیوار نیست.)

پس در اکثر حالات از رنگ خوب برای رنگ آمیزی رنگ پلاستیک روی دیوار استفاده نمی شود و یا  زمان، باعث از بین رفتن اثرات شیمیایی رنگ شده است.


در مجموع باید این را بدانید چسبندگی رنگ پلاستیک با گچ نسبتاً پایین است و به علت اینکه این رنگ حلال آب است به راحتی با لایه ی روی گچ مخلوط شده و باعث تضعیف چسبندگی لایه گچ نیز می‌شود. بسیاری از دفاتر و همکاران ما به هیچ عنوان کاغذ دیواری روی دیوار رنگ پلاستیک نصب نمی کند؛ زیرا ریسک این کار بسیار بالاست.

البته افراد ماهر برای این کار همیشه انگشت‌شمار هستند.

تا اینجا تقریبا ناامید شده بودم من این خانه را به صورت کامل از کسی خریداری کره بودم ولی او درست میگفت رنگ روی دیوارها بسیار کهنه و فرسوده بود البته خانه من نوساز بود پس احتمالا رنگ بی کیفیتی کار شده بود.

او در ادامه گفت:


ولی خبر خوب این است که ما با تجربیات زیاد با اطمینان به شما می‌گوییم معمولا کاغذ دیواری روی تمام سطوح رنگ آکرولیک ، پلاستیک، روغنی، مولتی کالر و غیره می توان نصب کرد.

برق امید به چشمانم برگشت.
کارشناس مربوطه ادامه داد:


حالا بیایید ببینیم روش کار چیست؟

ما باید تا جایی که می‌توانیم چسبندگی رنگ و گچ را بالا ببریم؛ پس به توصیه‌های زیر توجه فرمایید:

  1. از انتخاب کاغذ دیواری های سنگین برای دیوار رنگ پلاستیک پرهیز کنید. هر چه بار و وزن ایجاد شده روی دیوار کمتر باشد احتمال جدا شدن کاغذ کمتر است.

2- کلیه دیوار به دقت بررسی و کاردک کشی شود. هرگونه سستی و پوسته شدن رنگ به صورت کامل تراشیده و بتونه گردد.

  1. حتماً از زیر سازی با چسب چوب یا سریش برای دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری استفاده شود. کل دیوار را با لایه نازک از چسب چوب یا سریش بپوشانید.و سپس یک روز کامل بگذارید تا خشک شود. در صورت مشاهده پوسته شدن مجدد رنگ حتما عملیات ترمیم دوباره به صورت کامل انجام شود و مجددا دیوار چسب زده شود.
  2. در صورت امکان چسب  کاغذ دیواری را به صورت کاملا سفت تهیه نمایید. غلیظ بودن چسب باعث می شود رطوبت کمتر به دیوار منتقل شده و احتمال خرابی پایین‌تر بیاید.
  3. محیط را حتما گرم نمایید تا به سرعت دیوار خشک گردد.

4- در پایان کار و پس از گذشت یک یا دو روز حتما لکه گیری انجام شود. اگر جایی از کاغذ دیواری از روی دیوار جدا شده بود با چسب چوب غلیظ چسبیده شود.

بسیار خوشحال شدم از او پرسیدم که اگر نصاب کاغذ دیواری مخالفت کرد چکار کنم او با رویی باز گفت حاضر به پاسخگویی و صحبت با نصابم میباشد.

نصاب دیگری در روز بعد دعوت کردم و با کارشناسان سایت دکورات تماس گرفتم آنها توضیحات لازم را با او در میان گذاشتند ولی نصابم هنوز قانع نشده بود و میگفت که لبه های کاغذ بلند میشود کار شناس مربوطه در ادامه گفت:

اگر کاغذ دیواری روی دیوار با رنگ پلاستیک نصب کرده اید سعی نمایید اشکالات و جداشدگی های جزعی را با چسب چوب غلیظ ترمیم نمایید. اگر لایه گچ به کاغذ دیواری جدا شده چسبیده است آن را تمیز و مجددا بچسبانید.

البته اگر کاغذ دیواری ها به صورت کلی جدا شده باشند متاسفانه در اکثر حالا کار خاصی نمیتوان انجام داد و شما باید کلیه کاغذ دیواری ها را بکنید و جدا کنید سپس دیوار را به صورت کامل بتونه کاری ماستیک یا گچ کاری نمایید و مجددا کاغذ دیواری را نصب کنید.

کار من شروع به انجام شد و من از کاغذ دیواری های انتخابی خود روز به روز بیشتر لذت میبرم. باورم نمیشد سایتی وجود دارد که با روی باز و به طور رایگان مشاوره تخصصی بدهد. پس از گذشت یکسال از نصب کاغذ دیواری هنوز کیفیت کار نصب شده بسیار عالی است و هیچ گونه مشکل و مسئله ای در نصب کاغذ دیواری وجود ندارد .

پس از این آشنایی بود که طراحی خانه برادرم را نیز از فروشگاه اینترنتی دکورات دریافت نمودم و بسیاری از محصولات دیگر را نیز تهیه کردم. جالب اینکه تنوع محصلات بسیار زیاد است و در صورت نپسندیدن محصول شما میتوانید با گذشت یک هفته نیز آن را مرجوع کنید.

تازه وارد قسمت مقالات سایت که شدم دیدم انبوهی از اطلاعات تخصصی وجود دارد که میتوان به راحتی دریافت کرد. اطلاعاتی که کمک میکند شما متوجه روند درست یا غلط نصاب کاغذ دیواری ، نصاب کناف ، نصاب پی وی سی و.... شوید.

در آخر یاد این جمله کارشناس افتادم که

بدانید بی تجربه ها می گویند این کار را نمیتوان انجام داد؛ ولی با تجربه‌ها دنبال راه های بیشتری  برای حل مسئله می گردنند.



کاغذ دیواریطراحی ساختمانکنافپی وی سیکفپش و لمینت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید