ویرگول
ورودثبت نام
Saber Badiee
Saber Badiee
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

برده داری نوین رایا مارکتینگ


رایامارکتینگ
رایامارکتینگ

سلام دوستان

تا حالا «برده داری نوین» شنیدید؟ بله برده‌داری!!!!

هنوز هم بعد از هزاران سال از حذف برده‌داری، شاهد برده‌داری‌های جدیدی هستیم؛ رایا مارکتینگ.

می‌خواهم از تجربه چندین ماهه‌ی خودم در سایت رایا مارکتینگ براتون بگم. (البته به عنوان گرافیست)

من موشن گرافیستم. کلیپ‌های گرافیکی متحرک می‌سازم که اکثراً باهاش آشنا هستید.

باید از اینجا شروع کنم که...

اگه گرافیست باشی و مستقل کار کنی، حتماً با گرفتن سفارش مشکل داشتی. بعضی وقتا هیچ سفارش نیست و بعضی وقتا چند سفارش با هم.

حالا یه سِری از سایت ها اومدن و ابتکار به خرج دادن!!! ? و از سایت های خارجی کپی‌برداری کردن و بستری رو فراهم کردن تا سفارش‌دهنده و گرافیست به هم وصل شن و کار هر دوشون راه بیفته. یکی به پولش برسه و دیگری به محصول گرافیکی.

من هم با کلی ذوق و شوق که دیگه از دنبالِ سفارش رفتن راحت شدم، در سایت رایا مارکتینگ ثبت نام کردم و بعد از ارسال چند تا نمونه کار پذیرفته شدم و شروع به کار کردم.

اما...

اما بعد از چند وقت احساس فوق‌العاده بدی بهم دست داد. من روزها و ساعت ها پشت سیستم کار می‌کردم ولی در انتهای ماه، درآمدم به یک میلیون تومان هم نمی رسید!!!!

احتمال داره بعضی‌ها پیش خودشون بگن شاید اِشکال از من بوده و من نمی‌تونستم. ولی در جواب باید بگم: نه. این طور نیست. این سیستم طوری چیده شده تا شما نتونید درآمد زیادی داشته باشید و معتاد این سیستم بشید و هر روز و هر روز بیشتر کار کنید تا درآمدتون کمی بیشتر بشه.

باز هم برای اینکه مطمئن بشم که اِشکال از من نبوده از چند تا دوستام که قبلاً در رایا کار می‌کردند پرس و جو کردم. می‌خواستم بدونم بیشترین درآمدی که تونستند از رایا مارکتینگ دربیاورند چقدر بوده. بیشترین مبلغ رو کامران درآورده بود که 2 میلیون تومن بود. اینم بگم که در حال حاضر کامران فریلنسینگ خارجی رو شروع کرده و به طور متوسط در ماه بین 300 تا 400 دلار درآمد داره.

رایا مارکتینگ (به گفته خودش) بیش از 9000 گرافیست داره. با توجه به قوانین رایا که حداقل در طول سه ماه باید یک سفارش قبول کنید، و در صورتی که 9000 گرافیست حقیقت داشته باشه، درآمد رایا فقط از موشن‌گرافیک چیزی در حدود 2 میلیارد تومنه. حالا گویندگی و گرافیک ثابت و سئو طراحی سایت بماند....

یعنی یکی سفارش میده، یکی دیگه کار می کنه ولی پولش میره تو جیب یکی دیگه!!!!

در زمان قدیم «دلالی» حرمت داشت و برای این کار درصد کمی را در نظر می‌گرفتند نه اینکه شریک شوند. در حال حاضر به گفته پشتیبانی رایا، برای یک موشن گرافیک یک دقیقه‌ای با طراحی کاراکتر، مبلغ یک میلیون تومن از کارفرما گرفته می‌‎شود که فقط پانصد هزار تومان آن به گرافیست داده می‌شود و چیزی در حدود 50 تا صد تومن هم به گوینده. یعنی کارمزد رایا 40 درصد! در حالی که در بعضی کسب و کارهای فعلی در بازار سود دریافتی از مشتری به 25 درصد هم نمیرسه چه برسه به اینکه سود دلالی بشه 40 درصد. آخه دلال انقدر بی‌انصاف؟ تمام کارها و هماهنگی‌ها را افراد دیگر انجام می دهند و سود اصلی به جیب افراد دیگر!!!!

یکی باید به این حضرات بگه:خیلی وقته زمان برده‌داری تموم شده. این یعنی سوء استفاده از گرافیست و بهره‌کشی بی‌مورد. همه‌ی اینها در حالیست که گرافیست نهایتاً می‌تونه در طول یک ماه 4 تا 5 سفارش قبول کنه که با توجه به ویرایش‌های مکرر کارفرماهایی که سواد بصری هم ندارند، نهایتاً میشه دو میلیون تومان. یعنی از حداقل حقوق اداره کار هم کمتر.

مطلب مهم اینه که رایا به چه مجوزی به خودش حق داده تا قیمت تصویب کنه؟ قیمت باید توافقی باشه بین کارفرما و گرافیست. تصویب قیمت کار اتحادیه و انجمن صنفی است، نه یه سایت که معلوم نیست با چند تا رانت بوده!؟

حالا سؤال اینجاست، چرا فقط این سایت چنین رفتاری داره در حالی که سایت های دیگه مثل «انجام میدم» و «کارلنسر» و «پونیشا» بر طبق تعرفه منطقی و منصفانه کار می‌‌کنند. چون هم کارمزد منطقی می‌گیرند، هم قیمت را می‌گذارند به عهده طرفین تا بر حسب کیفیت و زمان انجام کار قیمت مشخص شود.

در حاضر که ارزش پول ملی پایین آمده، گرافیست‌ها دسته دسته یا به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند یا اگر نمی‌توانند بروند، به سایت‌های فریلسنری خارجی پناه می‌برند. پس چه کسی می‌ماند تا کار داخل را انجام دهد. تا وقتی ما مردم به همدیگه رحم نکنیم و فقط به فکر جیب خودمان باشیم، مسئولین ما هم همین طور بی‌مسئولیت خواهند بود. چون مسئولین از دلِ مردم می‌آیند.

رایا مارکتینگ بر طبق سیستم سرمایه‌داری کار می‌کند. سیستم و نظامی که به میلیونها نفر از مردم ضربه و صدمه بزند، مطمئناً باقی نخواهد ماند. این را تاریخ به ما نشان داده است...

به شما دوست عزیز که گرافیست هستی یا در اطرافیانتون گرافیست می‌شناسید توصیه می‌کنم سایت رایا را تحریم کنید و نروید. اول سایت‌های ایرانی دیگه، مثل «انجام میدم» و «کارلنسر» و «پونیشا» و اگر می‌تونید سایت‌های فریلسنیگ خارجی.

فریلنسررایارایامارکتینگبرده داری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید