مکعب روبیک و کیوبینگ دارای اصطلاحاتی است که هر کیوبری باید با آن ها آشنا باشد ، تا هنگام شرکت در مسابقه و یا حضور در جمع کیوبر های حرفه ای ، واژه های به کار برده میشود باعث سردرگمی نشود و همچنین یادگیری این لغات در امر آموزش و یادگیری بسیار مفید است
سازمان جهانی مکعب روبیک
ورزشی که در آن به حل و تمرین مکعب روبیک میپردازند
اسپید کیوبر | SpeedCuber
کسی که به صورت حرفه ای و سریع مکعب روبیک حل میکند
اسکرمبل | Scramble
به هم ریختن مکعب روبیک، برای هر گروه در مسابقات 5 اسکرمبل اصلی و 2 اسکرمبل اکسترا وجود دارد
اینسپکشن | Inspection
زمان 15 ثانیه ای قبل از حل روبیک ( در مسابقات در ثانیه 8 زمان اعلام میشود و در ثانیه دوازده شرکت کننده باید دستانش را روی تایمر بگذارد و قبل از 15 ثانیه حل را شروع کند
تایمر | Timer
وسیله ای برای مشخص شدن زمان حل( در مسابقات فقط استفاده از تایمر استک مت مجاز است)
مت | Mat
وسیله از جنس رابر و پارچه که به تایمر متصل میشود تا از حرکت یا افتادن تایمر جلو گیری کند و همچنین از اسیب دیدن مکعب هنگام افتادن روی میز جلوگیری کند
استاپ واچ | Stop Watch
وسیله ای برای ثبت اینسپکشن
سالو | Solve
حالتی که مکعب کاملا حل شده باشد
پلاس تو یا پنالتی | +2
اضافه شدن 2 ثانیه به زمان به دلیل خطا هایی همچون : حل نشدن کامل مکعب ، اشتباه در گذاشتن دست ها بر روی تایمر، افتادن مکعب روی تایمر ، اینسپکشن بالای 15 ثانیه(تا17 ثانیه شامل پلاس تو است)
دی ان اف | DNF
در این حالت حل به دلیل خطا ثبت نخواهد شد ( خطاهایی همچون کامل نشدن مکعب بعد از گذاشتن دست ها روی تایمر ، تقلب در حل ، اینسپکشن بالای 17 ثانیه و ..)
اکسترا | Extra
در این حالت به دلایل مختلف مانند اشتباه یا تکرار در اسکرمبل ، خاموش شدن تایمر و ... یک حل مجدد برای شرکت کننده با اسکرمبلی جدید و متفاوت از بقیه در نظر گرفته میشود
دی ان اس | DNS
شرایطی که شرکت کننده از حل انصراف میدهد
لیمیت تایم | Limit Time
مدت زمانی که از قبل توسط برگزار کننده و دلیگیت مسابقه برای هر آیتم مشخص میشود و در صورتی که رکورد شرکت کننده بیشتر از آن زمان شود رکورد دی ان اف میشود
کات آف | Cutoff
همانند لیمیت است ، با این تفاوت که در صورتی که مدت زمان حل برای دو بار از زمان کات اف بیشتر شود شرکت کننده دیگر اجازه ادامه کار را ندارد
دلیگیت | Delegate
نماینده سازمان جهانی مکعب
ارگانیزر | Organizer
برگزار کننده مسابقه
اسکرمبلر | Scramble
فرد یا افرادی که در هر راند طبق اسرکمبل مکعب ها را بهم میریزند
جاج | Judge
داور مسابقه
اسکور تیکر | ScoreTaker
فردی که وظیفه ثبت نتایج را دارد
اسکور شیت | Score Sheet
برگه ی کارنامه که 5 بخش برای ثبت رکورد و 2 بخش برای حل اکسترا دارد
امضای شرکت کننده و داور | Competitor and Judge Sign
محل وارد کردن اسم شرکت کننده و داور در کارنامه
دیسکوالی فای | Disqualify
صلب صلاحیت از شرکت کننده در یک آیتم ، یک مسابقه و یا مسابقات برای مدت زمان مشخص از سوی سازمان جهانی مکعب
سینگل | Single
تک رکورد
اوریج | Average
میانگین ( از بین 5 حل ثبت شده بهترین و بد ترین زمان حذف شده وبین سه رکورد باقی مانده میانگین میگیرند)
پی بی | PB
بهترین رکورد هر شرکت کننده در آیتم
ان ار | NR
رکورد ملی
سی ار | CR
رکورد قاره ای
دبلیو ار | WR
رکورد جهانی
اف ام سی | FMC
حل روبیک با کمترین حرکت
بی ال دی | BLD
حل روبیک با چشم بسته
مالتی بلایند | Multi BLD
حل چند روبیک با چشم بسته
ویت فیت | WF
حل روبیک با پا
او ال ال |OLL
الگوریتم های کامل کننده لایه بالایی ( رنگ زرد)
پی ال ال | PLL
الگوریتم های کامل کننده لایه آخر( اطراف رنگ زرد)
اف تو ال | F2L
حل دو لایه اول مکعب
کراس | Cross
مرحله اول مکعب ( مثبت)
کرنر توییست | Corner Twist
چرخیدن یکی از مهره های کوشه مکعب هنگام حل
پاپ | Pop
در آمدن یکی از قطعات روبیک هنگام حل
پریتی | Paritty
حالت هایی خاص در بعضی از روبیک ها که با الگوریتم های نسبتا طولانی حل میشوند
مولتی کالر | Multi Color
کیوبری که میتواند از تمام رنگ ها مکعب را حل کند
آفیشیال رکود | Official Record
رکورد رسمی
ان افیشیال رکورد | Unofficial Record
رکورد غیر رسمی(خانگی)
پی ال ال اتک | PLL Attack
تمرینی که در آن کیوبر تمایlی الگوریتl ها را بدون وقفه و با سرعت بالا اجرا میکند
وب سایتی برای تمرین گروهی
وب سایتی برای تمرین و رکورد گیری مکعب
لوب| Lube
روغن روان کننده روبیک
وب سایتی برای مشاهده آنلاین نتایج مسابقات
کارنامه واکانت هر شرکت کننده در سایت سازمان جهانی روبیک
پیرامینکس | Pyraminx
پازل یا روبیک هرمی
مگامینکس | Megaminx
پازل یا روبیک دوازده وجهی
تری سایکل | 3Cycle
روشی برای حل BLD و FMC
کرنر | Corner
مهره گوشه یا سه رنگی مکعب روبیک
ادج |Edge
مهره لبه یا دو رنگی روبیک
سنتر | Center
مهره مرکزی یا یک رنگی روبیک