ویرگول
ورودثبت نام
صفا هراتیان
صفا هراتیان
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

پروژه منبع‌باز جمع‌آوری داده‌های دم‌آوری قهوه جانی

جانی از شما دعوت می‌کنه که داده‌‌های دم‌آوری قهوه‌تون رو ثبت کنید
جانی از شما دعوت می‌کنه که داده‌‌های دم‌آوری قهوه‌تون رو ثبت کنید

از خلال کامنت‌بازی با دوستی ایده‌‌ای به ذهنم رسید حول جمع‌آوری داده‌های مربوط به دم‌آوری قهوه به صورت جمع‌سپاری و منبع‌باز و قابل‌دسترس عموم. من مدتیه که سعی می‌کنم هر باری با هر وسیله‌ای قهوه دم می‌کنم، داده‌های دم‌آوری رو ثبت کنم: از درجه حرارت آب و اندازه‌ی سابه‌ی قهوه گرفته تا غلظت قهوه و مدت‌زمان دم‌آوری. با تحلیل این داده‌ها دنبال روابط هم‌بستگی و الگوهای تکرارشونده دم‌دستی می‌گردم. مثلا این‌که میزان آبی که حین دم‌آوری جذب سابه‌ی قهوه می‌شه، به چه عواملی وابسته است؟ یا دمای آب دم‌آوری چطور بر میزان عصاره‌گیری تاثیرگذاره؟ یا درجه‌ی برشته‌کاری این وسط چه نقشی باز می‌کنه؟ این شیوه‌ی جمع‌آوری داده و تحلیل‌های بعدش بیشتر تفننی و تجربی‌ست تا علمی؛ چرا که کار علمی متدولوژی خودش رو می‌طلبه و باید متغیرهای مستقل و وابسته مشخص باشه و کلی داده جمع بشه تا بشه یه نتیجه‌گیری قابل‌تکرار و علمی ارائه داد. اما این داده‌بازی به‌قول معروف بی‌هیچی هم نیست. هم فاله و هم تماشا و دست‌کم به من کمک می‌کنه که به نتیجه‌گیری‌های شخصی برسم.

برای جمع کردن داده‌ها یه فرم ساده توی گوگل فرم درست کرده‌ام که عددها رو توش وارد می‌کنم. پشت این فرم یه گوگل شیت است که داده‌ها توش جمع می‌شه. توی اون گوگل شیت یه سری فرمول نوشته‌ام که بر اساس داده‌های ورودی، محاسباتی رو به صورت اتوماتیک انجام می‌ده: مثلا میزان و درصد عصاره‌گیری و میزان جذب آب به سابه قهوه. حالا فکر می‌کنم شاید ایده‌ی بدی نباشه که این فرم و شیت رو به صورت عمومی و منبع‌باز در اختیار همه بگذارم تا اگه کس دیگه‌ای هم دوست داشت در ثبت و جمع‌آوری داده‌ها مشارکت کنه. شما هم می‌تونید داده‌های دم‌آوری‌تون رو توی این فرم ثبت کنید و داده‌های باقی مشارکت‌کنندگان رو هم ببینید.

می‌تونید این فرم و شیت رو هم با دوستاتون به اشتراک بگذارید. هرچه داده بیشتر، نتایج دم‌دستی قابل‌اتکاتری می‌تونیم بگیریم. بعد از این‌که مقدار خوبی داده جمع شد، خود شما هم می‌تونید غور کنید توی داده‌ها و بگردید و الگوهای تکرارشونده پیدا کنید.

چند تا قرارداد درباره فرم و شیت

* ما همه‌مون گرد‌آورنده و مصرف‌کننده‌ی این داده‌ها هستیم. پس حواس‌مون به دقت و صحت اطلاعاتی که وارد می‌کنیم باشه. پس از ورود داده‌ها توی فرم، امکان ویرایش هم وجود داره.

* فاکتورهای دخیل در عصاره‌گیری خیل زیادتر از این‌هایی‌ست که من توی فرم گنجونده‌ام. مثلا دیگه زمان شکفت و تکنیک‌های تلاطم و جزئیات متد پالسینگ یا ابزارهای کمکی دم‌آوری مثل ملودریپ رو لحاظ نکردم. اما من به همین‌ها بسنده کرده‌ام.

* برای استفاده از فرم دست‌کم به آب و قهوه و ترازو نیاز دارید. اما اگه رفراکتومتر برای اندازه‌گیری غلظت و تی‌دی‌اس‌متر برای اندازه‌گیری سختی آب هم داشتید که دیگه چه بهتر. نداشتید هم مشکلی نیست.

* فرم و شیت جانی رو با فراغ بال و طیب خاطر با دوستاتون به اشتراک بگذارید.

* اگه نظر و پیشنهادی راجع به این پروژه داشتید برام بنویسید.


فرم ثبت داده‌های دم‌آوری

شیت داده‌های جمع‌آوری‌شده

قهوهدم‌آوری قهوه
در تقاطع قهوه و گاسترونومی و آنالیز حسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید