ویرگول
ورودثبت نام
ثبت یار
ثبت یار
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

قرارداد تولید محتوا، قراردادی کاربردی در عصر تکنولوژی

قرارداد تولید محتوا
قرارداد تولید محتوا


تا مدت‌ها تصور می‌کردم که محتوا فقط همان نوشته‌های کتاب‌ها و مقالات است ولی با کمی مطالعه و سرچ گوگل متوجه شدم که کاملا در اشتباه بودم!! محتوا دایره بسیار وسیعی دارد. همه آن چیزهایی که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم هم محتوا محسوب می‌شوند، از کلیپ‌های آموزشی و تبلیغاتی و خند‌ه‌دار آپارات و اینستاگرام و ایبوک‌ها گرفته تا پادکست‌هایی که در راه برگشت از محل کار و دانشگاه به خانه گوش می‌دهیم.
مدتی بعد خودم هم وارد دنیای شیرین تولید محتوا شدم. در اوایل کار به صورت پروژه‌ای با کارفرماهای متعددی کار می‌کردم ولی با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه شدم. تقریبا تصمیم گرفتم که این شغل را رها کنم تا اینکه یک راه‌حل مطمئن پیدا کردم: قرارداد تولید محتوا.



چرا قرارداد تولید محتوا تنظیم کنیم؟

تقریبا دو سوم از شبانه‌روز را صرف نوشتن محتوا می‌کردم و با کلی ذوق و شوق، مطالبم را برای کارفرما می‌فرستادم ولی هر سری ایرادات متعددی به مطالب گرفته می‌شد. از ادامه کار منصرف شدم تا اینکه یک روز با کمال تعجب متوجه شدم که کارفرمای قبلی، مطالبی که نوشته بودم را منتشر کرده است. این تازه یک نمونه از خاطرات تلخ شروع کار من بود.

در مشاغل پروژه‌ای، اگر قراردادی نبندیم، تقریبا در بسیاری از موارد دست کارمند به هیچ‌جا بند نیست. بنابراین شما اشتباه من را تکرار نکنید. اگر یک کارشناس تولید محتوا هستید، از ابتدا یک روش مطمئن یعنی تنظیم قرارداد را برای شروع کار خود انتخاب کنید. به بیانی دیگر، برای شروع همکاری، یک قرارداد تولید محتوا بین خود و کارفرما تنظیم و در آن تمامی حقوق و تکالیف را مشخص کنید.
ماجرا تازه شروع شده! چگونه قرارداد تولید محتوا تنظیم کنیم؟

تولید محتوا
تولید محتوا


فوت و فن‌های قرارداد تولید محتوا که باید بدانید

می‌رسیم به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین بخش، یعنی نکات فنی و تخصصی قرارداد تولید محتوا. نکاتی که اگر به آن‌ها توجه داشته باشید، خیالتان در تمام مدت اجرای قرارداد، راحت است:

  • نوع محتوا را مشخص کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند آرامش کاری شما را بر هم بزند، انتظارات نامعقول کارفرماست. تصور کنید که تخصص شما در نوشتن محتواهای متنی باشد ولی پس از اتمام کار، کارفرما از شما بخواهد که یک اینفوگرافی نیز برای متن طراحی کنید یا حتی ویدئو! قطعا تولید محتوای تصویری و متنی، دو رشته جداگانه هستند و مهارت‌های خاصی می‌خواهند که به ندرت یک نفر می‌تواند همزمان در هر دو تخصص داشته باشد.
حتما در قرارداد مشخص کنید که کارفرما برای کدام بخش کاری خود از شما تولید محتوا می‌خواهد؟ محتوای متنی، تصویری، صوتی یا ویدئویی؟ حتی جزئیات دقیق مانند تعداد کلمات در محتواهای متنی و مدت زمان را نیز در محتواهای تصویری و صوتی تعیین کنید.

  • حقوق یک کارشناس تولید محتوا چقدر است؟

یک جوان را در نظر بگیرید که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، چندین ماه یا حتی چندین سال در جستجوی کار بوده و حالا توانسته اولین شغل خود را به عنوان یه کارشناس تولید محتوا شروع کند. با کلی هیجان و انگیزه، کار خود را انجام می‌دهد ولی آخر ماه، دستمزدی به او داده می‌شود که حتی کفاف هزینه‌های رفت و آمدهای او را هم نمی‌دهد.
یکی از چالش‌های شما به عنوان یک تولیدکننده‌ محتوا، دستمزد کار است. برخی از کارفرماها به دلیل عدم آگاهی دقیق از نوع کار شما و سختی‌هایی مانند نگارش درست و اصولی، حقوق کمی پرداخت می‌کنند. بنابراین از همان ابتدا با هم به توافق برسید تا با آسودگی و آرامش خاطر کار خود را انجام دهید.

قرارداد تولید محتوا
قرارداد تولید محتوا


  • تولید محتوا، روز و شب نمی‌شناسد!

تولید محتوا، شغلی است که روز و شب نمی‌شناسد. در هر لحظه از شبانه روز ممکن است دست به قلم شوید. مثلا بعضی روزها تصمیم می‌گیرم از ۸ صبح شروع به نوشتن کنم ولی ذهن یاری نمی‌کند و مجبورم بخشی از روز را به مطالعه اختصاص دهم. گرچه ما تولید‌کنندگان محتوا با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم ولی بالاخره باید در یک زمان مشخصی، پروژه را به کارفرما تحویل دهیم. مشخص نکردن زمان تحویل قرارداد می‌تواند برای هر دو طرف دردسر ساز شود. پس، از همان ابتدای شروع کار، زمان تحویل محتوا را در قرارداد مشخص کنید.

  • آپدیت محتوا با چه کسی است؟

هر کاری خدمات پس از فروش دارد حتی تولید محتوا. محتواهایی که نوشته‌اید را دائما باید بر اساس اطلاعات جدید و علم روز ویرایش (آپدیت) کنید. البته این مورد را باید در قرارداد تعیین تکلیف کنید که آیا آپدیت محتوا نیز بر عهده شماست یا توسط فرد دیگری انجام می‌شود و شما فقط باید به تولید محتوا بپردازید.



با قرارداد تولید محتوا، خیالتان راحت است

این مشکلاتی که گفته شد حرف دل این روزهای بسیاری از تولیدکنندگان محتواست. همانطور که کارفرما باید اطلاعات و دانش خود را در این زمینه بالا ببرد، شما هم برای احقاق حقوق و پیشگیری از دل‌زدگی از مهارت خود باید بر آنچه می‌خواهید آگاهی داشته باشید. در این راه، استفاده از یک ابزار کاربردی همچون قرارداد، راه شما را هموار خواهد کرد.
ثبت‌یار به عنوان مرجع حقوقی کسب و کارها، نمونه قراردادهای مختلف از جمله نمونه قرارداد تولید محتوا را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته به هر نمونه قراردادی اکتفا نکنید زیرا در تنظیم برخی از این قراردادها، همه نکات حقوقی و تخصصی مورد توجه قرار نگرفته است و در آینده منجر به ضرر و زیان می‌شود. از طرفی دیگر، برای تنظیم تخصصی قرارداد نیز بهتر است خودتان اقدام نکنید زیرا با بسیاری از فوت و فن‌ها آشنایی ندارید. وکلای ثبت‌یار آماده همراهی شما برای تنظیم تخصصی قرارداد هستند.

قرارداد تولید محتواتولید محتواقراردادثبت یارsabtyar
کوتاه و خواندنی از نکات حقوقی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، ثبت برند، کارت بازرگانی) www.sabtyar.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید