روشی عالی برای افزایش تعامل کاربران
در سال های اخیر، بازیوارسازی به عنوان یکی از مهمترین ترندهای طراحی تجربه کاربر شناخته شده. بازیها میتونن با ایجاد انگیزه در ما، به یادگیری موضوعات مختلف کمک کنن و از اون مهمتر باعث میشن بعد از یک روز طولانی کاری، سراغ محصولی بریم که استرسمون رو کم میکنه .امروزه کاربران به بازی ها علاقه زیادی دارن و دائماً در تعاملات اولیه و بعدی خودشون با یک محصول، به دنبال عناصر بازی هستند.
در این مقاله، قراره با بازیوارسازی بیشتر آشنا شیم و به مفاهیم و اهداف اساسی اون نگاهی بندازیم.
بازیوارسازی در واقع تکنیکیه که در اون از خصوصیتها و تفکرهای بازیگونه در زمینههایی استفاده میشه که ماهیت بازی ندارن. مثل اپلیکیشنها و وبسایتها. این کار به میزان چشمگیری باعث افزایش تعامل کاربران میشه. برای مثال، اگر میخواین کاربران رو تشویق کنید تا با اپلیکیشن شما تعامل بیشتری داشته باشن، میتونید از یک عنصر بازیمانند مثل پاداشها و چالشها استفاده کنید.
بازیوارسازی به طراحان این امکان رو میده که دائماً استراتژیهای جدیدی رو برای افزایش تعامل و تجربه کاربر جستجو و استفاده کنن. طراحان باید در نظر داشته باشن که مردم انتظار دارن یک محصول، ساده و لذت بخش باشه. به همین خاطر هم هست که ایده جا دادن یک عنصر "سرگرم کننده" در طراحی تجربه کاربر به وجود اومده.
بازیوارسازی به روشهای متعددی کمک میکنه که یک اپلیکیشن سرگرمکنندهتر و جذاب تر بشه و کاربران مدت زمان طولانیتری رو به اون اپلیکیشن اختصاص بدن. این امر تاثیر بسیار مثبتی میتونه روی کسب و کارها بذاره.
تکنیکهای بازیوارسازی برای افزایش تعامل کاربران
1. چالشها
طبیعت انسانی ما رو وادار کرده که چالش ها رو بپذیریم و نشون بدیم که میتونیم از پس اونها بربیایم. ترکیب شدن مینی تسک ها، استریکها(streaks) و پاداشهاشون توی بازی، ماموریتهایی رو بوجود میاره که میتونه کاربر رو یک روز کامل، یک هفته و یا بیشتر درگیر خودش کنه.
به همین خاطر، زمانی که وبسایتها و اپلیکیشنهای موبایل از چنین تکنیکهای بازی جذابی استفاده میکنن، مردم به طور حتم گیر میافتن و به خاطر گرفتن پاداش و جایزه، بیشتر و بیشتر از اون اپلیکیشن استفاده میکنن.
2. امتیازها
بسیاری از بازی ها شامل یک سیستم امتیاز برای ارزیابی عملکرد بازیکنان هستن. داشتن سیستم امتیاز از این جهت خوبه که هم به کاربران و هم به ذینفعان اون محصول کمک میکنه.
کاربران میتونن دستاوردهای خودشون رو ببینن، در حالی که ذینفعان میتونن میزان تعامل کاربر رو در وب سایت یا اپلیکیشن بسنجن.
3. نشانها و برچسبها
نشانها و برچسبها در واقع نمادی از وضعیت کاربرانه، اونها میتونن با این عنصرها عملکرد خودشون رو نسبت به باقی کاربرهای اپلیکیشن رتبه بندی کنن. نشانها و برچسبها در واقع ابزاری برای پاداش دادن به کاربرهاییه که تعداد مشخصی امتیاز رو جمع آوری می کنن.
4. تابلوی امتیازات
هدف از این مکانیزم بازی، به دست آوردن نوعی اعتبار اجتماعی توسط کاربرانه. در تابلوی امتیازات افراد خودشون رو با بقیه کاربران مقایسه کنن و این یه تجربه کاربری منحصر بفرد رو برای افراد ایجاد میکنه.
پکاربر در مواجه شدن با یه محصول/ خدمات در واقع سفری رو شروع میکنه و چیزی که مهمه اینه که احساس کنه یه بازیکن واقعیه. معماری اطلاعات به گونهای باید باشه که به صورت تدریجی یک سری مفاهیم در اختیار کاربر قرار بگیره و به صورت گام به گام اطلاعاتی نمایش داده بشه که اون رو بتونه از مراحل ساده به مراحل پیچیده هدایت کنه.
5. اضطرار
محدودیت ها باعث میشن افراد احساس فوریت بیشتری کنن و سریعتر عمل کنن. توی این شرایط کاربران نوعی تنش روانی رو احساس میکنن، که اونها رو تحریک میکنه به اینکه سریعتر عمل کنن و پاسخ بدن. حتما تا الان شما هم چالشهایی رو دیدین که محدودیت زمانی دارن. این چالشها شرکت کنندگان رو تشویق می کنه تا کارشون رو به سرعت به پایان برسونن.
فیت بیت از بازیوارسازی برای حفظ سلامت کاربران خود استفاده می کنه
اپلیکیشن Fitbit یک برنامه سلامت بازیوار شدهست که به یه ردیاب تناسب اندام پوشیدنی متصله. با انجام دادن کارهای داخل اپلیکیشن، مثل ثبت تعداد مشخصی مایل، کاربران می تونن نشان کسب کنن.
وبسایت و اپلیکیشن Shein مشتریان رو علاقه مند نگه میداره
برند Shein یکی از بزرگترین تاجران آنلاین جهانه. راه حل این اپلیکیشن برای رسیدن به تعامل بالای کاربران، این بوده که از یه تایمر شمارش معکوس برای تخفیفها استفاده کردن و با این کار حس فویت و اضطرار رو در کاربران بوجود آوردن.
بهبود میزان تعامل در اپلیکیشن مسافربری Uber
در این اپلیکیشن به رانندگان یک سری ماموریت داده میشه که میتونن اونهارو انجام بدن و برای دستاوردهاشون نشانهایی کسب کنن. پیشرفت کاربران(رانندگان سرویس Uber) در بازی، که از طریق برنامه ردیابی میشه، با میزان درآمدشون ارتباط مستقیم داره.
اپلیکیشن Duolingo یادگیری زبان ها رو لذتبخش می کنه
اپلیکیشن Duolingo یک برنامه یادگیری زبانه. این نرم افزار از یک ارز درون برنامه ای به نام "lingots" استفاده می کنه تا به کاربران برای انجام وظایف مختلف در اپ پاداش بده.
تکنیکهای بازیوارسازی متفاوت و متنوعن، پس مهمه که بدونید چه چیزی، روی چه چیزی و چه زمانی کار میکنه. یک مثال خوب از این قضیه جدول امتیازاته، در بعضی شرایط ممکنه این جدولها کاربر رو دلسرد کنه، به خصوص اگه رسیدن به جایگاههای اول خیلی سخت باشه. اصولا بازیوارسازی راه حل آسونی نیست و باید متناسب با محصول باشه و نیازها و اهداف کسب و کار رو برآورده کنه. به همین خاطر،مهمه که محدودیتهارو بشناسیم و سعی نکنیم که کل محصول رو تبدیل به یک بازی کنیم. نکته کلیدی در اینجا یادگیری نکات و ترفندهای صنعت بازی و پیاده سازی اونها تنها روی عناصر ضروریه.
طراحان می تونن با کمک بازیوارسازی احساسات انسان رو برانگیخته کنن. در حال حاضر توی این حوزه رقابت زیاده چونکه اپلیکیشنهای زیادی هستند که تکنیک بازیوارسازی رو به خوبی به کار گرفتن.
ایجاد یک تجربه کاربری لذتبخش و وفاداری میان کاربر راهی عالی برای اینه که از رقبا متمایز بشید، مشتریان خودتون رو برای مدت طولانیتری حفظ کنید و ارزش برند خودتون رو افزایش بدین. بازیوارسازی این پتانسیل رو داره که تعامل کاربران با محصول شما رو به میزان قابل توجهی افزایش بده. اما باید تاکید کنیم که این اتفاق باید به درستی بیافته. صرفا اینکه یک تجربه دیجیتال رو سرگرمکننده کنیم اصلا کافی نیست.
منابع
https://www.startupgrind.com/blog/8-ways-to-use-gamification-to-improve-user-engagement/
https://strivecloud.io/blog/app-gamification/how-gamification-drives-engagement/