ویرگول
ورودثبت نام
ثبت یار
ثبت یار
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

ماجرای ثبت شرکت؛ چالش‌ها و سختی‌ها

ثبت شرکت تجاری؛ یک راه مطمئن برای شروع کسب  و کار
ثبت شرکت تجاری؛ یک راه مطمئن برای شروع کسب و کار

مدتی بود که با چند نفر از دوستانم تصمیم به ثبت شرکت گرفتیم تا کسب و کار جدیدی را راه‌اندازی کنیم. اطلاعات اولیه در مورد ثبت شرکت داشتم و به همین خاطر قرار شد، من مراحل ثبت را پیش ببرم. به اداره ثبت شرکت‌های تهران رفتم تا فرآیند تاسیس شرکت را شروع کنم اما تازه متوجه شدم که هیچ اطلاعاتی از نحوه ثبت ندارم. در واقع همه چیز کاملا عوض شده بود و اصلا فرآیند حضوری معنی نداشت و من مسیر اشتباهی را انتخاب کرده بودم. با کمی پرس و جو از اداره بیرون آمدم و فکر کردم که دردسرهای کاغذ بازی و سر و کله زدن با کارشناس‌های مختلف وجود ندارد و با ورود اطلاعات اینترنتی می‌توانم شرکت را به سادگی ثبت کنم. گرچه که تازه اول راه بودم!

قدم اول؛ چه شرکتی مناسب است؟

اولین سوالی که باید قبل از تاسیس شرکت به آن جواب می‌دادیم، نوع شرکت بود؛ چرا که در روش ثبت هم تاثیر دارد. رایج‌ترین قالب‌های یعنی شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود را پیدا کردم.

برای تصمیم‌گیری جمعی و انتخاب قالب مناسب مهم‌ترین مزایا را به این صورت دسته‌بندی کردم:

شرکت با مسئولیت محدود

  • نیاز به حداقل ۲ شریک
  • مناسب فعالیت‌های محدود و کسب و کارهای کوچک
  • مناسب برای فعالیت‌های خانوادگی

شرکت سهامی خاص

  • نیاز به حداقل ۳ شریک
  • شانس بیشتر برای شرکت در مناقصه و مزایده و دریافت تسهیلات بانکی
  • امکان توسعه شرکت در آینده و گرفتن اعضای جدید

این موارد مهم‌ترین تفاوت‌های این دو شرکت هستند که بنا به نظر جمعی، ما تصمیم به ثبت شرکت سهامی خاص گرفتیم.




قدم دوم؛ چه موضوع فعالیتی را انتخاب کنیم؟

ما از اول می‌دانستیم که می‌خواهیم در حوزه بازرگانی فعالیت کنیم. یعنی موضوع شرکت کاملا برای ما مشخص بود؛ ولی زمانی که در سایت اداره ثبت شرکت‌ها، پیش بروم، فهمیدم یک قسمت برای انتخاب حوزه فعالیت با موضوع فعالیت تفاوت دارد.

حوزه فعالیت ما بازرگانی و موضوع فعالیت، تمام جزئیات کارهایی بود که قصد انجام آن را داشتیم. پس چند اساسنامه شرکت بازرگانی را دریافت کردم و بعد از بررسی موضوع فعالیت‌ آن‌ها، دسته‌بندی از موضوعات شرکت بازرگانی پیدا کردم.

  • خرید و فروش و صادرات و واردات
  • گشایش اعتبارات اسنادی و ال‌سی برای شرکت
  • شرکت در مناقصات و مزایدات
  • خرید سهام شرکت‌های دیگر
  • ایجاد شعب و نمایندگی در داخل و خارج از کشور
  • ترخیص کالا از گمرک
  • شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی
  • انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی

حالا در این مرحله کارهایی که می‌خواستیم در شرکت انجام دهیم را به عنوان موضوع فعالیت انتخاب و در سایت اداره ثبت شرکت‌ها، وارد کردم.



قدم سوم؛ چه نامی انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه شرکت را ثبت کنیم، یک اسم خوب برای آن انتخاب کرده بودیم اما در کمال تعجب اسم انتخابی ما رد شد. بعد از این متوجه شدم که باید ۴ الی ۵ نام انتخابی را از قبل تعیین می‌کردیم که در صورت مشابهت یا تکراری بودن، یکی از آن‌ها تایید شود.

نام تک سیلابی و دو سیلابی به احتمال خیلی زیاد رد می‌شود. پس سراغ نام‌های سه سیلابی و چهار سیلابی رفتیم. اسم‌ها هم باید ریشه فارسی و در فرهنگ دهخدا معنی داشته باشد.

فکر می‌کردیم ثبت شرکت یک هفته‌ای انجام شود ولی فقط یک هفته دنبال انتخاب نام مناسب بودیم.

ثبت شرکت آنلاین؛ آسان و بی‌دردسر
ثبت شرکت آنلاین؛ آسان و بی‌دردسر



قدم چهارم؛ چقدر سرمایه نیاز داریم؟

ما سرمایه اولیه زیادی برای تاسیس شرکت نداشتیم. اول مردد بودیم که با میزان سرمایه محدود می‌توانیم که شرکت ثبت کنیم یا نه! ولی تردید ما بی مورد بود. حداقل سرمایه قانونی برای ثبت شرکت سهامی خاص، ۱۰۰ هزار تومان است. البته که ما با ۵ میلیون تومان سرمایه ثبتی شروع کردیم.

کاری که باید انجام می‌دادیم، این بود که ۳۵ درصد از سرمایه (یعنی ۳۵ درصد از مبلغ ۵ میلیون) را در حسابی به نام شرکتی که در حال تاسیس است، واریز کنیم. چرا که به گواهی پرداخت بانک به عنوان یکی از مدارک نیاز داشتیم.




مشکلات سایت برای ثبت شرکت

تمام گام‌ها را با سرچ کردن و پرس و جو متوجه شده بودم؛ حالا نوبت ورود به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها بود. اینجا باید ورود اطلاعات را انجام می‌دادم. قطعا کار سختی نبود و با اطلاعاتی که داشتم، می‌توانستم تمام کار را پیش ببرم.

کار را شروع کردم و در همان گام‌های اولیه متوجه شدم، تازه اول ماجرا است؛

  • می‌خواستم نام شرکا را در سایت بزنم که به ایراد اول خوردم؛ شماره موبایل یکی از شرکا به اسم خودش نبود و سامانه خطا می‌داد. در همین مرحله زمان زیادی را از دست دادیم. بی‌تجربگی کار را عقب انداخت تا دوست ما یک خط با نام خودش بخرد و آن را فعال کند.
  • در قسمت ورود اطلاعات اظهارنامه، متوجه شدم که بعضی موارد اشتباه بوده ولی نمی‌دانستم کدام گام را باید برگردم تا آن را اصلاح کنم؟! اینجا هم ظاهرا باید چند گام به عقب برمی‌گشتم تا ایرادات را درست کنم.
  • اخبار تازه‌ای از سامانه ثنا شنیده بودم که جدیدا باید کدی ارائه بدهم ولی نمی‌دانستم دقیقا چه کدی است و از کجا باید تهیه کنم؟ اینجا هم به یک ایراد دیگر برخوردم و سامانه خطا می‌داد.
  • مدارک شرکت را تمام و کمال حاضر کردم، وقتی می‌خواستم آن را پست کنم به اخطار نقص مدارک خوردم، با پیگیری و پرس و جو فهمیدم یک مدرک بارگذاری نشده است. اما این ایراد چند بار برای مدارک مختلف تکرار شد و همان‌جا می‌خواستم، قید ثبت شرکت را بزنم.
  • در نهایت، بعد از تمام دردسرها، ورود اطلاعات انجام شد. باید مدارک را پست می‌کردم. به اداره پست آمدم و بعد از مدت زیادی انتظار، کارشناس گفت که مدارک را اینجا تحویل نمی‌گیرند و یک سری اداره‌های پست منتخب برای این کار وجود دارد.



کار را به کاردان بسپارید!

قبل از این شنیده بودم که ثبت شرکت کار چندان پیچیده‌ای نیست. به همین خاطر هم مراحل آن را شروع کردم! ولی نه تنها فرآیند ثبت شرکت طولانی شد بلکه هزینه‌های اضافی برای رفت و آمدها پرداخت کردم. اول خوشحال بودم که کار غیرحضوری است ولی به این موضوع فکر نکرده بودم که من اطلاعات و تجربه کافی برای این کار را ندارم.

این شد که دردسرهای زیادی کشیدم و شرکتی که باید ۲ هفته ثبت می‌شد، حدود ۲ ماه زمان برد. زمانی که برای نداشتن اطلاعات و بی‌تجربگی از دست رفت.

حالا فکر می‌کنم کاش یک صدم زمانی را که برای ثبت شرکت گذاشتم، برای پیدا کردن یک موسسه ثبتی می‌گذاشتم و کار را به کاردان آن می‌سپردم. موسسه‌ای که کار را به‌صورت غیرحضوری انجام دهد و در صرفه‌جویی زمان و هزینه به من کمک کند. ثبت‌یار یک مرجع غیرحضوری برای ارائه خدمات حقوقی به کسب و کارها است که می‌توان روی آن حساب باز کرد.

ثبت شرکتحقوقیکسب و کارشرکت سهامی خاصشرکت تجاری
کوتاه و خواندنی از نکات حقوقی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، ثبت برند، کارت بازرگانی) www.sabtyar.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید