ویرگول
ورودثبت نام
صابر طباطبائی یزدی
صابر طباطبائی یزدی
خواندن ۹ دقیقه·۱ سال پیش

باگ بزرگ اسلام.مساله ارث دختران و دیه خانم ها

مکالمه ای در این صفحه شکل گرفته که لینکش رو در آخر پست براتون میگذارم

بحث از اینجا شروع شد:

https://vrgl.ir/9Ebhv

مطلبی درباره لجبازی و عجله و نداشتن معلومات اشخاص در پذیرش دین.

خانم بخشی نوشتند:

مطالب خیلی عجیب تری اینجا پیدا کردم:

که لینک رو براتون میگذارم:

http://ensani.ir/fa/article/91142/%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D9%82%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D9%88-%D8%AD%D9%82-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86


بعدش از همسرم پرسیدم

گفت در قتل های غیر عمد مشکل حل شده در قانون کشور برایش راه حلی گذاشتند

دیه کامل مرد در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟
همان طور که گفتیم دیه کامل مرد در سال ۱۴۰۱ در ماه‌های غیر حرام یا عادی، 900 میلیون تومان است و در ماه‌های حرام به مقدار یک سوم دیه به آن اضافه می‌شود. در نتیجه دیه کامل مرد در ماه‌های حرام معادل۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

دیه کامل زن در سال 1402 چقدر است؟
یکی از چالش برانگیزترین موضوعات قوانین جزایی کشور ما دیه زنان است. چرا که در قانون مجازات اسلامی دیه قتل مردان دوبرابر زنان تعیین شده و همین موضوع، موجب شده تا نقد و انتقادهای زیادی بر این موضوع وارد شود. این قانون، زمانی اجرا می‌شود که مبلغ دیه، بیش از یک سوم دیه کامل باشد. برای مواردی که دیه کمتر از یک سوم دیه کامل است، میان دیه زن و مرد، هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت.

بر همین اساس، دیه کامل زن نیز در سال ۱۴۰2، برابر با مبلغ 450 میلیون تومان در ماه‌های عادی و 600 میلیون تومان در ماه‌های حرام است.

قانون برابری دیه زن و مرد و بیمه شخص ثالث
بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ قانون بیمه شخص ثالث دیه زیان دیدگان تصادفات رانندگی بدون توجه به جنسیت پرداخت می‌شود و مابه التفاوت میزان دیه زن و مرد در سوانح رانندگی از صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می‌شود.

بنابراین دیه سال 1402 زن و مرد در تصادف برای تمام افراد جامعه برابر است؛ مطابق ماده ۱۰ قانون بیمه شخص ثالث، «بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان‌دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضایی موظفند در انشای حكم پرداخت ديه، مبلغ مازاد بر ديه موضوع اين ماده را به عنوان بيمه حوادث درج كنند.»


پاسخ من در ادامه این بود:

سلام من دیروز پیام تون رو دیدم هنوز دارم فک میکنم.

سوال شما اینه که بی عدالتی نیست؟ توی اون مقاله که لینکش رو فرستادم بحث کرده ولی به نظرم قانع کننده نیست. و کل ماجرا نیست. و لازمه عقل و خرد جمعی کمک کنه و هزاران دلیل دیگه براش گفته بشه.
من تصور میکنم قوانین اسلام همیشه کف مسائل رو گفته و سقف رو میتونه حاکم اسلامی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه جبران کنه.

منظورم اینه که احتمال میدم وقتی جامعه اسلامی تشکیل نشده قوانین اینهاست. و وقتی جامعه اسلامی تشکیل شد حکومت اسلامی میتونه به عنوان مثال در مورد بیمه شخص ثالث که براتون گذاشتم دیه زن و مرد رو یکی کنه. و از جای دیگه بودجه رو جبران کنه.

موضوع 1- انتقاد میشه داشت. سوال میشه داشت. و منتظر پاسخ شد. تا اینجاش لجبازی نیست.
من نه عالم دینی هستم نه حقوق دادن فقط میدونم اگر سوالی مطرح شد باید بریم دنبال جوابش.
لجبازی اینه که کسی دنبال جوابش نره و هیچ کس رو دانا فرض نکنه که نوعی تکبر هست و شروع کنه دشمنی
من و شما سوال میکنیم. اگر سرچ کردید/م اگر مطالعه کردید/م نشانه تواضع شماست/ماست. اگر سوال کردید پرسش کردید و منتظر شدید و صبور بودید یعنی تواصوا بالحق و تواصو بالصبر عجله نکردید. با یک شبهه قلب تون رو در معرض کفر یا انکار قرار ندادید. به عدالت خدا شک نکردید. به اسلام شک نکردید تحقیق کردید مطالعه کردید فکر کردید. سوال کردید اینها نشانه مسلمان بودن من و شماست. فرقی نمیکند. من دارم این عبارت ها را برای خودم مینویسم.



خب پس تا اینجا من خودم فهمیدم که در برابر هر امتحان الهی یاشبهه اگر ما تفکر کنیم مطالعه کنیم تحقیق کنیم تکبر نکردیم. تواضع کردیم. صبر کردیم عجله نکردیم
چیزی که در داستان سجده نکردن شیطان ، خدا متذکر شده. گفته تکبر نکنید. تواضع کنید تواصی به حق کنید. شیطان سوال کرد قانع نشد. تکبر کرد و از دستور خدا سر باز زد.




حالا ما دو جور انسان داریم. انسانی که نمیدونه دستورات خداست. بدون تحقیق تکبر میکنه و بدون مطالعه و بدون پرسش از آخوند این میشه کافر. از دین بیرون میره لجبازی میکنه و شروع میکنه تبلیغات منفی. مثل یا شبیه خانم مصی علینژاد. پیش میره پیش میره تا میشه دشمن وطنش و کشورش و ایران. و همرو میفروشه و حقوق به دلار از دولت آمریکایی میگیره که کل جهان رو تصرف کرده و میخواد همه جهان به ساز او باششن و زور بگه.

نوع دوم یک نفر سوال میکنه از آخوند بی سواد میپرسه قانع نمیشه تواضع میکنه.صبر میکنه.. از آخوند دوم میپرسه قانع نمیشه.صبر میکنه .... سرچ میکنه. مطالعه میکنه یا به جواب میرسه یا نمیرسه.
اما دشمنی نمیکنه.
دو حالت داره. یا اون قانون اسلامی اصلا از اسلام نیست. مثلا دستوری است که عمر یا ابوبکر درآورده اند. منکر میشه نقد میکنه. به دستور امام صادق عمل میکنه و ایمان میاره. یا اون قانون واقعا از امام صادق و پیامبره که دلیلش رو جستجو میکنه و قانع میشه و عمل میکنه
موضوع 2-حالا اینجا یک بحث چالشی دیگه است که تحقیق کنه مذهب حق کیه. فرض کنید من مسیحی هستم از مسیحیت خارج میشم یا میگردم دین خدا رو پیدا میکنم اهل سنت هستم میگردم دین حق رو پیدا میکنم یا نه کلا میرم کافر میشم.
الان بحث ما بین کفر و ایمان است. بین پیدا کردن جستجو کردن و کافر شدن است. کافر شدن به دینی و مقابله کردن و دشمنی کردن و علم دشمنی بلند کردن است.
کاری که انبیا با فرعون ها کردن. خیلی موضوع حساسی است.
موضوع 3-موضوع چالشی بعدی پیدا کردن دین حق است
ما یا قرآن رو قبول داریم یا نداریم. باید بریم دنبال یک مبنای ریشه ای تر.



اگرقرآن رو قبول داریم که میاییم میاییم میرسیم به امامان و اثبات اونها و میرسیم به سند نهج البلاغه حضرت علی رو قبول میکنیم. از روی آیات قرآن و نهج البلاغه رو به عنوان سند متواتر قبول میکنیم. میرسیم به کلام او و صحیفه سجادیه و میرسیم به دعاهای مفاتیح که فقط اینها دعا نیست مانیفست فکری ماست و میرسیم به فقه و دستورات و دلائلش رو تحقیق میکنیم یا نه مسیر دیگه خودمون رو میریم...

من الان نشستم با همسرم هم صحبت کردم ایشون هم حرفای شما رو میزدن ولی پذیرفتن که باید در این موضوع بیشتر تفکر کرد. ما اگر 99 درصد اسلام رو پذیرفتیم و 1 درصدش باقی موند اون یک درصد قانع نشدیم صبر میکنیم ولی اگر 99 درصد اصول فروع مشکل داریم که خب به این یک درصد که مشکل همه است نباید بپردازیم.

بعضی ها از حیث اقتصادی و مدل جامعه اسلامی این مساله رو بررسی کردن
بعضی ها از حیث اینکه مدل پولی مالی اقتصادی اسلام دنبال یک هدف استراتژیک بحث کردن
قتل که اصلا نباید اتفاق بیافته. افتاد هم باید یک طوری حل و فصل بشه. وام دیه داده بشه به اون خانواده ای که دخترش کشته شده و ماهی یک میلیون تومن پرداخت کنه اگر واقعا نمیتونه ببخشه که البته من باشم میبخشم. قصاص حق اوناس و باید تسهیلات فراهم کرد که مشکل پیش نیاد. اما شاید منظور اسلام این بوده که ببخشید.چه پولش رو دارید چه ندارید. چه مرده چه زنه.



امروز نوشتم:


من هنوز دارم بهش فک میکنم.
خیلی زاویه ها داره که باید بهش فک کرد
باگ دستی عامدانه خدا بوده؟ برای اینکه زنان بی ایمان از دین بروند؟
منظورم یک عامل بازدارنده است
ببینید شما اگر بخواهید تیم خوب تشکیل بدهید خیلی ها را مجبورید اخراج کنید
خیلی ها را هم موقع مصاحبه راه ندهید
خیلی مسائل در دین برای زن و مرد به این صورت است
مثلا اول ازدواج قبل از اینکه من ازدواج کنم. قانونی را دیدم که مانع ازدواج کردن من شد و من را به فکر فرو برد
قانون این بود: زن هیچ وظیفه ای در خانه ندارد.


این هم شاید در نگاه اول باگ به نظر برسد
یعنی همسر یک آدم مومن هیچ وظیفه ای نداره.
هیچ کاری.


تنها کاری که میتونه اختیار کنه بخواد یا نخواد اراده کنه یا نکنه رابطه جنسی و بچه دار شدن است.
بقیه ی امور به هیچ عنوان وظیفه ی زن در اسلام نیست.
مثل ملکه ها.


تنها عامل تشکیل خانواده و جامعه ی سالم اینه که مادران سالم از نسل شون باقی باشه و مادران بی ایمان یا کم ایمان اصلا ازدواج نکنند و بروند دنبال راحت طلبی و لذت بردن از مجردی و کار نکردن و مسئولیت به عهده نگرفتن


خب مرد ها همینطور. بهترین شرایط برایشان فراهم است که مجرد بمانند و هر روز یک دختر جدید اختیار کنند و هیچ مسئولیتی در قبال روحیه و عاطفه و زندگی دختران 18 ساله به بالا نداشته باشند


و از ظرفیت دختران مجرد در کشور استفاده کنند
به نظرم این هم باگ است
باگی که به نظر عامدانه برای فیلتر شدن است.
انسان هم که خدا آفرید میتوانست دستور بدهد سجده نکنید. و بگذرد
اما دستور داد و شیطان فیلتر شد.
این هم میتوند یک باگ بنظر برسد
و میلیون ها مثال دیگه.


البته باگی که شما گفتید الان دیگه نیست. بیمه شخص ثالث برای همه یکی است.
اون یکی مورد هم میتونه مثل بیمه از مخزن خاص دیگر با مکانیزم دیگر تامین بشود. مشکلی نیست
اما دستور خدا اینه که از بیت المال جامعه اسلامی پرداخت نشه. همین.

یا مثلا موضوع ارث. اگر کسی نمیخواد پسراش دو برابر ارث ببرن قبل از مرگش وصیت کنه یا وکیل بگیره یا هزار راه دیگه که میشه انجام داد.

به نظرم رسانه ها هستند که موضوعات فرعی این چنین را برای اذهان عمومی کدر میکنند. و البته باز هم خود آنها فیلتر هستند. دستشون درد نکنه. کسی که مطالعه دینی نداره یا شبهه هاش رو نمیره از عالم دینی بپرسه و در جهل خودش میمونه معلومه ایمانش ضعیفه و ایمان نداره که شاید یک جوابی برای این سوال باشه
اونچنان که من بیست ساله در اسلام دارم تحقیق میکنم. میبینم برای هر سوالی و شبهه ای به تعداد انسان های زمین که خلق شده اند و خیلی بیشتر شاید بینهایت جواب وجود دارد. هر کسی باید خودش برود و پاسخ هایی که قانعش میکند را بنویسد و ثبت کند شاید به درد بقیه هم خورد

لینک اون مقاله اصلی که این بحث توش پیش اومد

https://virgool.io/@saber.tabatabaee/comment/f0zcryvpg5fufme




دیه زناسلامعدل الهیشبههرسانه
برنامه نویس.42ساله. از مدرک MCSD دات نت سال 2002 شروع کردم البته بعد از لیسانس و تمام عمرم رو در مدیریت با ابزار های شیرپوینت و MSPS و CRM و غیره گذراندم.https://zil.ink/sabert
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید