ویرگول
ورودثبت نام
سالار ندایی
سالار ندایی
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

آیا unity برای ساخت نرم افزار مناسب است ؟


گاهی در گروه ها و سایت ها مشاهده میکنم که برخی از دوستان در حال ساخت اپ با یونیتی هستند و برخی هم با آنها بحث میکنند که مثلا فلاتر یا اندروید استودیو بهتره و … برای همین تصمیم گرفتم برای اولین مقاله ام که بعد یکسال منتشر میکنم این مورد رو انتخاب کنم از آنجایی که فلاتر یک پلاگین برای اندروید استودیو هست پس بررسی ما فقط بین یونیتی و اندروید استودیو خواهد بود سراغ سایر ide ها نمیریم چون این دو یعنی یونیتی انجین و اندروید استودیو هر دو از بهترین و حرفه ای ترین ها در حوزه موبایل هستند .

آیا یونیتی برای ساخت اپلیکیشن مناسب است ؟
طبق تجربه ای که از کار با یونیتی انجین داشتم میشه گفت با کمک زبان سی شارپ و پلاگین های این زبان تقریبا هر نوع اپلیکیشنی را با استفاده از یونیتی پیاده کرد , البته این رو به عنوان جواب نهایی نمیشه در نظر گرفت چون پیاده سازی یک اپ با استفاده از یونیتی چالش های خاص خودش رو داره مثلا برای انجام برخی کارها در اندروید استودیو خیلی راحت میشه با استفاده از پلاگین هایی که داره اون رو پیاده کرد و برای پیاده سازی این نوع اپ ها زمان خیلی خیلی زیادی لازمه تا بشه اون رو با استفاده از یونیتی ساخت و نتیجه نهایی هم به هیچ عنوان قابل مقایسه نخواهد بود.

آیا ساخت اپ با یونیتی ممکن است ؟
پاسخ این سوال بله هست همونطور که ساخت بازی با اندروید استودیو ممکن است ساخت اپ با یونیتی هم ممکنه با این حال برخی از اپ ها بهتره با اندروید استدیو نوشته شوند .

چه نوع نرم افزار هایی بهتر است با اندروید استودیو ساخته شوند ؟

در حالت کلی نرم افزار هایی که به نوعی با سیستم عامل تعامل دارند بهتره با اندروید استودیو ساخته شوند .

اپ هایی مانند : گالری – پخش کننده موسیقی و ویدیو و …

البته اگر بخواهید میتوانید این اپ ها رو با یونیتی هم بسازید ولی میزان کدنویسی و فرایند دیباگ پروژه به صورت چشمگیری افزایش پیدا میکنه .

همچنین توجه داشته باشید که یونیتی به خاطر اضافه کردن کتابخانه های خاصی که داره باعث افزایش حجم اپ ساخته شده میشه مثلا اگر یک نرم افزار مطالعه کتاب یا چت با اندروید استودیو ساخته بشه احتمالا اگر فایل های گرافیکی کم حجمی استفاده بشه حدود 1 الی 5 مگ حجم خواهد داشت ( شاید هم کمتر ) با این حال اگر همون نرم افزار رو با یونیتی بسازیم حداقل 18 الی 23 مگ حجم خواهد داشت .

از نظر بهینه بودن یونیتی بهتر است یا اندروید استودیو ؟
بغیر از اون دسته از نرم افزار هایی که بالاتر گفتیم در مورد سایر موارد نمیشه بصورت کلی نظر داد چون بهینه بودن یک نرم افزار بیشتر مربوط به کدنویسی هست و در هر دو مورد امکان داره یک سطر کد اشتباه باعث ایجاد هنگ های پیاپی در نرم افزار بشه.

حالا بسازیم یا نسازیم ؟
این نظر شخصی منه و حالت کلی نیست و نظرمو با یک مثال خدمتتون عرض میکنم ,

شما یک برنامه نویس اندروید استودیو رو در نظر بگیرید که چندین سال به صورت حرفه ای داره زبان کاتلین یا جاوا و … رو کار میکنه و اون یک ایده از یک بازی سوال و جواب داره ( مثل کوییز ) اون تصمیم میگیره بجای اینکه بیاد و یونیتی رو از اول یاد بگیره همین بازی رو با اندروید استودیو پیاده کنه , که تصمیم کاملا عاقلانه ای است و حالا اینطور در نظر بگیرید که ایشون یه ایده از یه بازی مثلا مثل کلش در نظر داره اگه همینو بخواد با اندروید استودیو بسازه وای به حالش چون اینقدر چلنج های مختلف رو حل کنه تا بتونه یک پروژه قابل بازی بسازه که بماند تازه بعد ساخت هم اصلا یک پروژه ایده آل نخواهد بود .

حال با استفاده از مثال همین مورد رو راجع به یک برنامه نویس یونیتی در نظر میگیریم که یک نرم افزار فروش آنلاین کتاب رو در ذهن داره حالا ایشون باید چند مورد رو در نظر بگیره یکیش نحوه دریافت و نمایش دیتای کتابهاست حال اگر قرار باشه کتابها بصورت متن باشد اصلا دلیلی نداره که بخواد این نرم افزار را اندروید استودیو بسازه و با استفاده از تجربیاتی که با ui در یونیتی داره میتونه خیلی راحت این نرم افزار رو بسازه و خروجی هم یک خروجی قابل قبول خواهد بود و تقریبا تمام امکاناتی که با اندروید استودیو میشه پیاده کرد رو میتونه راحت روی اپ خودش پیاده کنه و تازه میزان قابل توجهی هم زمانش رو صرفه جویی کرده و نرفته یه زبان و ide تازه رو یاد بگیره.

نتیجه کلی
به هیچ عنوان نمیشه یک ابزار رو محدود به کاری کرد و همچنین این ابزار ها از دیدگاه های متعصب خیلی فاصله دارند مثلا در مورد همین موتور بازی سازی که اگر از چند نفر بپرسید بهترین موتور بازی سازی چیست همه جواب های مختلفی میدن مثلا برای یکی شاید آنریل بهترین باشه در جواب دلیلش میگه برای بازی جهان باز مناسبتره و چون شرکتی در اون مشغول بکاره انجین شخصی نداره از آنریل استفاده می کنند و خیلی هم راضی هستند و یا از شخص دیگری بپرسید اون در جواب میگوید یونیتی دیلیش هم میتونه قابلیت های بسیار زیاد اون برای خروجی وب و موبایل باشد که چون در ایران بازاری برای بازی های کامپیوتر یا کنسول نیست فعلا اکثر برنامه نویسان با یونیتی مشغول هستند و …

و همینطور این موارد در مورد نرم افزارها هم صدق میکنه .

در کل با توجه به تجربه من و خیلیا اگر می بینید که نتیجه رو میگیرید اصلا به حرف هیچکس گوش نکنید و برین دنبالش و به فکر ساخت یک پروژه بی نقص هم نباشید .

امیدوارم این مینی مقاله از رزسافت بهتون کمکی کرده باشه ,
برای خوندن مقالات بیشتر به سایت ما سربزنید :
rosedev.ir
موفق باشید.

نرم افزاراندروید استودیوunity3dیونیتی
مرجع اموزش بازی سازی با یونیتی https://rosedev.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید