مقایسه بازنمایی رسانه ای در دو آتش سوزی «پلاسکو» و «کلیسای نوتردام»
این گزارش تحقیقی را در پاییز سال98 برای نشریه فرهنگی تحلیلی راه نوشتم و در شماره 64منتشر شد.
ا گـــرخانـــهایآتـــشبگیـــردوعـــدهایهمجـــانســـالمبـــهدربردهباشـــند،شـــمابهعنـــوانرســـانهچگونـــهآنراپوشـــشمیدهیـــد؟آتشگرفتـــنایـــنخانهبرایشـــمامحوراســـتیامثـــ ًلازندهماندنســـاکنانآن؟وقتـــیاتفاقیمیافتـــد،مهمترازاصـــلآن،بازنماییآنتوســـطرسانههاســـت.هررســـانهبنابرجهتگیریسازمانی که
دارد،خبـــرراپوشـــشمیدهد.وقتـــیرســـانهایآتشگرفتنخانهرابـــرنمیتابـــد،زندهمانـــدنســـاکنانآنخانهرابرجســـتهمیکندتـــاامیـــدرادردلمخاطبانـــشنمیرانـــد؛امـــاا گرعکسآنباشـــد،مثـــ ًلا کوتاهیاهلخانهیـــانهادهایدولتیرادربهآتش کشـــیدنمنزلمســـکونیدخیـــلمیکند. بنابرایـــنبـــازبـــانرســـانهایمیشـــود گفتهـــررســـانهمیخواهد بنابـــرموضـــعســـازمانیخـــود،بـــادادناطلاعـــات،«ارزشهـــا»راتعییـــنکنـــدو«خواســـتههای»مخاطبـــانخـــودرامدیریـــتیـــامهندســـی کنـــد.ایـــنپروســـهرا«مدیریـــتادرا ک»مینامنـــد.
یک مقایسه سه جانبه
ازدیســـال1395تـــاامروز،ســـهحادثهآتشســـوزیدرســـهجایمختلـــفدنیـــابهوقوعپیوســـتکـــهازحیـــثبازنماییرســـانهاییـــامدیریـــتادرا کاهمیـــتدارد.ابتـــداآتشســـوزیســـاختمان پلاســـکودرتهـــران،دیســـال،95دیگـــریآتشســـوزی کلیســـایتاریخینوتردامدرفرانســـهســـال98وآتشســـوزیبـــر ج گرنفلدرلنـــدندردی.1395
مبنـــایبحثحاضرمقایســـهبازنماییبیندوحادثهآتشســـوزیپلاســـکوو کلیســـاینوتـــرداماســـت.درضمیمـــهایـــن گـــزارشنیزبازنماییشـــبکهبیبیســـیازآتشســـوزیبـــر ج گرنفلومقایســـه آنبـــاســـاختمانپلاســـکوبررســـیمیشـــود.پیـــشازشـــروعبایداذعـــانکـــردتفاوتدومحـــلحادثـــهازحیثجایـــگاهاجتماعیتاحـــدودیمیتوانـــدســـوگیریرســـانههاراقابـــلتوجیـــه کنـــد.چه اینکـــهمادراینمقایســـهبـــادومـــکانتاریخیروبهروهســـتیم کهکامـــ ًلادردوجایـــگاهمتفاوتقـــراردارند. یکســـمت،بازارپلاسکواست.ســـاختمان17طبقهای کهبهعنوان اولینآســـمانخراشوســـاختمانمـــدرنخاورمیانهدرســـال1341افتتاحشـــدهبود.یکـــیازمهمترینمرا کزتولیدوفروشپوشـــا کدرتهـــران.ســـمتدیگر، کلیســـایتاریخینوتردامدرفرانســـهاســـت.از مظاهرملیوفرهنگیفرانســـه کهســـاختآنازســـال1163آغازودوقـــرنبعددرســـال1345میلادیبهاتمامرســـید.
مقایســـهســـاختمانی که54ســـالقدمتداردبابنایی کهازســـال 1862بهعنوانمیراثفرهنگیفرانســـهانتخابشـــدهبود،ســـخت مینمایـــد.عـــلاوهبرآن،مدتزمـــانآغازحادثهتاپایـــانحادثهدردومحل ً کاملامتفاوتاســـت.30دیماهآتشســـوزیشـــروعشدوبـــاآواربرداریســـاختمان،جمعه8بهمن1395بهپایانرســـید؛
امـــادرنوتـــردامعصردوشـــنبه26فروردیـــن98آغازوطـــییکروزآتـــشاطفاشـــد.مضـــافبـــراینکـــهدرآتشســـوزینوتـــردام،هیچتلفـــاتجانـــی گزارشنشـــد؛ ً دقیقـــاخلافاینمســـئلهدرپلاســـکوکـــهبرخـــیاز گزارشهـــاتا22نفـــرقربانیراثبـــت کردهاند.
آغاز ماجرا- پلاسکو
صبـــح روز پنجشـــنبه 30دی ،1395چهـــارراه اســـتانبول در مرکـــزتهران،شـــاهدآتشســـوزیعظیمیبود.حادثهای کهبعدهانقطهعطفـــیدرموضوعـــاتاجتماعـــیجامعـــهایـــرانشـــد.ســـاختمانپلاســـکودرحالـــیپـــسازســـهونیمســـاعتســـوختنفروریخت کهتعـــدادزیـــادیمأمورآتشنشـــانیدرحـــالانجاموظیفـــهدرداخلســـاختمان،زیـــر ِ آوارناشـــیازفروریختـــنســـاختمانماندند.بیبیســـیفارســـیدر30دی95بـــا گزارشـــیدرمهمتریـــنبخش خبریاینشـــبکه،شـــصتدقیقه،ازآوارســـاختمانپلاســـکوخبرداد.ایـــن گـــزارشبرچندخـــطخبریتمرکزداشـــت:
.1نگرانیخانوادههایمفقودانحادثه؛
.2عدمایمنیساختمانپلاسکو؛
.3مقصرشناسی؛
.4ممانعتمردماز کمکرسانینیروهایدولتی؛
ســـهخطاولمتأســـفانهمبتنیبـــردو گزارشصداوســـیماپیگیریمیشـــد.ایـــنســـازمانبـــاپخـــش گزارشهایـــیازخانوادههـــایمفقـــودان،نگرانـــیوتشـــویشرابـــهمخاطـــبتزریـــقمیکـــردوهمزمـــانبـــاپخـــشمصاحبـــهایبـــاســـخنگویآتشنشـــانی کـــهبیاحتیاطـــی و بیتوجهـــی دیگـــران را مســـئول قربانیشـــدن مأمـــورانآتشنشـــانیذکر کردهبـــود،فضایملتهـــبرادرآغازاینحادثـــهبـــهجامعـــهالقـــامیکرد.
نکتـــهمهمایـــن گـــزارشدرانتهـــایآنرقمخـــورد.ذکـــرتاریخچهســـاختماندرانتهـــای گزارشمبتنـــیبرنوعیعملیـــاتروانیبودکـــههدفآنبـــزرگجلـــوهدادنبنیانگـــذارآن،یعنـــی«حبیباللهِالقانیـــان»رئیـــسانجمـــن کلیمیـــانتهـــرانوســـرمایهدارمطـــرحبزرگتریـــن کارخانجـــاتصنایـــعپلاستیکســـازیایرانبـــود.وی
پـــسازانقـــلاببهجرمجاسوســـیبرایاســـرائیلاعداممیشـــود.بعـــدازایـــنگـــزارش،درهمانبخشخبری،بیبیســـیباشـــرلیِالقانیـــان،بـــرادرزادهحبیـــب ِالقانیـــانبـــه گفتوگـــومینشـــیند. برجستهشـــدنبنیانگـــذارســـاختمانپلاســـکوبـــرایبیبیســـیاهمیتـــیراهبـــردیدارد.بـــهســـهدلیل:
.1یهودیبـــودن:اورئیسانجمن کلیمیانتهـــرانبود؛همچنین
اعدامویتوســـطصـــادقخلخالیدر ِ مهاجرت گســـتردهیهودیانایرانتأثیربســـیارزیادیداشت.
.2جنبـــهحقـــوقبشـــریاعـــداماو:بهنوشـــتهبـــیبیســـی،«کاخســـفیدو کنگـــرهمدتهـــابـــهاعدامهـــایاوایـــلانقلابوا کنشـــی نشـــاننـــدادهبودنـــد؛امـــاآقـــایِالقانیانبـــامحکومـــاندیگرفرق میکـــرد. ایـــن ســـرمایهدار مشـــهور در گذشـــته رئیـــس جامعـــه کلیمیـــانتهـــرانهمبـــودواعدامـــشاتهـــامیهودســـتیزیرابرایحاکمـــانجدیدایرانبهارمغـــانآورد».جنبهحقوقبشـــریاینمســـئلهبـــرایآمریـــکابهحدیپررنگبـــود که«بهفاصلـــهیکروز، پیشنویـــسنخســـتینقطعنامـــهحقـــوقبشـــریعلیـــهجمهوریاســـلامیدرمجلـــسنماینـــدگانآمریـــکاتهیهشـــد».
.3القای«حسمالکیت»پلاســـکوبـــرایِالقانیـــانوبازماندگاناو:
گفتوگـــوبابـــرادرزادهِالقانیانجنبـــهعملیاتروانـــیدارد.فارغازبرجستهســـازینامبنیانگذارپلاســـکو،بیبیســـیهنـــوزِالقانیانرامالـــکونهفقطبنیانگذارپلاســـکوتوصیفمیکنـــد.اینبدینمعنـــااســـت کـــهایـــن ملـــکدراشـــغالیابـــهتعبیـــربیبیســـیدر«مصـــادره»دولتایرانقـــراردارد.
مصادره احساسی - سیاسی
جالـــبتوجهاینکهاینشـــبکهدر گفتوگوبابـــرادرزاده ِالقانیان،از ویدربارهســـوابقخانوادگیمیپرســـد.توجهبـــهجنبهخانوادگیایـــنمســـئله،بهدلیـــلبرجســـتهکردنجنبـــهعاطفـــیماجراســـتکـــهتأســـفمخاطبـــانازتخریـــبایـــنســـاختمانرادرپـــیدارد.ســـاختمانیکـــهحـــسمالکیـــتآنبـــرایِالقانیـــان،پیشتـــربـــهمخاطبـــانمنتقلشـــدهبود.یکروزبعد،ســـایتخبریفارســـیبیبیســـی،گزارشـــیدیگرازویمنتشـــرمیکند.مهبـــدابراهیمیخبرنگاراینشـــبکهباانتشـــارعکســـیازِالقانیان کهدر کنارما کت ســـاختمانپلاســـکوپیشازســـاختدیدهمیشـــود،خـــطخبریروزقبـــلراتقویـــتمیدهد.درایـــن گـــزارشادعـــامیشـــود کـــه«ســـازهفلـــزیاینســـاختمان باعثشـــدهبود کـــهبرخیبـــرایآنعمردویستســـالهپیشبینیکننـــد؛امـــااینســـاختمانبعدازپنجـــاهوچهارســـالفروریخت».
بیبیســـیمیافزاید:«بر جشیمشـــون،ســـاختمانبـــورسالماس اســـرائیلدرشـــمالتلآویـــوراهمِالقانیانســـاختهاســـت.همینســـرمایهگذاریهای علنـــی در اســـرائیل و مـــراوده بـــا مقامـــاتاســـرائیلی کـــهدردورانحکومـــتشـــاهآزادبـــود،بعـــدازانقـــلاببهقیمـــتجانـــشتمامشـــد».
ایـــناعتـــرافبهنقـــشاقتصـــادیِالقانیـــاندراســـرائیل،بـــاآنچهویدردادگاهبـــهدفـــاعازخـــودپرداختـــهبودبهکلیتفـــاوتدارد.ِالقانیـــاندرایـــندفاعیـــه ً صراحتـــاخـــودرامخالـــفرژیماســـرائیلخوانـــدهبـــودومدعـــیبـــود85درصد کلیمیهااشـــکنازهســـتندواشـــکنازیها،یهودیهـــارااصـــ ًلابهحســـابنمیآورنـــد.هدف، اثبـــاتاظهـــاراتِالقانیـــاننیســـت.بلکـــهبازخوانیطرحیاســـتکهاثبـــاتمیکندمهندســـیذهنـــیمخاطبچگونهتوســـطنهادانگلیســـیشـــکلمیگیـــرد.دراینمهندســـی:
ِ .1القانیانهمچنانمالکپلاسکواست؛
.2اینمالک،یهودیحامیاسرائیلاست؛
.3ایـــنیهـــودیبهدلیـــلحمایـــتازاســـرائیلپـــسازانقـــلاباعدام شـــد؛
.4پلاسکودراشغال(مصادره)دولتایراناست.
نتیجـــه: «آتشســـوزی پلاســـکو میتوانـــد سیاســـی باشـــد» یـــا«جنبههـــای عاطفـــی ایـــن آتشســـوزی بهنفـــع جبهـــه مقابـــلایدئولـــوژی انقـــلاب اســـلامی مصـــادره شـــود»
جمعبندی
.1نمایـــشبیبیســـیازپلاســـکوبـــا گزارههایمنفیآغازمیشـــود؛
«نگرانـــی،» «مقصـــران حادثـــه،» «تشـــویش،» « عـــدم ایمنـــی،»
«بیتوجهـــی»و«پایـــانتلـــخ»و...
.2مخاطـــبدرابتـــدایحادثهدنبالمقصرمیگردد؛زیرامهندســـیادرا کبیبیســـیازابتدابـــرروی گزارههایمنفیبنامیشـــود.
.3هالـــهایازشـــکوتردیـــدپیرامونپلاســـکورا گرفتهاســـت.این مبهـــمدانســـتنتایکیادوســـالبعـــدهمچنانادامـــهدارد.
.4سیاســـیبودن آتشســـوزی بهدلیـــل یهـــودی بـــودن و اعدامشـــدنبنیانگـــذارپلاســـکواســـت.درایـــنمیـــاناســـتفادهازمـــوجرســـانهایدرایـــران کـــهمبتنیبرمقصردانســـتنشـــهرداراصولگـــرای وقـــت تهـــران اســـت، بینصیـــب نمیمانـــد.
.5آنچـــهتوســـطبیبیســـیبایکوتشـــد،«برجســـتهشـــدنچهرهبســـیارمثبتآتشنشـــانان»بود کـــهدرجامعهایـــرانضریبیحتیدرحـــدتقـــدسبـــهخـــود گرفتـــهبـــود.بیبیســـیبهشـــدتازآن
اجتنـــاب کرد.
نوتردام
در 26فروردیـــن ،98بیبیســـی آتشســـوزی کلیســـای تاریخـــی نوتـــردامرابـــاعبـــارت«نوتـــردام،بانـــویپاریـــسدرآتشســـوخت»گـــزارش کرد.هیچ کـــدامازخطوطخبری کهبرایپلاســـکوطراحیشـــد،درنوتـــردامنبود.در گـــزارشبیبیســـیتصاویرآتشســـوزیاین کلیســـاباهمخوانیســـرودهاوآوازهـــای گاهمذهبیوغمگینمردمـــی کـــهایســـتادهشـــعلههایآتـــشرابـــهنظـــارهمیدیدنـــد،آمیختهشـــدهبودوحســـیعاطفیو ً کاملارمانتیـــکرابهمخاطب
منتقـــلمیکـــرد.ایـــنحـــس،حتیبـــرایمخاطبـــی کهایـــنبنای تاریخـــیراندیدهبودیاوصفشراهمنشـــیدهبـــود،قابلدرکبود.ســـرودهایمذهبـــی گاهوبـــیگاهدر گـــزارشبیبیســـیهمچنانســـعیداشـــتحسعاطفیرادرمخاطبنگهداردر.اینمســـئله
بهچنـــددلیلصـــورتمیگرفت:
.1همزادپنـــداریمخاطـــبایرانـــیمســـلمانبـــااثـــرباســـتانییککشـــورغیرمســـلمان؛
.2مصادرهحسعاطفیمخاطببهنفعجبههمقابل؛
.3تقویتیاشکلگیریحسحماسیدریکاثرتاریخی؛
.4حفـــظیـــاتقویتیاتشـــکیلیـــکمنبعالهامنســـبتبـــهایناثرتاریخـــی کـــهبهاذعانبیبیســـیازهشـــتقـــرن گذشـــتههموارهیکـــیازمنابعالهـــامهنرمندانبودهاســـت.روزهـــایبعـــددرگزارشـــیبـــهاینمنبـــعالهـــامپرداختهمیشـــد.
«گوژپشـــتنتـــردام»نوشـــتهویکتـــورهوگـــومعروفتریـــناثـــرهنریمربـــوطبـــهایـــنبنـــااســـت.درایـــنگـــزارشتـــاپایـــن،علـــتاینآتشســـوزیبـــهمخاطـــب گفتـــهنمیشـــود.درآخـــرنیـــزبـــهنقلازمســـئولانمحلـــیوعدهمیدهـــد که«علتآتشســـوزیدردســـتبررســـیاســـت»ومخاطـــبرارهـــامیکنـــد.پرســـشهاوشـــکو تردیدهایی کهمخاطبانازپلاســـکودرذهنشـــاننقشبســـتهبود،بـــههیـــجوجـــهدرذهـــنمخاطبـــی کـــه گـــزارشبیبیســـیازآتش
ســـوزیایـــن کلیســـارامیبیند،نقـــشنمیبنـــدد؛زیراایـــن گزارشً اساســـابهدنبـــالآننبـــود.
پلاسکو و گرنفل
پیـــشازآتشســـوزی کلیســـاینوتـــردام،آنچـــهدرفضـــایمجازی وبیبیســـیفارســـیمحـــلمقایســـهشـــد،سرنوشـــتمتفـــاوتســـاختمانپلاســـکووبـــرج گرنفـــلبود.
بـــرجمســـکونیبزرگـــیدرغـــربلنـــدندر1بامـــداد14ژوئـــن2017دچارحریقشـــدوســـرانجامصبحهمانروزمهارشـــد.بهنوشـــتهبیبیســـی،حداقـــل79نفـــر کشـــتهیـــامفقـــودشـــدندو70نفـــر زخمـــی.دلیـــلایـــنآتشســـوزیهنوزمشـــخصنشدهاســـت.ایـــنوجـــهمقایســـهبـــرایبیبیســـیفقطبهیـــکحـــوزهمحدودشـــد.«پابرجـــاماندنســـازههایبـــرج.»پلاســـکودرســـتپیشازســـاعتهشـــتبامداددچارحریقشـــدوپیشازظهرفروریخت؛درحالیکـــهبرجلندنـــیبعدازنیمهشـــبآتشگرفـــتومهارآتش تـــاســـاعتهابعـــدادامـــهداشـــتوســـاختمانکامـــ ًلاســـوختهپـــا برجـــاماند.اینوجهتفاوتازمنظرشـــبکهانگلیســـی،بهواســـطهتفـــاوتبیـــنســـازههایدوســـاختماناســـت.تمرکـــزرویایـــنمســـئلهمخاطـــبرا ً کاملاازمســـئلهقربانیـــانفراوانآتشســـوزی بـــرجدورمیکنـــد.پلاســـکوســـازهایفـــولادیداشـــتو گرانفـــلســـازهایبتنـــیدارد دونـــوعســـازهرایـــجبـــرایســـاختمانهایبلندمرتبـــهدرسراســـرجهان.حـــالآنکهبرجگرنفلبیســـتوچهارطبقهداردو ً کاملامســـکونیاســـت؛درحالـــیکـــهپلاســـکو17طبقـــهودارای560واحدتجاریاســـت.بـــاایـــنوصـــف،تعـــدادقربانیـــانبـــرجگرنفـــلبنـــابـــرنقل
بیبیســـیچنـــدبرابرحادثهپلاســـکواســـت.درســـت در همـــان روز، گـــزارش دیگـــری از بیبیســـی منتشـــر شـــدکـــهبـــهمقایســـهتمـــامگزارههایمربـــوطبـــهایـــندوحادثهمیپرداخـــت.ایـــنگـــزارشبـــهنقـــلاز«شـــهروندانایرانـــی»ودرشـــبکهاجتماعـــیتوئیترنقلشـــدهاســـت.آنچهوجـــهتفاوتایندوراتشـــکیلمـــیدادعبارتانـــداز:
.1نحوهرفتارشهروندانوحضوردرمحلحادثه درزمانآتشســـوزیســـاختمانپلاســـکویتهران،تعدادزیادیاز
شـــهروندانتهرانـــیدرمحلحادثهجمعشـــدندوبـــهتهیهعکسوفیلـــمپرداختنـــد.ایـــنازدحـــامباعثشـــدنیروهایامـــدادیوآتشنشـــانینتواننـــدبهســـرعتخودرابـــهمحلبرســـانند.(رجوعشـــودبـــهتحلیـــل گـــزارشبیبیســـیفارســـیدر30دی95درابتداینوشـــتار)
.2مقایســـهعملکردرادیـــوتلویزیوندولتیایران(صداوســـیما)دردوآتشسوزی انتقـــاد بیبیســـی از اینکـــه چـــرا صداوســـیما بهطـــور زنـــدهآتشســـوزیلنـــدنراپوشـــشدادهاســـت؛ولـــیدرزمـــانحادثـــه پلاســـکودرســـاعاتاولیـــهازایـــن کارخـــودداری کـــردهاســـت.
.3مقایسهدوشهردار
بیبیســـیتعابیـــرموجـــوددرفضـــایمجـــازیرانوعـــیکنایـــهبـــهشـــهردارتهرانمیداند.«محمدباقرقالیبافپسازاتفاقپلاســـکولبـــاسآتشنشـــانانرابرتنکردوعدهایکـــهاورامتهمبه«قصور»کردهبودند،خواهاناســـتعفایاوشـــدند.بعضـــیازکاربرانایرانیبـــهکنایهازکلیـــدواژه«صادقخاناســـتعفا»اســـتفادهکردهاندکه
اشـــارهبهمقایســـهاســـتعفایآقایقالیبافدرآنزماندارد.بیشترایـــننوعنوشـــتارمایهایازکنایـــهدرخوددارد».
.4مقایسهکلیباحادثهپلاسکو
عواملـــینظیـــرعمـــربنـــاراشـــاملمیشـــد.ماننـــد:«ســـاختمانپلاســـکویتهـــران17طبقـــهبـــودوزمانـــیکـــهفروریخـــت،بیشاز50ســـالعمرداشـــت.ســـاختمانگرنفل24طبقهبودو43ســـالعمـــردارد».یا«بعضـــیدیگرهمبهایـــننکتـــهپرداختهاندکهچراپلاســـکوفروریخـــت،ولـــیبرایبـــرجگرنفلایـــناتفـــاقنیفتاد».
نکتـــهجالـــبتوجـــهاینگـــزارش،اســـتفادهازشـــخصســـومبرایمدیریـــتادراکاســـت.بیبیســـیازمخاطبـــانتوئیترکهبیشـــترمیدانـــگاهمخالفـــانانقلاباســـت،بـــرایمحتوایخوداســـتفادهمیکنـــدوهرآنچـــهخودشبداناعتقـــادداردرابهنقـــلازکاربرانتوئیتـــرجمـــعآوریوبهنـــام«شـــهروندانایرانـــی»منتشـــرمیکند.مدیریـــت اذهـــان عمومـــی، مهمتریـــن کارکـــرد رسانههاســـت.ایـــن کارکـــرددربحرانهـــایاینچنینـــیاهمیتیدوچنـــدانپیدا میکنـــد.آتشســـوزیپلاســـکونقـــشحیاتـــیبیبیســـیرااثبـــاتکـــرد.زمانیکهکارکـــردحداقلیاشمصادرهجنبههـــایعاطفینهبهنفـــعانقـــلاباســـلامیکهبهنفـــعاســـرائیلیهابود.هرچنـــدســـاحتمقایســـهایـــندوپدیده ً تقریبـــامعالفارقاســـت؛امـــاشـــناختبازنمایـــیحوادثـــیاینچنینـــیدرحـــوزهعملیـــات روانیکمکشـــایانیبرایدرک«ســـوادرســـانهای»بهمامیدهد.مدیریـــتادراکهدفاصلیوعملیاتیهمهرســـانههایدشـــمنوبهخصـــوصبیبیســـیاســـت.مدیریـــتادرا کبـــرســـهمقولـــه «اطلاعـــات،»«ارزشگذاریهـــا»و«خواســـتهها»مبتنـــیاســـت.بیبیســـیبادادناطلاعاتهـــمارزشگذاریهـــاراتعیینمیکندوهـــمخواســـتههایمخاطبـــانراجهتدهـــیمیبخشـــد.بـــهنظـــرمیرســـدجنبههـــایحقـــوقبشـــریاعـــدامبنیانگـــذارپلاســـکوازآندســـتهمســـائلیاســـتکـــهممکـــناســـتبـــادرگیرترشـــدنانقـــلاباســـلامیبـــاموضوعـــاتمتنـــوعحقـــوقبشـــریوفشـــارهایفزاینـــدهروانیرســـانههایغـــربعلیهانقلاباســـلامی،رنگوبـــویجدیتـــریبـــهخـــودبگیـــرد.بـــازبـــانبـــیزبانـــیبایدگفـــتبیبیســـیباگـــرهزدنآتشســـوزیپلاســـکوبامؤســـسآنوبرجســـتهکردناعـــداموی،ســـفرهایراپهـــنکردکـــهمیتواندهرزمـــانپـــایســـفرهاشبنشـــیندولقمـــهبگیرد