۱. "حجاب" و پوشش سر مثل "کمربند ایمنی" نیست.
بی حجابی یک گناه و پیگردش داخل در "مسئولیت کیفری"؛ ولی نبستن کمربند، داخل در "مسئولیت مدنی" است.
قواعد و قانون هریک از اینها فرق می کند. مسئولیت مدنی، بشکل قهری هم ثابت است اما مسئولیت کیفری، رفتار مجرمانه با سوء نیت و با علم و آگاهی ثابت و نیاز به "دادگاه صالحه" دارد؛ لذا دوربین به تنهایی برای صدور مجازات (جریمه و...) کافی نیست.
دادگاه و حق دفاع، خود لحاظ کرامت برای فرد است.
۲. در پاکسازی جامعه از بزه و جرائم، فقط "پلیس" و قوه قضائیه وظیفه ندارد و صرفاً تکیه بر ایندو، یک فرآیند "ناقص" است.
البته واضح است پلیس و ضابط قضایی "جرم های مشهود" را میتواند جلوگیری نماید.
سطحی از بی حجابی و برهنگی به موجب قانون می تواند مصداق آن باشد.
۳. همین فرآیند ناقص (فقط پلیس و قضایی) ممکن است "صحیح" یا "معیوب" انجام شود.
برخورد معیوب، همان اعمال "بی قاعده" است که سابقا سر زده و در اطلاعیه اخیر فراجا (https://www.isna.ir/news/1403013117995/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%B3-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%86%D9%88%D8%B1) هم وعده برخورد با مرتکبین داده شده است!
۴. "بخشی از قاعده" در برخورد صحیح با بانوان در فقه سنتی ما ردپا دارد:
الف) تفاوت و تخفیف برخی حدود شرعی برای بانوان مثل:
هم جنس گرایی(مساحقه)/ ارتداد/ قوادی/ زنای به عنف/ زنای با نابالغ/ و...
ب) مماشات با آبرو ریزی کردن آنها و بددهنی آنها به رهبران (نامه۱۴ درباره زنان شامیان)
ج) احتیاط و ضمان در جلب آنها بخاطر آسیب های زنانه (بارداری، استرس و...)
- مذمت یکی از خلفاء (https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/325517/%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D8%B1-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86) بخاطر خشونت علیه زنان و اولین تازیانه زن بر آنها (در غیر حدود).
- سیره حضرت امیر(ع) (https://tarikh.inoor.ir/fa/event/page/7M12M/%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C_40_%D9%86%D9%81%D8%B1_%D8%A7%D8%B2_%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%B5%D8%B1%D9%87_%D8%A8%D8%A7_%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D9%87) در دستگیری و انتقال صاحب جمل با ۴۰زن شناخته شده.
- و...
⬅️ از اینرو دستگیری آنها در جرائم مشهود (که بیشتر از بغی آنها نیست) هم باید با رعایت کرامت زن و احتیاط و ملایمت باشد.
۵. "قاعده صحت برخورد" در زمانه ما و "جنگ ترکیبی دشمن" بیش از این موارد است که جداگانه باید فهرست شده و آموزش لازم داده شود.
ناقص معیوب، می تواند آثار منفی بسیار و حتی "نقض غرض" را نتیجه دهد.
اما ناقص صحیح، اضافه شدن نهادها و تدابیر اثباتی دیگر را می خواهد تا "کامل" شود.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۱