استاد عبدالرضا چارئی
هویت فردی و گروهی اشخاص و سازمان ها به لحاظ نوع فعالیت که رمز گونه نمایش داه می شود نشان نام دارد.
با انقلاب های صنعتی در اروپا و صنعتی شدن سریع جوامع و گسترش فعالیتهای مردم و کلانشهر ها، ضرورت بوجود آمدن آرم و نشان بیش از بیش برای شرکت ها و تجار احساس شد. هر چند قبل از آن در پاره ای از اصناف از سنبل یا نمادها به صورت صنفی مثلاً نماد کلید برای کلید سازی ها استفاده می شد.
در ابتدا، تجار و بازرگانان از امضا یا تصویر خود و یا حیوان یا میوه مورد نظر خود استفاده می کردند. کم کم دیگر نشان ها نماینده شرکتها، نهادها و ... شدند و به مرور زمان گسترش پیدا کرده و به انواع گوناگون تقسیم شدند.
نشانه ویژ گی های یک محصول یا مؤسسه را نشان می دهد. هر نشان و فرمی باید دارای مفهوم و محتوا باشد. علاوه بر آن، یک طراح باید به دانش روز آگاه باشد. همینطور یک نشانه باید خاص بوده و از نشان های دیگر مؤسسات جدا باشد. علاوه بر جذابیت و دیدنی بودن، یک نشان خوب باید ساده و گویا باشد تا سریع در ذهن نقش ببندد.
شناسنامه طرح، علاوه برنام طراح، سال طراحی، نام شرکت و یا سفارش دهنده و موارد جزئی، باید شامل مطالبی در مورد خود طرح باشد:
هر چند در کشور ما عده ای به آن توجه نمی کنند اما مورد دوم بسیار با اهمیت است. به عنوان مثالی برای نشان دادن اهمیت این قضیه، در بازیهای آسیایی در کشور کره جنوبی شاهد بودیم به دلیل ارائه ندادن شناسنامه رسم نشانه الله پرچم جمهوری اسلامی ایران به مسئولان بازیها، طراحان فوق برای طراحی نشان الله به جای استفاده از بیس هلال، از بیس دایره بهره گرفته بودند و نشان بسیار تغییر یافته بود.
همینطور در بسیاری از موارد شاهد هستیم که طراحی دیگر از شرکت سفارش گرفته و به دلیل نداشتن شناسنامه آرم شرکت مربوطه، با دریافت تصویری از آرم قبلی شرکت و اسکن آن اقدام به طراحی مجدد می کند. در نتیجه بخاطر تغییرات ایجاد شده در اسکن و در طی مرحله اجرای مجدد، هنگامی که نشان مذکور در ابعاد بزرگ یا کوچک بکار می رود مشکلات کار مشهود می شود.
باید توجه داشت که این تعاریف همواره نسبی بوده و بر اثر مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی و سطح اطلاع بشر همواره دستخوش تغییر هستند. مثلاً با توجه به نوع تکنولوژی در زمان حاضر، یک آرم علاوه بر موارد ذکر شده باید دارای قابلیتهای زیر باشد:
البته نشانه ای ایده آل است که تاریخ مصرف آن کوتاه مدت نباشد، یعنی آنچنان خوب و قوی طراحی شده باشد که در اثر مرور زمان نیازی به تغییر آن ایجاد نشود و حتی اگر نیاز به تغییری حس شد، به صورت Redesign (دوباره سازی طرح) باشد. به عبارتی دیگر پایه و سابقه طرح حفظ شده و فرم کلی مطابق نیاز روز تغییر کند. مانند آرم شرکت Shell که در زیر مشاهده می کنید:
استاد ممیز نشانه های تصویری را به چند بخش تقسیم کرده اند:
همچنین این شیر ایستاده است و علاوه بر ایستایی و پابرجایی، به نوعی آماده مبارزه است و یا زبان استعاره بر این نکته اشاره دارد که علاوه بر سلطنت در دنیای ماشین، همواره استوار و آماده مبارزه است. هرچند در دنیای تولید اتومبیل ممکن است این گونه نباشد.
به هویت یک آرم ونشانه برند می گویند.
در پایان شایان ذکر است که همواره در هنر مهمترین اصل و عنصر تخیل است و یک هنرجو و یا هنرمند نباید به هیچ وجه خود را محدود کند و همیشه در یک چهار چوب قدم بردارد. ولی آین بدان معنا نیست که به اصول اولیه پایبند نباشد.
این مقاله، علاوه بر تجربیات هنرمند برداشتی بود آزاد از سخنان اساتید محترم: مرتضی ممیز، ابراهیم حقیقی، مسعود سپهر، عبدالرضا چارئی، مسعود نجابتی، مهران رجبی، مهدی صادقی، محمود ارواحی آذر، پرویز سلیمانی، مهرنیا، فرخ محجوبی و نادی.
نویسنده
حامد اشکانی، دانش آموخته کارشناسی ارتباط تصویری (گرافیک) دانشگاه انقلاب اسلامی تهران و رتبه 9 کنکور در رشته گرافیک است. او در حال حاضر به عنوان طراح گرافیک و ناظر چاپ شرکت نگارین برگ مشغول به فعالیت در زمینه گرافیک برای چاپ است.