ویرگول
ورودثبت نام
Seyyed Sadegh Seyyedi
Seyyed Sadegh Seyyedi
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

رشته مطالعات ارتباطی

من فارغ التحصیل رشته مطالعات ارتباطی هستم و با توجه به اینکه الان زمان انتخاب رشته داوطلبان کنکور هست لازم دانستم در مورد این رشته به صورت خلاصه اطلاعاتی بدهم.

رشته مطالعات ارتباطی به مطالعه‌ی فرآیندهای ارتباطی در جامعه می‌پردازد. این مطالعه شامل ارتباطات انسانی، نقش رسانه‌ها، فرهنگ‌ها و سازمان‌ها در جامعه است. افراد در این رشته به موضوعاتی مانند تأثیر رسانه‌ها، تبلیغات، ارتباطات بین‌فرهنگی و روش‌های تحقیقاتی پرداخته و مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند که در حوزه‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند.

احتمالا با خواندن این مطلب، این رشته برای شما بسیار جذاب به نظر می‌رسد ؛ اما واقعیت (دانشگاه های ایران) اینگونه نیست.

در این رشته، بیشتر به بررسی نظریاتی پرداخته خواهد شد که تا پنج دهه پیش مورد استفاده بوده‌اند و به طور واضح ، ارتباطی با وضعیت فعلی جامعه ندارند. همچنین، اکثر دانشی که در این رشته فراخواهید گرفت، بنا به نظر من، به نسبت ۸۰ درصد، در حوزه‌ی دانش‌های عمومی قرار دارد و تنها ۲۰ درصد باقی‌مانده آن می‌تواند از طریق دوره‌های تخصصی در مؤسسات آموزشی یا مدارس ارتباطات و رسانه‌ در کمتر از سه ماه یاد داده شوند .

با توجه به نکاتی که گفته شد برای وقت و هزینه ای که باید بگذارید ارزش قائل شده و سمت این رشته نیایید.


بازار کار

قانع نشدید ؟ پس باید در مورد بازار کار صحبت کنم

شما رشته ای را خواهید خواند که بخش دولتی در سراسر ایران 10 نفر هم استخدام نخواهد داشت.

و اگر استخدامی در حوزه ارتباطات داشته باشند شامل حال شما نمی شود! چرا که این رشته برای استخدام رشته ای ناشناخته و معرفی نشده هستش.

در بخش خصوصی هم شما شغل تخصصی ای پیدا نمی کنید خیلی خوش شانس باشد به عنوان کارشناس روابط عمومی شغلی پیدا خواهید کرد که خب چه کاریه! رشته روابط عمومی بخونید.

ما بقی مشاغل هم در حد منشی دفتر ، فروشنده یا سرپرست فروش خواهد بود

وقت شما خیلی با ارزش تر از این رشته هستش.

ببینید دوستان من نا آگاهانه انتخاب کردم و بعدا متوجه شدم الان دارم تجربه خودم و بیش از 50 نفر از دوستان و فارغ التحصیلان این رشته در اختیار شما قرار میدهم.

مطالعات ارتباطی به عنوان رشته تحصیلی انتخاب نکنید.

به حوزه ارتبطات علاقه دارید؟

به نظرم روابط عمومی و روزنامه نگاری انتخاب خیلی بهتریه (تخصصی با بازار کار مشخص)

هرچند باید بگم این دو رشته هم بازار کار و حقوق خیلی خوبی ندارند اما به هر حال خیلی بهتر از رشته مطالعات ارتباطی هستند


آمار استخدام امسال

استخدام دستگاه های اجرایی سال 1402 سراسر ایران کمتر از 20 نفر در مجموعه ارتباطات استخدام داشتند که رشته هایی مثل ادبیات و الهیات هم میتونستند با ما رقابت کنند

همچنین از این تعداد نزدیک به 7 نفر نیروی حراست میخواستند و سازمان تامین اجتماعی هم هیچ سالی از مجموعه ارتباطات استخدامی نداشته است.

سوالی بود کامنت بذارید یا ایمیل بزنید.


مطالعات ارتباطیانتخاب رشتهکنکورعلوم انسانی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید