برخی مکانها بالذات مقدس است چرا که مهبط وحی میباشد. مهبط وحی چیست باید تحقیقی پیرامون تفسیر زیارت جامعهی کبیره منقول از امام هادی پدربزرگ دومین سوشیانت آریائیهای ایران حضرت ابوالقاسم محمدبنالحسن المهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) است انجام داد. شام از جمله وادیهای مقدس مورد اشارهی قرآنکریم است:
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ﴿۱﴾
منزه است آن [خدايى] كه بنده اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى كه پيرامون آن را بركت داده ايم سير داد تا از نشانه هاى خود به او بنمايانيم كه او همان شنواى بيناست (۱)
سورهی اسراء
آیا مبارک بودن فوق به تمامی ارض قابل اطلاق است یا شمول قطعهای از بهشت سبب قائل شدن تقدس گردیده است؟!
در فقه جعفری چنین تقدسی برای تراب و تربت امام حسین وجود دارد اما تنزیه و طهارت مورد اشاره برای تمام ارض کربلا نیست و فقط خاص مضجع شریف و مزار آن حضرت است. کام نوزاد با تربت کربلا مماس و برکتی از طین عرش بر شاکلهی وجودی نوباوهی موحد نازل میگردد که مصداقی متعین در ظواهر و تشریفات شرعی از حدیث طین است.
پیرامون وادی شام نیز چنین وضعی فرض است. مکانهای مبارکی وجود دارد که دعا در آن مستجاب و زیارتشان ثواب بسیار دارد. طور سینا از جملهی این مکانهای مقدس است که محل همصحبتی موسی با خداوند میباشد. مصاحبت موسی با رب جلیل با کلیدواژهی لنترانه مورد التفات مشاعرههای حکیمان ظریفاندیش فارس گردیده که بهترین بیت منسوب به مولوی است ولی برای مولوی و یا شمس تبریزی نیست. مولوی و شمس به موجب شُرب خمر عارف بودند و کمترین رعایتی در ظواهر شریعت نداشتند. فقط ملا یعنی دائرهالمعارف از محفوظات بودند. بماند که مولوی خود را از احفاد عثمان میدانست و نعت وی از عمر در مثنوی ثبت شده است. شمس نیز زندیقی در قالب مسلمان بود که خود را برتر از همهی انبیا و مرسلین معرفی میکرد و هنگام تقابل و مواجههی جدی و مباهله و مجاهدهی عملی میدان را خالی کرده و فرار را بر قرار ترجیح میداد. اعلی درجه معیت با خداوند در بیت مورد اشاره دیده میشود:
ارنی کسی بگوید که تو را ندیده باشد
تو که با منی همیشه چه تری چه لنترانی
توصیف فوق برای سالکان و عارفانی چون الیاس و یسع و ذوالکفل است. بماند که صحبت بسیار است و از اطاله کلام خودداری میشود. اماکن مقدس سرزمین شام مورد اشارهی دعای سمات با نام دیگر دعای شبّور (دعای عطا و بخشش) ذکر شده است.