دانلود کتاب مفاتیح الحیات تالیف جوادی آملی
نسخه:پی دی اف
مفاتیحالحیات، کتابی حدیثی-رفتاری از عبدالله جوادی آملی است که به جلد دوم و مکمل مفاتیحالجنان، شهره شدهاست و تأکید آن، بیشتر بر روایاتی است که به رفتارهای فرهنگی-اجتماعی و حوزۀ اخلاق و حقوق اجتماعی، مربوط میشود. این کتاب در بهار سال
این کتاب به قلم گروهی از نویسندگان حوزۀ علمیۀ قم، تحت نظارت جوادی آملی، به نگارش درآمد.
جوادی آملی در خطبۀ نماز جمعۀ ۲۱ تیرماه ۱۳۸۷ بر ضرورت نگارش جلد دوم مفاتیح با تمرکز بر تبیین مسائل روزمره زندگی مردم این گونه تأکید کرده بود: «جلد دوّم مفاتیح الجنان جایش خالی است که إن شآءَ الله یک عدّهای باید بنویسند تا معلوم بشود دین تنها این نیست که ما مفاتیح الحیات بکنیم و ذکری بگوییم... امّا دین تنها اینها نیست!... گوشه دیگر هم همین ائمه فرمودند... در باب اطعمه و اشربه ملاحظه بکنید... از این روایات که مفاتیحِ حیات ماست، فراوان است...»
نشر
این کتاب به کوشش مرکز نشر اسراء قم در بهار ۱۳۹۱ به چاپ رسید و در اولین عرضۀ آن در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در تابستان ۱۳۹۱ با استقبال بسیار زیادی مواجه شد. انتشار آن در طی دو سال اول با بیش از ۱۵۰ بار تجدیدچاپ و نزدیک به ۷۵۰ هزار نسخه (۱۴۹ چاپ و هر چاپ در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه) آن را در ردیف یکی از پرفروشترین کتابها قرار داد.
پس از ۱۷۸ بار چاپ، ویراست دوم کتاب منتشر شد و تا بهمن ۱۳۹۳ به چاپ ۱۹۰ رسید که ویرایشهای جدید همراه با اصلاحات و اضافاتی است.
بخشهای کتاب
موضوعات این کتاب در ۵ بخش موضوعی تقسیمبندی شده و مفاتیح الحیات جوادی آملی از ۶هزار حدیث در آن به کار رفتهاست. کتاب از فصلهای متعددی تشکیل شده و در هر فصل احادیث معتبری در خصوص موضوعات آن فصل ارائه شدهاست. «مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و...» از جمله بخشهای این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است.
مفاتیح الحیاة ۵ بخش و یک خاتمه دارد:
بخش اول، تعامل انسان با خود میباشد. برخی فصلهای این بخش: تفکر، یادگیری، حفظ تن، نظافت، خوردن، لباس، آراستگی، مسکن، مسافرت، خواب، تفریح، ورزش و... است. بر اساس بخش اول این کتاب تعامل انسان با خود مورد توجه قرار گرفتهاست. در این بخش به آبادانی زمین توسط انسان اشاره شدهاست. همچنین به اهمیت تفکر و تدبر در بیان امامان شیعه پرداخته شدهاست. برای نمونه عبادت واقعی، تفکر در کار خداوند دانسته شدهاست. در ادامه به بحث اجتناب از تکلف و دشواری اشاره شدهاست که بر اساس آن روایاتی نقل میشود که متکلفان مورد بی مهری پبامبر اسلام قرار میگیرند و به سختی نکوهش میشوند.
بخش دوم، تعامل انسان با همنوعان است که شامل فصلهای خویشاوندان، مسلمانان، بیگانگان، مستضعفان، دشمنان، شهروندان و... است.
بخش سوم، تعامل مردم و نظام اسلامی است که شامل: نظام مفاتیح الحیات جوادی آملی ، نظام اجتماعی، شهرداری، امور اقتصادی و... است.
بخش چهارم، تعامل انسان با حیوان است که شامل نگهداری حیوان، بهرهگیری از حیوان، حقوق حیوان، و... میباشد.
بخش پنجم، تعامل انسان با محیط زیست است که شامل محیط زیست، خاک، درختکاری، فضای سبز، باد و باران، دریاها، راهها، مواد سوختی، گردشگری و... است.
بخش خاتمه، شامل کارها در روزهای ماه قمری، سنتها و... است.
عبدالله جوادی آملی در سال ۱۳۱۲ش در آمل به دنیا آمد.پدر وی از روحانیون این شهر بود. در سال ۱۳۲۵ تحصیلات دینی را در حوزه علمیه آمل آغاز کرد و در مدت پنج سال دروسی چون ادبیات عرب، منطق، اصول فقه، فقه، تفسیر قرآن و حدیث را در سطح متوسط حوزه آموخت.در سال ۱۳۲۹ش به تهران رفت و پنج سال در مدرسه مروی به تحصیل علوم دینی ادامه داد. در این مدت در دروس محمدتقی آملی، ابوالحسن شعرانی، مهدی الهی قمشهای و محمدحسین تونی حاضر شد. او در کنار فقه و اصول، فلسفه و عرفان هم تحصیل کرد و همزمان به تدریس دروس حوزوی مشغول شد. وی در سال ۱۳۳۴ش به حوزه علمیه قم رفت و سطوح تخصصی دروس حوزوی را از عالمانی همچون آیتالله بروجردی، آیتالله سیدمحمد مفاتیح الحیات جوادی آملی داماد، میرزا هاشم آملی، امام خمینی و علامه طباطبایی فراگرفت.
تدریس تصویر روی جلد تفسیر تسنیم جوادی آملی تدریس علوم حوزوی را از جوانی و زمانی که در حوزه تهران درس میخوانده، آغاز کرده است. از زمان اقامت در تهران در اوایل دهه سی شمسی تدریس وی در حوزه علمیه آغاز شد و هماکنون سابقه حدود شصت سال تدریس دروس مفاتیح الحیات جوادی آملی حوزوی ازجمله فقه، فلسفه، عرفان و تفسیر قرآن را در کارنامه علمیاش دارد. در این مدت سه دوره کتاب اسفار اربعه ملاصدرا را در حوزه علمیه قم تدریس کرده است. درس تفسیر او از سال ۱۳۵۵ش آغاز شده است. درس تفسیر و درس خارج فقه جوادی آملی در مسجد اعظم قم برگزار میشود.
اندیشه سیاسی جوادی آملی از معتقدان نظریه ولایت فقیه است. او در کتاب «ولایت فقیه، ولایتِ فقاهت و عدالت» سه گونه دلیل «عقلی محض»، «مرکب از عقل و نقل (روایت)» و «نقلی محض» برای اثبات ولایت فقیه مطرح کرده است. دلیل مرکب از عقل و نقل او این است که از مفاتیح الحیات جوادی آملی اسلام احکام اجتماعی و سیاسیای چون حج، جهاد، حدود و تعزیرات و قوانین مالی چون اَنفال و خمس دارد که اجرای آنها در دوره غیبت معصوم، تنها با مدیریت فقیه جامعالشرایط امکانپذیر است. از سوی دیگر عقل حکم میکند که خداوند در دوره غیبت معصوم، جامعه مسلمانان را بیسرپرست رها نکند. بنابراین در این دوره فقیهان جامعالشرایط به عنوان جانشیان معصوم، رهبری جامعه را برعهده دارند.