ویرگول
ورودثبت نام
روزبه شریف‌نسب
روزبه شریف‌نسب
خواندن ۳ دقیقه·۶ سال پیش

راه‌اندازی ناموفق درایورکارت گرافیک nvidia در اوبونتو

در قسمت قبل خوندیم که لینوکس اوبونتو رو بالاخره بعد از کلی مشقت نصب کردم و همه چیز خوب کار می کرد تا اینکه چندباری با مشکلات گرافیکی عجیبی رو به رو شدم و تصمیم گرفتم درایور گرافیک رو باز بینی کنم تا اینکه ...

مثلا وقتی سیستم رو رها می کردم(standby) و دوباره بعد چند ساعت بر می گشتم می دیدم که کل تصویر از بین رفته و همه پیکسل ها جا به جا هستن و خلاصه نمیشه هیچ کاری با سیستم کرد مگر هارد ریست ( و بعدا که حرفه ای تر شدم باز کردن کورکورانه terminal و دستور shutdown 0)

راه حل رو نمی دونستم( البته فهمیدم اگر سیم مانیتور رو بکشم و دوباره وصل کنم درست میشه) ولی می دونستم مشکل از درایور گرافیک ه چون در ویندوز هیچ وقت گرافیکم هیچ مشکلی نداشت و سنگین ترین بازی ها رو هم رو high بدون هیچ مشکلی اجرا می کرد

بدون هیچ سرچ و پرس و جویی وارد  software & update  قسمت drivers شدم

دیدم به به چه سعادتی... ۲ تا درایور موجوده که درایور من xorg xserver هست که متن بازه و توسط بروبچه های توسعه دهنده نوشته شده (نه خود nvidia )

و درایور دیگر دراویر خود nvidia  هست که قراره بدون مشکل کار کنه

اینبار کمی سرچ کردم و دیدم مسکل خاصی نیست و با انجام همین تنظیم (و کمی دانلود احتمالا) و ریستارت نصب میشه

خب اینکارو انجام دادم و ریستارت کردم  ولی ... هیچ صفحه ای بالا نیومد..

بعد از لوگوی بوت شدن اوبونتو دیگه مانیتور تصویر نمی گرفت می گفت "کابل سیگنال را کنترل کنید"

گیج شده بودم دستم به هیج جا بند نبود .. نه بکاپی داشتم نه ایده ای داشتم چطوری برش گردونم

با دستگاه دیگه ای دست به دامن گوگل شدم و دیدم تنها راهی که هست استفاده از منوی recovery در گراب هست

وارد اون قسمت شدم و خواستم مطابق آموزش همه پکیج های nvidia رو پاک کنم ولی متاسفانه فایل سیستم در حالت read only بود

این سوال که در حالت read only چطوری می شه رفع ایراد کرد هم جوابی براش پیدا نکردم

اینبار با کمک گوگل فهمیدم میشه filesystem رو remount کرد با دسترسی rw که بشه تغییراتی داد

خلاصه سرتون رو درد نیارم بالاخره به یه terminal رسیدم و هر چی از nvidia بود پاک کردم

sudo apt purge nvidia-*

بعدش امیدوار بودم که xorg قبلی کار کنه چون در حالت recovery نتونستم به اینترنت وصل شم وراهی نداشتم خلاصه

ریستارت کردم و دیدم که درستشد و همون درایور قبلی کار می کنه... بعد از این ماجرا چندین بار دیگه هم نصبش کردم حتی یه بار ناخواسته با دستور :

 sudo  ubuntu-drivers autoinstall
نصبش کردم و باز همون ماجرا

یه بار خیلی مصمم بودم که از nvidia استفاده کنم پس xorg رو پاک کردم به کل و nvidia ور ریختم و ریستارت کردم... اینبار نه تنها nvidia نیودم بلکه راه حل قدیمی م هم جواب نداد چون این موقع هیچ درایوری نداشتم

ولی نکته مثبت این بود که وقتی روشن بود به tty دسترسی داشتم و حتی اینترنت

اینجا بودکه همه package های xorg رو دوباره ریختم و همه چی تازه به حالت اول برگشت...

nvidiagraphic driverdriverدرایورlinux
همینجا بگم که روزبه شریف نسب درسته و نه شریف نصب یا شریفی نسب یا هرچیز غلط دیگه..
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید