کارگردان تاکاشی یامازاکی، ناوشکن جهانها را در مقابل ژاپنی پس از جنگ قرار میدهد که هنوز در حال نقاهت از اثرات بمب A با افراد کوچکی هستند که برای نجات خود تلاش میکنند.
تیدر اینجا میلیاردها فیلم گودزیلا وجود دارد، چه از ژاپن و چه از ایالات متحده، و این جدیدترین کمک به این فرنچایز یکی از بهترین هاست. با فیلم اصلی 1954، ریبوت هوشمندانه چند سال پیش شین گودزیلا، و فیلم مورد علاقه شخصی من، Godzilla vs the Smog Monster، AKA Godzilla vs Hedorah (1972)، که تکان می خورد زیرا دارای ویژگی های اضافی در چکمه های گوگو سفید است. سکانس های سر سفر و در نسخه دوبله انگلیسی، آهنگی از یک آهنگ به نام Save the Earth.
با این حال، مانند دو فیلم فوقالعاده گودزیلا، این فیلم نیز به این دلیل کار میکند که آسیبهای تاریخی را در مرکز داستان قرار میدهد و در نهایت داستانی در مورد انسانهایی میسازد که برای درمان و شکست دادن نیروی غیرقابل توضیح ویرانی گرد هم میآیند. منهای یک در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم آغاز می شود، لحظه ای منحصر به فرد در تاریخ ژاپن. شخصیت اصلی داستان شیکیشیما (ریونوسوکه کامیکی) قرار است در یک ماموریت کامیکازه پرواز کند، اما، با غلبه بر ترس و میل قابل درک برای زندگی، در جزیره اودو فرود می آید (بریدگی عمیق از افسانه گودزیلا) تا خرابی موتور ساخته شده را برطرف کند.
گودزیلا، هیولایی آشنا برای مردم محلی، تقریباً به همه افراد جزیره حمله میکند و آنها را میکشد و بار دیگر ترس شیکیشیما را از مبارزه باز میدارد. شیکیشیما به توکیویی برمیگردد که در اثر بمباران متفقین سوخته و خرد شده بود تا پدر و مادرش را مرده ببیند، خانهاش انبوهی از چوب کبریت. با این وجود، او با یک زن جوان به نام نوریکو (مینامی هامابه) که همه چیزش را از دست داد و یک بچه آکیکو (که بعدها در سه سالگی توسط سائه ناگاتانی نقش آفرینی کرد) که نوریکو متهم به نگاه کردن به او شد، یک خانواده موقتی می سازد. پس از مرگ مادر آکیکو در پناهگاه بمب. سال ها می گذرد و به نظر می رسد این خانواده کوچک هسته ای آماده بهره مندی از بهبودی ققنوس مانند پس از جنگ در کشور است. اما انواع دیگری از نیروی هسته ای در اینجا وجود دارد، به ویژه در جزیره بیکینی که در آن بمب H-بمب آزمایش می شود.
در فیلم اصلی گودزیلا، وحشت بزرگ بد، نابودی هیروشیما و ناکازاکی توسط بمب A اوپنهایمر و همکارش بود، همراه با نگرانی در مورد آزمایش هستهای در اقیانوس آرام، که در فیلم به عنوان عاملی برای جهش ژنتیکی گودزیلا ذکر شد. در شین گودزیلا با مجموعه معاصر، تقصیر نهادها و روابط بینالملل است، اما ترکیب کارآمد همین دستگاهها، همراه با دانش اوریگامی، برای شکست گودزیلا مفید است. در هر صورت، در هر سه، ناجی قطعاً هیولای شیطان سابق مانند کینگ کونگ یا مشابه آن نیست – حرکتی که به ویژه مورد علاقه فیلم های گودزیلای آمریکایی است.
در عوض، در گودزیلا منهای یک، مؤثرترین ابزار برای مقابله با گودزیلا شامل شهروندان خصوصی (به طور واضح، نه دولت) است که داوطلبانه گرد هم میآیند تا دانش را جمع کنند و زنجیرهای مؤثر از فرماندهی را برای علم تشکیل دهند که مزخرفات مانع از توقف او شوند. برای مدت طولانی، شیکیشیما و نوریکو عملاً در پسزمینه ناپدید میشوند، جدای از لحظهای که بهویژه درگیر نابودی گینزا توسط مارمولک بزرگ پا شدهاند. کارگردان تاکاشی یامازاکی به طرز ماهرانهای پیچهای احساسی را سفت و باز میکند، با کمک موسیقی مینیمالیستی خیرهکننده و تپنده نائوکی ساتو. یامازاکی همچنین می داند که چگونه با مقیاس بازی کند و بین صمیمیت خانواده کوچک و زندگی شکننده آنها و مقیاس تقریباً غیرقابل درک هیولا حرکت کند که قادر است با تکان دادن دم کل بلوک های شهر را دور بزند.
این یک نسخه نوازشگر از گودزیلا نیست. او خشمگین و کاملاً غیرقابل درک است، به ظاهر حتی انگیزه گرسنگی، میل یا انتقام هم ندارد. او مانند یک خدا، موجودی است که به مرگ تبدیل شده است، ویرانگر دنیاها، به اندازه خود تاریخ غیرقابل اجتناب.
برای دانلود نسخه باکیفیت فیلم گوزیلا منهای یک به سایت زمین مووی مراجعه کنید.