سلام دوستان، من برگشتم
تو بخش قبلی درمورد کلمات کلیدی و شناسه ها صحبت کردیم. تو این بخش می خوایم درمورد متغیرها، نحوه ی تعریف اون ها و انواع داده یاد بگیریم.
متغیر چیه؟
برای درک متغیرها اول باید با ساختار کامپیوتر و حافظه ی اون آشنا بشید. کامپیوترها همه چی رو مثل ما تو حافظه نگه می دارن با این تفاوت که حافظه ی اونا به بخش های کوچکی تقسیم بندی شده که به ترتیب شماره گذاری شدن. به خاطر سپاری این شماره ها برا ما غیرممکنه و از طرفی کامپیوتر داده هایی که بهش میدیم رو تو خونه هایی که خالی هستن قرار میده برای همین اینکه بدونیم متغیر ما در هر لحظه تو کدوم خونه است خیلی سخته. به همین دلیل به هر بخش از حافظه که می خوایم اطلاعاتمون رو توش ذخیره کنیم یه اسم اختصاص میدیم که بهش متغیر گفته میشه. برای درک بهتر این طوری در نظر بگیرید که هر خونه توی شهر یه آدرس پستی داره ولی شما وقتی می خواید به خونه ی عموتون اشاره کنید نمی گید خونه ای که فلان آدرس پستی رو داره بلکه میگید خونه عموم و اعضای خانواده متوجه میشن. این اسم گذاری میشه همون مفهوم متغیر.
تایپ
یک تایپ مشخص کننده نوع داده است، که به کامپایلر میگه قراره چه نوع داده ای داخل یک متغیر ذخیره بشه. زبان ها انواع تایپ های مختلفی به صورت پیشفرض دارند که می تونیم از اون ها داخل برنامه استفاده کنیم.
تایپ ها به دو دسته تقسیم میشن:
نحوه ی تعریف متغیر
برای تعریف متغیر تو گو ما دو راه داریم یکی تعریف صریح اون:
var age int
یا تعریف اون با مقدار دهی:
age := 10
زبان گو از هر دو روش پشتیبانی داره. اینم اضافه کنم که برای اسامی متغیرها باید از شناسه های معتبر استفاده کنید.
اگه دقت کنید تو تعریف صریح ما از کلمه ی var استفاده کردیم. تو این روش ساختار تعریف ما به این شکله
var variable_name variable_type
تو این روش متغیر ما یه مقدار پیشفرض میگیره که در ادامه توضیح میدم. تعیین تایپ متغیر هم الزامیه.
تو روش غیر صریح که به شکل زیر هست، نوع داده توسط خود کامپایلر و براساس مقداری که بهش داریدم تشخیص داده میشه و نیازی نیست که تایپ رو مشخص کنیم.
variable_name := value
برای اینکه بهتر بتونیم با متغیرها کار کنیم بهتره انواع داده و مقادیر پیشفرض اون ها رو تو golang رو بدونیم. تو قسمت بعدی درمورد انواع داده و مقادیر پیشفرض اون ها توضیح میدم.
بدرود!