ویرگول
ورودثبت نام
سعید عبدالهی
سعید عبدالهی
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

متدهای مهم آرایه در جاوا اسکریپت

Array methods in JS
Array methods in JS


سلام رفقا

امیدوارم حالتون عالی باشه.

آرایه ها در جاوا اسکریپت یه سری متدهای مهم داره که امروز میخوایم بررسی کنیم و یادشون بگیریم. با من همراه باشید.

1. متد forEach() : این متد خیلی باحال کار میکنه. میاد تک تک المان های آرایه رو برات فراخوانی میکنه و تو میتونی هر کاری دوست داشته باشی، با المان های آرایه انجام بدی.

نکته مهم: حواست باشه هر وقت خواستی با متدها کار کنی، باید درونش از callback function استفاده کنی.

مثلا ما میخوایم المان های موجود در یه آرایه رو با هم جمع کنیم و در خروجی نمایش بدیم:

توضیح مثال:

خط 3 یه متغیر به نام sum تعریف کردم و مقدارشو صفر گذاشتم.

خط 4 اومدم یه آرایه تعریف کردم که شامل اعداد 1 تا 5 هستش.

خط 6 متد forEach() رو استفاده کردم و درونش یه کال بک فانکشن گذاتشم.

خط 7 ، در سند html یه پاراگراف تعریف کردم و یه id براش قرار دادم به اسم demo و در جاوا اسکریپت ازش استفاده کردم. در اینجا میخوام بر روی صفحه وب نمایش داده بهش.

خط 8، اومدم یه فانکشن تعریف کردم که یه پارامتر داره به اسم item و در نهایت دستور جمع اعداد رو براش نوشتم.

اگه این دستورات رو run کنی، جمع اعداد برات نمایش داده میشه.

*********

یه مثال دیگه از forEach() :

مثلا میخوام اعدادی که در آرایه تعریف کردم رو تک به تک در کنسول نمایش بدم:



2. متد Array.map() : این متد یه آرایه جدید برمیگردونه که کلا با آرایه اولی که براش تعریف کردیم فرق داره.

مثلا من یه آرایه تعریف کردم که شامل [4,9,16,25,36] هستش و میخوام در یه آرایه جدید، جذرش رو نمایش بده.




3. متد Array.filter() :

این متد یه آرایه جدید ایجاد میکنه و نتایج رو برای ما فیلتر میکنه.

مثلا: من یه سری رفیق دارم. میخوام ببینم کدوماشون 18 سالشونه.




4. متد reduce() :

این متد میاد همه ی المان های آرایه رو در یک المان خلاصه میکنه...

مثلا: من چنتا عدد در یه آرایه دارم. میخوام از همدیگه کمش کنم و نتیجه رو در یک المان نشون بدم.




5. متد slice() :

این متد میاد و به صورت بازه ای المان هایی که ما میخوایم رو میگیره و نمایش میده.

مثلا: من چنتا میوه دارم و میخوام از ایندکس فلان تا فلان رو در یه آرایه جدید نشون بده.

در اینجا حتی میتونیم از ایندکس منفی هم استفاده کنیم:




6. متد splice() :

این متد عناصر آرایه رو اضافه و یا حذف میکنه.

مثال: در موقعیت ایندکس شماره 2 بیا، هیچ المانی حذف نکن و 2 المان هم به آرایه اضافه کن.

مثال دیگه:

در موقعیت ایندکس شماره 2 بیا، 2 المان از آرایه حذف کن




7. متد sort() :

این متد کمک میکنه که ما بر اساس یه الگویی آرایه رو دستکاری کنیم.

مثلا من چنتا میوه دارم، میخوام بر اساس حروف الفبا اینارو طبقه بندی کنم.




8. متد concat() :

این متد هرچندتا آرایه رو به هم متصل (join) میکنه.

مثلا:




9. متد fill() :

وقتی میخوای یه عنصر مشخص شده از آرایه رو پر کنی، از این متد استفاده میکنی.




10. متد includes() :

میخوایم ببینیم که یه مقداری رو آرایه ی ما داره یا نداره...

مقدار بولین (true, false) برمیگردونه.

مثلا:




11. متد join() :

این متد خیلییی کاربردیه. به ما کمک میکنه که آرایه رو به صورت رشته نشون بدیم.

مثال:




12. متد push() :

یه المان به آخر آرایه اضافه میکنه.




13. متد pop() :

آخرین المان از آرایه رو پاک میکنه.

مثال:




14 . متد unshift() :

یه المان به اول آرایه ما اضافه میکنه

مثال:




15. متد shift() :

یه المان از اول آرایه حذف میکنه.

مثال:




16. متد every() :

این متد مقدار بولین (true, false) برمیگردونه.

این متد میگه که آیا تک تک المان های موجود در آرایه شرط رو رعایت میکنن.

مثلا من میخوام ببینم که همه ی افراد به سن قانونی رسیدن یا نه؟؟




17. متد find() :

این متد کمک میکنه اولین مقدار که شرط رو رعایت کنه، برگشت داده بشه.

مثلا:

در این مثال، اولین عدد بزرگتر از 18، برابر است با 32

پس همون رو نشون میده.

18. متد Array.from() :

این متد یه آرایه از رشته ایجاد میکنه.

مثلا:




تو این پست سعی کردم، اکثر متدهای کاربردی در جاوا اسکریپت رو بهتون توضیح بدم. امیدوارم که به کارت بیاد

اگه از این پست خوشت اومد و چیزای خوبی ازش یاد گرفتی، ازت میخوام تو هم این متدهارو به بقیه یاد بدی تا اونا هم استفاده کنن.

دوستون دارم.

جاوا اسکریپتjavascriptarraymethodsarray methods in javascriptمتد در جاوا اسکریپت
میلیون‌ها کیلومتر اسکرول کردم تا به هدفم نزدیک بشم و این داستان همچنان ادامه داره...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید