ویرگول
ورودثبت نام
رهام رفیعی تهرانی
رهام رفیعی تهرانی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

راه اندازی redis نسخه 4 روی windows 10 با WSL

کمتر از دو ساله که من دارم با ویندوز کار میکنم و یکی از عجایب روزگار، پشتیبانی نکردن redis از ویندوزه. قبلا که با لینوکس کار میکردم از زیبایی های روزگار بود :)) خدا رو شکر که هم عجایبش رو دیدیم هم زیبایی هاش رو. نصب redis روی windows 10 یکی از پروسه هاییه که مغزت میگه یه نصب ساده به فرم next next next باید باشه، ولی اینطوری نیست. روی ویندوزت به هر طریقی که راحتی باید لینوکس داشته باشی و روی لینوکس redis server نصب کنی. و اینطوری میتونی به redis server وصل بشی.

یکی از راه های راه اندازی redis server روی ویندوز (پیشنهاد سایت redis) استفاده از wsl یا همون Windows Subsystem for Linux هست. در این مقاله البته میخوام به WSL2 اشاره کنم که برای نصبش نیاز به windows 10 نسخه 2004 به بالا یا windows 11 هست. قبلش به این نکته اشاره کنم که سایت مایکروسافت برای نسخه های قدیمی تر هم دستورالعمل داره.

با توجه به اینکه این پروسه، حدود سه چهار ساعت ساعت تحقیق و مطالعه و دانلود و تست داشت، تصمیم گرفتم سر تا تهش رو در یک مقاله جمع و جور ارائه کنم. این مقاله صرفا تجربه من در پروسه نصب و راه اندازی هست. به شخصه تجربه زیادی در حوزه ویندوز ندارم و توفیق اجباریه که باهاش کار کنم.

قدم اول داشتن redis server روی ویندوز، اینه که بررسی کنیم ببینیم wsl روی سیستم ما نصب هست یا نه و اگر نصب هست، چه لینوکس هایی رو برامون لیست میکنه.

اگر wsl نصب نبود، اول از همه باید wsl رو نصب کنیم:

بعدش باید به اینجا در Microsoft Store سر بزنیم و یکی از لینوکس ها رو نصب کنیم. من شخصا debian رو انتخاب کردم که باهاش راحت ترم. البته راه های دیگه ای هم هست که روی wsl بتونید لینوکس دلخواه خودتون رو نصب کنید.

قدم بعدی، ساخت username و password برای کاربر لینوکسه. از admin/admin میتونید شروع کنید تا یوزرنیم و پسوردهای حرفه ای تر.

در پوسته bash لینوکس، دستور زیر را اجرا میکنیم تا redis server اجرا شود و مطمئن بشیم که مشکلی نداره:

در قدم بعد میخواهیم تنظیمات redis server را تغییر دهیم تا از بیرون، قابل دسترسی باشد. برای تغییر نیاز به editor داریم. من به شخصه با ادیتور vim کار میکنم. شما میتوانید از هر ادیتوری که مایل هستید استفاده نمایید. در صورت لزوم ادیتور را روی لینوکس نصب میکنیم.

حالا میتوانیم فایل تنظیمات redis server را باز کنیم (در حالت superuser). به محل قرارگیری فایل تنظیمات redis server روی linux distribution خود توجه نمایید.


سپس خط زیر را کامنت میکنیم (# را به ابتدای آن اضافه میکنیم)

و بعدش خط زیر رو پیدا میکنیم و خط را از حالت کامنت خارج کرده و پسورد خودمون رو جایگزین عبارت foobared می کنیم:

# requirepass foobared

و redis server را ری استارت میکنیم.

حتما بررسی میکنیم که redis server روی پورت 6379 (پورت پیشفرض) درست listen میکند:

اگر ip لینوکس مشکلی نداشته باشه، میتونیم با این چند خط به redis server متصل بشیم:

در مثال بالا، فرض کنید ip لینوکس 172.17.5.187 و پسورد redis server برای اتصال عبارت 12341234 تنظیم شده اند.

redis serverwindows 10nodejsjavascriptجاوااسکریپت
برنامه نویسی یک شغل نیست، یک هنره.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید