در پست قبلی توضیحات اولیه درمورد تعریف تجربه کاربری (User Experience) ارائه کردیم. اینجا میخواهیم مراحلی که در فرایند طراحی تجربه کاربری انجام داده میشه رو عنوان کنیم. شکل خلاصهای از این مراحل رو نشون میده.
یک) فهمیدن مسئله
طراحی به معنای حل یک مسئله است. تا زمانی که مسئله، اهداف، ابزار و استراتژی مناسب به خوبی شناسایی نشده، انجام مراحل بعدی کمکی به طراحی بهتر نمیکنه. جلسات طوفان فکری با ذینفعان و دریافت نظر از همه افرادی که به نحوی با مسئله درگیر هستند و همچنین پژوهش که در گام بعدی توضیح داده میشه از راههای ابتدایی هستند.
دو) پژوهش و تحقیق
این مرحله در دو حالت انجام میشود: اول کاربرپژوهی و تحقیقات میدانی بر روی نیازمندیها و مشکلات کاربران از طریق مصاحبه، پرسشنامه و مشاهده مستقیم؛ دوم تحقیقات بازار از طریق تحلیل رقبا، بررسی نمونههای مشابه در دنیا (داخلی - خارجی) و مطالعه بهروزترین فناوریهای UX و تفکر طراحی.
سه) معماری اطلاعات
معماری اطلاعات به معنای سازماندهی و ساختار دادن محتوای محصول است که در نهایت در قالب وبسایت، برنامه کاربردی یا نرم افزار تولید میشود. در این مرحله بخشهای مختلفی که نیاز است در محصول قرار گرفته شوند، با توجه به هدفی که مشتری دنبال میکند، در بهینهترین ترتیب، اولویتبندی میشوند.
چهار) طرح اولیه
این مرحله شروع عملیات طراحی رابط کاربری است که به روشهای متفاوتی از جمله طرح دستی روی کاغذ، نمودارهای جریان کاربری و وایرفریمها انجام میشود. در تمام مدت طراحی باید این نکته را در ذهن داشته باشید: ایجاد یک طرح قابل استفاده برای رسیدن به رضایت و حال خوبِ کاربر نهایی
پنج) طراحی گرافیکی
در این بخش رابط کاربری و گرافیک ظاهری نهایی با تمام جزئیات و المانها، طراحی و طرح نهایی به تیم فنی و توسعه برای پیادهسازی داده میشود.
شش) تست و ارزیابی
این مرحله برای پاسخ به سوالاتی از قبیل: "آیا محصول قابل استفاده است؟ آیا کار با آن برای کاربر آسان است؟ آیا مسئله کاربر را رفع کرده است؟" انجام میشود. ابزارهایی مثل user testing در این مرحله استفاده میشن تا بازخورد کاربر را همواره دریافت کنید.
توجه کنید که این فرایند کاملا بازخوردمحور و چرخشی هست و ممکنه چندین بار تکرار شود.