ویرگول
ورودثبت نام
مهیار کزازی
مهیار کزازی
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

بهترین روش برنامه ریزی شخصی از نظر من و برایان

سلام دوستان دوباره بعد مدت ها برگشتم با یه مقاله جدید که فنی نیست و قراره با هم بهترین روش برنامه ریزی که من با تجارب بسیار زیادم (!) به دست آوردم رو بررسی کنیم :)

آغاز : این روش از کجا اومده؟

این روش از هرجا اومده از مغز من بیرون نیومده و ابداع من نیست، درواقع ابداع ایشونه :

Brian Tracy
Brian Tracy

برایان تریسی، سخنران سمینار های فروش، مدیریت، کسب و کار و از اینجور چیزا.
و همچنین نویسنده کتاب های موفقیت و خودیاری که روشی که امروز میخوایم دربارش صحبت کنیم هم توی یکی از همین کتاب هاست!

کتاب "قورباغه ات را قورت بده!" :

Eat That Frog!
Eat That Frog!

که احتمالا خوندید یا حداقل اسمش رو شنیدید، اگر هم نخوندید کتاب خوبیه پیشنهاد میکنم بخونید!

این کتاب بصورت کلی میگه که باید تمرکزتون رو بذارید روی کار های بزرگ و سختی که بیشترین تاثیر رو روی آیندتون دارن و به سرعت اول از همه اونهارو در طول روز هفته، ماه، یا سال انجام بدید.
ولی به اینجا ختم نمیشه و توی این کتاب 21 نکته اساسی دیگه وجود داره که میتونه کمکتون کنه تا کار بیشتری رو در زمان کمتری انجام بدید.
که لیست اون 21 کار هم -> اینجاست <-

البته باز هم پیشنهاد میکنم که کل کتاب رو بخونید و همزمان با اون پیش برید تا قشنگ براتون جا بیوفته!
(130 صفحه بیشتر نیست، ترسی نداره!)
خب دیگه، بریم ببینیم این روش برنامه ریزی چجوریاس!




اجرا : بریم برنامه رو بچینیم!

خب اول از همه لازمه که یک اپلیکیشن TaskManager نصب کنیم، که من Microsoft Todo رو پیشنهاد میکنم، چرا؟
چون فضای ابری داره، کراس پلتفرمه، امکان ذخیره فایل داره، امکان واگذاری تسک ها به افراد دیگه داره، سادست، و عمو بیل (مایکروسافت) پشتشه، دیگه چی میخواید!؟
اینم سایتش :

https://to-do.live.com/




بعد که نصب و لاگین کردید لازمه که بریم چند تا لیست بسازیم
لیست اصلی، ماهانه، هفتگی، و روزانه. شایدم سالانه (اگه دوست داشتید!) این شکلی :

اینجوریه که شما کار های اصلی و کلی تون رو توی اصلی مینویسید، کارهایی که باید یا همیشه خواستید انجام بدید و وقت نمیکردید رو اینجا بنویسید، به اینکه چجوری وقت کنم هم فکر نکنید. این شکلی:

بله، حاک ناسا، باور نمیکنید؟

بعدش شروع میکنید بخشی از این کار هارو به لیست این ماه اضافه میکنید، بعد بخشی از این ماه رو میریزید تو این هفته ،بعدم بخشی از این هفته رو میریزید تو امروز.

اینجوری شما همیشه بخشی از کارهاتون رو به ماه، هفته، یا روز تقسیم میکنید و متعهد میشید که اون کار هارو در این بازه زمانی انجام بدید.

نگران این موضوع هم نباشید که چه مقدار کار باید به خودتون واگذار کنید، کم کم دستتون میاد!




خب، حالا معمولا هرکسی یک کار هایی رو باید هر روز انجام بده، مثلا هر روز ورزش کنه یا زبان بخونه.
که این اپلیکیشن یک قابلیتی به نام Repeat داره که خودکار اون تسک رو هر روز، هفته، ماه و... لیست کنه. این شکلی :




خب حالا که تسک هارو نوشتیم و انتقال دادیم و Repeat هم تنظیم کردیم میرسیم به ارزش گذاری تسک ها.
اینجوریه که شما مثلا با نوشتن A/B/C/D/E به کار هاتون ارزش میدید که چقدر اهمیت دارن و مهم هستن، که منطقا برای اینه که شما اول اون کار هارو انجام بدید، چون باید اول غورباقه هارو قورت بدیم!
این ریختی:




اتمام : فکت، پیشنهاد، خودافظ!

خب این هم از این، تموم شد.
بله؟ دنبال روش جادویی بودید؟ پیداش نکردید؟ متاسفم، قرار نیست جای دیگری هم پیدا کنید.
میخوام اینو بگم که دنبال روش خاصی نگردید، اگه تابحال به هیچ برنامه ای عمل نکردید و زیر همشون زدید مشکل از برنامه نیست، مشکل از خودتونه!

حقیقت تلخه ولی حقیقته، اگه نمیتونید با این برنامه هم پیش برید باید در خودتون جستجو کنید و ببینید چی مانع شما شده، تنبلی؟ بی انگیزگی؟ سردرگمی؟
پیدا و برطرفش کنید، معمولا توی این مشکل نمیشه برای همه یه نسخه پیچید، خودتون باید پیدا کنید که چی بهتون انگیزه میده، خوندن کتاب موفقیت؟ دیدن کلیپ انگیزشی؟ آهنگ گوش کردن؟ آهنگ خوندن؟ شایدم صحبت با یک دوست یا تفکر به عشقی دیرینه!

پیشنهاد بعدی اینه که طبق اصل 7 همین کتاب، شما هیچوقت زمان کافی برای انجام تمام کارهاتون ندارید ولی مهم اینه که زمان کافی برای انجام کارهای با اهمیت تر باید داشته باشید و در آخر هم راضی باشید، برای همین روی تسک ها ارزش گذاری کردیم و متعهد هستیم که طبق همین ترتیب به انجام کارها میپردازیم.




و تمام! این بود از اولین مقاله من بعد مدتی سکوت، سعی کردم کمی هم طنز باشه تا حوصلتون سر نره، اگه خوشتون اومد ممنون میشم لایک کنید و نظرتون رو درباره این مقاله بنویسید، اگه هم میخواید بیشتر درباره من بدونید، میتونید برید سراغ لینکدین من : -> اینجا<-

امیدوارم همت کنم و 12 تا مقاله دیگه رو هم بنویسم، تا مقاله های دیگه خدا نگه دارتون!

پیشنهاد کتاببرایان تریسیبرنامه ریزی
بازی ساز و برنامه نویس، اهل کتاب و پادکست دوستدار لینوکس و طبیعت، سایت من: https://mahyarkazazi.carrd.co/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید