Sepideh Zadmehr
Sepideh Zadmehr
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

ارائهٔ ایدهٔ یک کمپین بازاریابی بازی‌وارسازی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کار در حوزه بازاریابی اینه که ایده‌های متنوع و جالب و متفاوت رو می‌تونی خلق کنی و در عین حال بعدش هم از اثربخشی اون ایده‌های متمایز لذت ببری!

در بله حدود یکسالی بر روی برگزاری کمپین‌های شارژ و اینترنت متمرکز بودیم و کمپین‌های متنوعی رو هم اجرا کردیم، هرکدوم با جوایز و ایده‌های منحصربه‌فرد خودش!

می‌خوام از یکی از ایده‌های کمپین‌های اجرا شده در بله که در اون سعی شد از ابزارهای مبتنی بر بازی‌وارسازی هم استفاده بشه، براتون بنویسم.

کمپین «جاهای خالی رو با جایزه پر کن!»

در کمپین شارژ و اینترنت خرداد ماه ۱۴۰۱، که با شعار کمپین «جاهای خالی رو با جایزه پر کن!» به مخاطبان هدفش (کاربرای شارژ و بسته بخر بله) معرفی شد،‌ کاربران لازم بود که یه بازی سه مرحله‌ای رو پیش می‌بردن.

مدت زمان اجرای این کمپین برای کاربران بله حدود یک ماه بود.

مرحلهٔ اول:
کاربرها باید تراکنش شارژ و اینترنت می‌زدن و بعد از هر تراکنش توی رسید یه کلید رمز دریافت می‌کردن.

با هر ۵۰۰۰ تومان تراکنش، یک الماس دریافت می‌کردن!

بهشون از همون ابتدا گفتیم که حواستون باشه، اگه الماس‌های بیشتری در مرحلهٔ اول کسب کنین، مرحلهٔ دریافت جایزه، براتون جایزه‌های جذاب‌تری داره.

پس هرچی مبلغ تراکنش کاربر بالاتر بود ‌الماس‌هاش بزرگ‌تر می‌شد.

ولی به ازای هر تراکنش فقط یه کلید رمز دریافت می‌کرد!

مرحلهٔ دوم:

وقتی کلید رمزهاتو کامل دریافت می‌کردی، دیگه وقت ساخت جمله‌ٔ بازی بود، البته همهٔ کاربران باید حداقل ۵ تا کلید متفاوت رو از تراکنش‌های مختلف جمع می‌کردن.

بعد از دریافت همهٔ کلیدها، کاربر باید دونه دونه کلید رمزهاش رو برای ساخت جمله‌ٔ درست، به ترتیب انتخاب می‌کرد تا جملهٔ درست در صفحه بهش نمایش داده بشه.

جمله‌ای که می‌ساختن هم از توضیحات کاربرد و نحوهٔ استفاده از سایر محصولات بله بود و جمله‌ٔ ساخته شده در نهایت بهشون کمک می‌کرد که باز با بله و خدماتش آشنا بشن.

به محض اینکه می‌تونستن جمله رو بسازن، یه پاکت هدیهٔ ویژهٔ نقدی براشون در مرحلهٔ بعدی فعال می‌شد!

مرحلهٔ سوم:

کاربر ما وقتی رمز بازی رو پیدا کرد، توی این مرحله، جایزهٔ قطعی خودشو دریافت می‌کرد.

جایزه‌های کمپین چی بود؟

یه جایزهٔ قطعی برای همه کاربران مشارکت‌کننده + یه جایزهٔ ویژه قرعه‌کشی برای یک نفر

هر الماس کسب شدهٔ کاربر در هر دو جایزهٔ کمپین برای کاربر تاثیر داشت، یعنی هر الماس در کمپین دوتا کارکرد داشت:

هم شانس قرعه‌کشی جایزهٔ ویژهٔ کمپین بود و هرچه الماس‌های بیشتری داشتی، شانس‌ات در قرعه‌کشی هم بیشتر می‌شد، و هم اینکه مثل همهٔ کمپین‌های «هر تراکنش بیشتر جایزهٔ بیشتر» اینجوری بود که هرچه الماس بیشتری کسب می‌کردی، روی مبلغ جایزهٔ پاکت هدیهٔ قطعی‌ات هم تاثیرگذار بود و در نتیجه جایزه‌ دریافتی‌ات بیشتر می‌شد.

جایزهٔ قطعی چقدر بود؟

به ازای درصدی از مبلغ خریدهای کل تراکنش‌های کاربر تا مرحلهٔ سوم، مبلغ پاکت هدیهٔ کاربر مشخص می‌شد.

یعنی جایزهٔ کاربر، ۱۰ درصد کل مبلغ خریدهای شارژ و اینترنت‌اش در طول کمپین بود.

البته تا سقف ۲۰ هزار تومن!

باز برای اینکه کاربر دقیق‌تر حس کنه که در طول کمپین مبلغ جایزه‌اش داره زیادتر می‌شه، سعی کردیم به یه ترتیبی در طول کمپین و تراکنش‌های کاربر، مبلغ پاکت هدیهٔ نمایشی به کاربر رو براساس الماس‌های کسب کرده‌اش، به چند دسته تقسیم کنیم و بهش نشون بدیم تا ذهن‌ش به این سمت بره که الماس چیه و چجوری می‌تونم بیشتر کسبش کنم تا جایزهٔ قطعی من بیشتر بشه.

دسته‌بندی نمایش الماس‌هارو اینجوری گذاشتیم:

۱۰ الماس = ۵ هزار تومان پاکت هدیه

۲۰ الماس = ۱۰ هزار تومان پاکت هدیه

۳۰ الماس = ۱۵ هزار تومان پاکت هدیه

۴۰ الماس = ۲۰ هزار تومان پاکت هدیه

و سقف پاکت هدیه تا همین ۲۰ هزار تومان بود!

اما اگه کاربر در ۵ تراکنشی که می‌زد کمتر از ۱۰ الماس دریافت می‌کرد، یعنی مثلاً ۵ تا تراکنش ۲ هزار تومانی شارژ خریده بود، یعنی در مجموع ۱۰ هزار تومان کل خریدش بود، و ۲ تا الماس گرفته بود، پس فقط اندازه ۱۰ درصد کل مبلغ خریدش، یعنی هزار تومان برندهٔ پاکت هدیهٔ قطعی می‌شد.

جایزهٔ قرعه‌کشی چی بود؟

گفتیم که یه جایزهٔ قرعه‌کشی هم این کمپین داشت:

علاوه بر جایزهٔ نقدی قطعی پاکت هدیه، یک جایزهٔ دیجیتالی گوشی هوشمند هم برای تمام کسانی که در این کمپین حداقل سه تراکنش مجموع شارژ یا اینترنت داشتند، به صورت قرعه‌کشی در نظر گرفته شده بود که در پایان کمپین برندهٔ اون مشخص شد.

البته نکتهٔ جذاب دیگه‌ای هم که بالاتر گفتم همین بود که کاربرها به میزان الماس‌هایی که در طول کمپین کسب کرده بودند، در قرعه‌کشی جایزهٔ گوشی هوشمند هم شانس قرعه‌کشی کسب می‌کردن.

ریزه‌کاری‌های دیگه‌ای‌ هم این کمپین داشت، که خوبه بهشون اشاره کنم مثل اینکه:

  • دریافت تصادفی کلیدهای رمز کاربر؛ هر فرد با هر تراکنش حداقل یک کلید رمز رو به صورت تصادفی دریافت می‌کرد. اما به علت بازهٔ زمانی یک ماههٔ کمپین حداقل دو کلمهٔ تکراری هم در تراکنش‌های افراد در نظر گرفتیم.
  • هدفمندی جمله‌ها و محتواهای کمپین بر اساس رفتار کاربر؛ سعی کردیم محتواها و جمله‌های رمز بازی رو هدفمند به صورت متفاوت برای کاربران متفاوت در نظر بگیریم. این کار هم باعث تنوع جملات می‌شد و هم به آدمها حس فهمیده شدن و هوشمندی می‌داد، و هم باعث می‌شد که افراد نتونن از هم تقلب کنن و در نهایت هیجان بازی براشون حفظ بشه. برای همین سعی کردیم از یک مفهوم دسته‌بندی مشتریان استفاده کنیم که توی هر دسته تا جای ممکن کاربران با رفتارهای مشابه، محتواها و جمله‌های مشابه رو دریافت کنن، و کاربران در دسته‌های متفاوت محتواهای متفاوتی رو نسبت به همدیگه دریافت کنن. نوع دسته‌بندی انتخابی‌مون هم، دسته‌بندی کاربران به شیوهٔ RFM بود. یعنی پس از مشخص شدن دستهٔ هر کاربر، هم کلیدرمز بازی اون کاربر و هم محتواهای دریافتی‌اش در حین کمپین براساس محتواهای یکی از دسته‌های شناسایی شدهٔ دسته‌بندی شامل ۱۱ دسته پیام برای ۱۱ دسته کاربر شارژ و ۱۱ دسته کاربر اینترنت بود.

نتایج کمپین چطور بود؟

توی این کمپین در تمام شاخص‌های تعداد کاربر، تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش و در نتیجه درآمد تراکنش‌هامون شاهد رشد خیلی خوبی بودیم. یعنی شاخص‌های تعداد کاربر و تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش در هر دو سرویس شارژ و اینترنت از بین ۱۸ تا ۳۲ درصد رشد داشتن و درآمد روزانهٔ سرویس اینترنت هم در این دورهٔ کمپین رشد ۴۰ درصدی کسب کرد.

نمای کلی صفحهٔ کمپین:

پ.ن: متن جمله رمز بازی تصاویر فوق یک مثال فرضی‌ است و جزء جمله‌های اصلی کمپین نیست.

کمپینبازاریابیبازی‌وارسازیگیمیفیکیشنمارکتینگ
Addicted to Learning new things
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید