رویا عطارزاده اصل
رویا عطارزاده اصل
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

روایت تاریخ از دل صفحه­‌ی شطرنج

بررسی کارکردهای لباس در سریال queen’s gambit

ویدئو‌ی متن زیر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://www.instagram.com/p/CKPCtI4g8CQ/?hl=en

لباس‌­ها می‌­توانند روایت‌گر تاریخ باشند و همچون یک آلبوم تصویری عمل کنند که با ورق زدشان، می­‌توان به گوشه و کنار تاریخ سرک کشید و لذت زندگی کردن در آن دوران را، برای لحظاتی محدود تجربه کرد. سریال queen’s gambit[1] یا گامبی وزیر، ازین منظر یکی از مهم‌­ترین و هوشمندانه­‌ترین سریال­‌های سال به شمار می­‌رود. در این ویدئو به بررسی لباس‌­های این سریال می­‌پردازیم.

کارکرد هویتی[2]

اولین اصل در طراحی لباس فیلم در نظر گرفتن نکاتی است که کارکردشان معرفی درونیات و روحیات کاراکترهاست. اما اینکه لباس، در کسوت شناسنامه کاراکتر و هویت آن قرار بگیرد، اتفاقی است که در گامبی وزیر رخ می­‌دهد. Gabriel binder[3]طراح لباس آلمانی سریال بسیار هوشمندانه از این کارکرد بهره برده است. او پیش از این نیز با آثاری مثل in the land of blood and honey[4]ساخته­‌ی Angelina Jolie و فیلم پر افتخار [5]the lives of others هوشمندی خود را به رخ کشیده است.

in the land of blood and honey
in the land of blood and honey
The lives of others
The lives of others

لباس‌­ها داستانی مجزا و در عین حال تکمیل کننده­‌ی خط داستانی اصلی دارند. این نکته از اولین تا آخرین لباسی که بث هارمن به تن دارد، قابل مشاهده است. بث هارمن کوچک، با لباسی وارد یتیم خانه می‌­شود که مادرش شخصا نامش را بر آن گلدوزی کرده. لباسی که تنها نشان مادر از دست رفته بث است و به محض ورود او به یتیم خانه، در کوره آتش انداخته می­‌شود؛ و بث باید لباس به تن کند، که هیچ ویژگی بارزی ندارد. لباسی خاکستری و بدون هویت، مثل خود بث.

لباس­‌های بث نوجوان، در خنثی­‌ترین حالت ممکن قرار دارند چون او حقی در انتخاب پوشش ندارد. اما به محض اینکه به استقلال شخصی می­‌رسد، حق انتخابش نیز به او باز می­‌گردد. ما اولین جرقه‌­های هویت را در لباس او می­‌بینیم.

وقتی در اولین تورنمنت پیروز می­‌شود، برای خودش لباسی می‌­خرد با چهارخانه‌­های شطرنجی.

لباس بث در صحنه‌ی مسابقه آخر
لباس بث در صحنه‌ی مسابقه آخر
اولین لباسی که بث خریداری می‌کند
اولین لباسی که بث خریداری می‌کند

کارکرد تاریخی[6]

به خاطر زمان رخداد سریال، لباس‌­ها به خودی خود نقش تاریخی دارند و معرف مد و چگونگی پوشش در زمان خود هستند. اما چیزی که کارکرد تاریخی لباس­‌های گامبی وزیر را هوشمندانه جلوه می­‌دهد، سلیقه‌­ای است که برای بث هارمن در انتخاب لباس‌­هایش در نظر گرفته شده است. او به خاطر ناهمخوانی با جریان­‌های اجتماعی نرمال، به سراغ انتخاب لباس­‌هایی می‌­رود، که یادآور جریان انقلاب ضدفرهنگی 1960[7]در غرب هستند. انقلابی که آغازگر جریا‌ن‌­های ضدنژادپرستی، ضد تجملگرایی، دفاع از حقوق زنان و غیره شد. در کنار او، انتخاب ‌های بنی در پوشش نیز همین جریان‌­ها را تداعی می‌­کند. بنی همچون بث، با جامعه ناهمخوان است، و پوشش کابویی او که یادآور استایل اندی وارهول است نیز بر این بیرونی بودن دامن می‌­زند.

بنی و بث هارمن
بنی و بث هارمن
تاثیر انقلاب ضدفرهنگ 1960 بر لباس بث هارمن
تاثیر انقلاب ضدفرهنگ 1960 بر لباس بث هارمن

کارکرد روایی[8]

در این بین باید به جزئیاتی هم اشاره کرد که، کارکرد روایی مشخص­‌تری دارند. مثلا طراحی لباس بث هارمن در ابتدایی­‌ترین صحنه سریال؛ یعنی جایی که بث تحت تاثیر شبی که داشته با وضعی آشفته در مقابل بورگف قرار می­‌گیرد. لباسی که بث به تن دارد، با ترکیب رنگی سبز و برش ساده و سرراست، عینا یادآور قرص­‌های سبز رنگ و مخدری است که استفاده می‌­کند.

لباسی شبیه به قرص‌های مخدر
لباسی شبیه به قرص‌های مخدر

بث، هربار برای مبارزه‌ای جدید آماده می­‌شود، به المانی از گذشته، یا در واقع به نقطه‌­ی­­ امنش برمی­‌گردد. وقتی در کافه از بنی شکست می­‌خورد، پالتوی مادرخوانده‌­اش را می­‌پوشد و در تخت فرو می‌­رود. وقتی برای مذاکره بر سر خانه در مقابل پدرخوانده‌­اش قرار می­‌گیرد، همان پالتو را، به مثابه زره جنگ به تن می‌­کند. و وقتی برای آخرین بار در برابر بورگف قرار می­‌گیرد، لباسی همچون لباس گلدوزی شده­‌ی کودکی­‌اش بر تن می­‌کند. لباسی با همان رنگ و تقریبا همان جنس و طراحی.

اما بارز­ترین ویژگی روایی در لباس آخر بث نمایان می‌­­شود. جایی که بث شاه دنیای شطرنج را مات کرده، و تنها ملکه‌­ی باقی مانده بر صفحه است. پالتوی سفید و کلاه روسی بث در سرمای شوروی، او را کاملا در شمایل ملکه یا همان وزیر سفید شطرنج قرار می­‌دهد. ملکه سفید و قدرت­مندی که در زمین مهره‌­ی سیاه به پیروزی نهایی رسیده است.

اما یکی از جزئی­ترین جایگذاری­های روایت، در لباس پیرمرد روسی است در آخرین نما در مقابل بث قرار می­گیرد. پیرمردی که طراحی لباسش یادآور سرایدار پیر مدرسه و پدر معنوی بث است، و انگار با حضورش داستان به ابتدا باز می­گرداند.

بث، ملکه‌ی شطرنج
بث، ملکه‌ی شطرنج

چهارخانه‌­های شطرنج؛ المان­‌های اصلی تصاویر.

بث در اولین مصاحبه‌­اش عنوان می­‌کند آنچه در شطرنج او را جادو کرده، خانه­‌های چهارخانه و سیاه و سفید آن است. نکته ای که Gabriel binder در جزئی­‌ترین طراحی‌­هایش نیز درنظر گرفته است. اکثریت لباس‌­های بث، از پترن و الگویی چهارخانه بهره برده است. اما جزئی‌­ترین استفاده از این طرح، در دکمه‌­های سرشانه پیراهنی است که بث، در برابر نوجوان روسی بر تن می­‌کند.

دکمه‌های شطرنجی
دکمه‌های شطرنجی
پالتوهای چهارخانه بث هارمن
پالتوهای چهارخانه بث هارمن

چهره‌­های موثر در طراحی لباس کاراکتر Beth Harmen

یکی از راهکارهای طراحان لباس باهوش، در مواجهه با فیلنامه­‌های تاریخی، ارجاع دادن به هنرمندانی است که در آن برهه‌­ی زمانی تاثیرگذاری زیادی بر مد و فشن می­‌گذارند. Gabriel binder در گفت­و­گو با vogue و insider، از چهره‌­های زیادی نام برده که بث هارمن در پوشش از آن­‌ها متاثر شده است. Jean Seberg، ستاره‌­ی breathless ژان لوک گدار، یکی از کسانی است که مورد توجه طراح باهوش این سریال بوده است. یکی دیگر از این ستاره­‌ها edie sedgwick، دختر سال 1965 آمریکاست، که به عنوان مدل و آیکان فشن دهه 60 میلادی شناخته می­‌شود. استایل audrey Hepburnنیز به شدت در طراحی کمد شخصیت بث تاثیرگذار بوده است. [9]

Audry hepborn
Audry hepborn
Edie sedgwick
Edie sedgwick
jean seberg
jean seberg

اما نباید تاثیر استایل Biba fashion[10] را نیز نادیده گرفت.Biba fashion که توسط Barbara Hulanicki در لندن آغاز شد، یکی از استایل­‌های محبوب دهه 60 و 70 بود که به سرعت در سراسر اروپا و آمریکا فراگیر شد. این تاثیرگذاری در لباس‌­های شیک و ساده بث هارمن نیز، قابل مشاهده است.

قدم به سوی موفقیت

گامبی وزیر در سال 2020 به یکی از پربیننده‌­ترین محصولات Netflix تبدیل شد. این سریال علاوه بر جذب مخاطبان بالا، باعث بالا رفتن درخواست­‌های عضویت در سایت رسمی chess.com[11]شد. طراحی تمام عناصر سریال به قدری هوشمندانه و پر از جزئیات است، که در مقایسه با آثار همزمان با خود، چندین قدم رو به جلو عمل کرده است. هوشمندی که متاثر از ذهن خلاق Scott Frank، خالق سریال است. ستاره ی سریال Anya Taylor-Joy[12]نیز با درخشش بی­‌نظیرش، به جایگاه ویژه‌­ای در هالیوود دست پیدا کرده. جایگاهی درخشان، همچون بث هارمن.

این متن در تاریخ 1 بهمن 1399، در سایت کمد سارک در قالب متن و در اینستاگرام کمد سارک در قالب ویدئو جستار منتشر شده است.

https://mag.sarak-co.com/queens-gambit/

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/The_Queen%27s_Gambit_(miniseries)

[2] https://mag.sarak-co.com/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%d9%88-%da%af%d8%b1%db%8c%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%84-euphoria/

[3] https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lives_of_Others

[4] https://en.wikipedia.org/wiki/In_the_Land_of_Blood_and_Honey

[5] https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lives_of_Others

[6] https://mag.sarak-co.com/%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%d8%b3%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%84-%d8%aa%d8%a7%d8%ac-%d9%88-%d9%82%d8%b5%d9%87%e2%80%8c%db%8c-%d8%b4%da%a9%d9%84-%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a2/

[7]https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%D8%AF%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF_%D8%AF%D9%87%D9%87_%DB%B1%DB%B9%DB%B6%DB%B0

[8] https://mag.sarak-co.com/custom-design-for-d-story-telling/

[9] https://mag.sarak-co.com/%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%af-%d9%88-%d9%81%d8%b4%d9%86/

[10] https://en.wikipedia.org/wiki/Biba

[11] https://www.chess.com/

[12] https://en.wikipedia.org/wiki/Anya_Taylor-Joy

مدوسینماطراحی لباسگامبی وزیرqueen s gambitسریال
دوست دارم پایم را بگذارم آن طرف مرزها.دیپلم نمایش گرفتم، رفتم سراغ لیسانس ادبیات نمایشی و بعد هم کارگردانی سینما که برایم کلید جادویی زیستن در جهان امروز است و نوشتن ،که فانوس دریایی این طوفان است.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید