با Mortal Kombat 11، Netherworld ثابت میکند که چگونه میتوان بازیهای مبارزهای را با بالاترین کیفیت نسبت به سایرین ساخت و در عین حال تجربهای عالی را ارائه کرد. بررسی بازی را دنبال کنید.
با وجود اینکه مورتال کامبت یک سریال بسیار قدیمی است، اما از آن دسته سریال هایی است که نسخه های جدیدش همیشه حرفی برای گفتن داشته است و اگرچه ممکن است فراز و نشیب هایی در مسیر این سریال وجود داشته باشد، اما در سریال، وقتی صحبت از این ها می شود بازی ها پیچ و تاب واقعی و حتی خشن دارند، Mortal Kombat همیشه نامی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. به همین دلیل انتشار نسخه جدید این سری اتفاق بسیار مهمی برای طرفداران این سبک است. اما آیا Mortal Kombat 11 همان بازی فوق العاده ای است که از این سری و استودیو Netherworld انتظار داریم؟
آیا این مطالعه توانست تجربه ارزشمندی را در دومین تجربه از نسل هشتم سریال برای ما به ارمغان بیاورد؟ برای پاسخ به این سوالات و بررسی نقاط قوت و ضعف Mortal Kombat 11 با زومجی همراه باشید و بازی را مرور کنید. البته توصیه می کنم ابتدا بررسی ویدیویی بازی را مشاهده کنید تا بیشتر در مورد آن صحبت کنیم:
پس از عرضه نسخه بتای بازی Mortal Kombat 11، یکی از مواردی که برخی از طرفداران و حتی گروهی از منتقدان به آن اشاره کردند، تغییرات جدیدی بود که استودیو Netherworld برای این اثر در نظر گرفته بود. تغییراتی وجود داشت که عده ای از آن راضی بودند و برخی معتقد بودند که این موارد باعث شده تا بازی از حس و حال معمول خود دور شود. خوب، با تمام آنچه گفته شد، صادقانه بگویم، چیزی که من بیش از هر چیز دیگری در این بازی دوست داشتم این است که چگونه اصالت Mortal Kombat را حتی با یک سری مکانیک ها و ویژگی های جدید حفظ کرده است. به بیان بهتر، حتی اگر مثلاً Mortal Kombat 11 سیستم ترکیبی و گیم پلی کلی را تغییر داده باشد یا یک سری حالت های جدید به ما داده باشد، از اولین مبارزه ای که وارد بازی می شوید، این احساس ظاهر خواهد شد. برای شما به بهترین شکل برای تجربه Mortal Kombat است.
تجربه ای که حتی از لحاظ احساسی هم به سری Injustice از همان استودیو Netherrealm شباهتی ندارد و اگرچه ممکن است شباهت هایی بین بازی ها وجود داشته باشد، اما Mortal Kombat 11 دقیقاً تجربه مبارزه خشن، خونین و کامل فراموشی است. و در چنین مواقعی استودیو Netherworld حتی یک قدم هم عقب نشینی نکرده و حتی برعکس، بازی را خشن و بدتر کرده است که قطعا برای طرفداران سریال های معمولی و کسانی که با چنین برخوردهایی مشکل دارند، مطلوب است. . مورتال کامبت فکر می کردند عجیب است.
در ادامه جزئیات بیشتری در مورد تغییرات مانند ویژگی های جدید بازی خواهیم داشت، اما قبل از آن می خواهم در مورد محتوای بازی صحبت کنم. جنبه ای که Mortal Kombat 11 نیز به خوبی می درخشد و محتوای زیادی برای ما دارد این است که می توانیم برای مدت طولانی از کار لذت ببریم. بخش داستان تقریباً بخشی است که در آن تجربه بازی را شروع خواهید کرد. یکی از قسمت هایی که بازی از موفقیت Injustice 2 الهام گرفته شده، بخشی از داستان است و به همین دلیل شاهد داستانی سینمایی تر از قبل هستیم و به عنوان مثال نحوه گذر از کات سین های بازی در نبردهایی که کاملا به خود گرفته است. شکل سینمایی دارند و بیش از پیش هستند. به عنوان بخشی از داستان یک بازی مبارزه ای، این قسمت در Mortal Kombat 11 مورد استقبال قرار گرفته و به عنوان یک نقطه شروع عمل می کند. اما اگر بخواهیم آن را از نزدیک بررسی کنیم و ببینیم که آیا قسمت داستانی بازی واقعاً داستان خوبی را روایت میکند و بسیار درگیرکننده است، آنگاه میتوان ضعفهای زیادی را در این قسمت یافت.
مفهوم کلی بخش داستان جالب است، اما به مرور زمان تکراری می شود و استفاده بیش از حد از آن هدف دیگری جز طولانی کردن قسمت ندارد.
کل داستان بازی حول محور ایده دستکاری زمان می چرخد. به طور دقیق تر، داستان از جایی شروع می شود که شخصیت شینوک شکست می خورد و رایدن او را شکنجه می دهد. اگرچه به نظر می رسد همه چیز در دنیای Airtherlem مرتب است، اما پس از ظهور شخصیت منفی جدید در بازی، کرونیکا، متوجه می شویم که او جزو آن شایعات نیست و همه چیز را کنترل می کند. نقطه قوت اصلی کرونیکا دستکاری آن در زمان است و سازندگان از این ایده استفاده کرده و تقابل های جالبی را به خصوص در دقایق ابتدایی بازی ایجاد کردند. به عنوان مثال، تماشای مبارزه دو جانی کیگر با یکدیگر که در ابعاد زمانی مختلف قرار دارند، یا تماشای دو جک در مقابل یکدیگر که حضورشان در بازه های زمانی مختلف آنها را به افرادی با ویژگی های متفاوت تبدیل کرده است، جالب است و ایده خوبی به نظر می رسد. . . با این حال، با وجود اینکه قسمت داستانی بازی بیش از 5-6 ساعت گیم پلی نیست، پس از مدتی به نظر می رسد که سازندگان ایده دستکاری زمان را بیش از حد ارزیابی کرده و از ترفندهای تکراری تری استفاده می کنند. دلیلی برای طولانی شدن این بخش وجود دارد تا بتواند داستان خوبی را برای مخاطب تعریف کند. مهمتر از آن، ضعف قسمت تاریخی بازی در ارائه شخصیت های منفی آن به عنوان کاریزماتیک و به اصطلاح هولیگان است که می تواند تقابل شخصیت های مثبت و منفی را متشنج و جذاب کند.
به عنوان مثال، شخصیتهایی مانند کالکتور و گراس که جزو شخصیتهای جدید بازی هستند و انتظار میرود بعداً با آنها آشنا شوند، فقط در میانه صحنه کمی قدرتمند ظاهر میشوند و سازندگان هرگز موفق به ساخت نمیشوند. خاطرات فراموش نشدنی برای ما یا حتی روند داستان با آنها مبارزه کنید. حرکت رو به جلو که احساس کنیم بله، این شخصیت واقعا قوی است و یک تهدید بزرگ محسوب می شود. این حتی در مورد خود شخصیت کرونیکل نیز صدق می کند و ما او را بیشتر از اینکه واقعاً کار خطرناکی انجام دهد، می بینیم که او شعار می دهد و تهدید می کند که البته بی پایان است و در نهایت همه اینها اساساً همان تضاد کلیشه ای است. نور و تاریکی که نتایج آن به راحتی قابل پیش بینی است. با این حال، قسمت داستانی کلی بازی آنقدر بزرگ و عالی نیست که قابل قبول است و بیشتر به ما اجازه می دهد با شخصیت های مختلف در آن بازی کنیم و در کل یک تجربه آموزشی پنج ساعته خوب است که می تواند تمرین خوبی باشد. وارد دنیای رقابتی و هیجان انگیز Mortal Kombat 11 شوید.
خوب، با تمام جزئیاتی که در مورد قسمت داستان ارائه کردیم، البته همه می دانیم که یک بازی مبارزه ای را نباید زیاد در قسمت داستانی آن قضاوت کرد و حتی اگر چنین قسمتی در بازی وجود داشته باشد. خیر هم در نظر گرفته نمی شود. دردسر زیاد البته جذاب نبودن کاراکترهای جدید موضوع دیگری است که تاثیر آن را در حالت های دیگر بازی نیز می توان مشاهده کرد و به همین دلیل در قسمت های آنلاین با رقیبی مواجه خواهید شد که این شخصیت ها را با شخصیت هایی مانند Scorpion، Subzero مقایسه می کنند. ، لو کانگ، جانی کیج و کایلا. صفحات آشنای مجموعه باید انتخاب شوند. اما جدای از قسمت داستانی، Mortal Kombat 11 محتوای جالب زیادی را هم برای افرادی که به دنبال تجربه یک نفره هستند و هم برای کسانی که به حالت های چند نفره علاقه دارند ارائه کرده است. یکی از این حالت های تک نفره Towers of Time نام دارد که در آن شاهد همان برج های آشنای سری هستیم، اما با این تفاوت که این برج ها به مرور زمان تجدید می شوند و بازیکنان با قوانین و شرایط خاصی به نبرد می پردازند. در واقع این بخش دارای همان حالت چالشی است که این روزها در بسیاری از بازی های آنلاین شاهد آن هستیم و آزمایش با آن فرصتی عالی برای تجربه بازی های مختلف و کسب جوایز ارزشمند است.
حالت بعدی Klassic Towers است که نسبت به نسخه های قبلی تغییر چندانی نکرده است و در هر برج بسته به درجه سختی باید با چندین دشمن مبارزه کنید و مشخصا برای او یک برج بی پایان و زنده وجود دارد. برجی که هدفش زنده ماندن برای مدت طولانی است. این حالت یکی از امضاهای سری Mortal Kombat است که این بار به دلیل ویدیوهای انیمیشنی که در انتهای هر کدام از آنها وجود دارد، تجربه آن ها بسیار جالب است. در نهایت، به عنوان یکی دیگر از محتوای پخش کننده، بخش Krypt را داریم. قسمتی که در نسخه قبلی با آن آشنا هستیم اما این بار نسبت به قبلی پیشرفت زیادی دارد و در کل یک تجربه ماجراجویی است که با کنترل شخصیتی از منظر سوم شخص وارد جزیره اسرارآمیز می شوید. و با باز کردن صندوقچه ها با منابع می توانید آیتم های مختلفی را بدست آورید. همچنین رازهای زیادی در گوشه ای از این جزیره در انتظار شماست که دست کمی از نبرد بازی ندارد. البته در بین محتویات خارج از بازی، امکان تجربه چند نفره محلی نیز وجود دارد که یکی از جذاب ترین راه های مورتال کمبت است.
ترکیب مودهای جدید و قدیمی بازی را از نظر محتوا واقعا غنی و کامل کرده است با این حال، Netherworld علاوه بر محتوای تک نفره، Mortal Kombat 11 را با ذهنیت بازی کاملاً رقابتی توسعه داد و زمانی که وارد بخش چند نفره بازی میشوید، نشان داده میشود. اولین پیشرفت و گام مثبت بازی در این مرحله مربوط به وضعیت سرورهاست.
نسخه قبلی از ظاهر اکانت رنج می برد اما در این نسخه سرورها در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و بازیکنان را خیلی سریع در برابر یکدیگر قرار می دهند و با نمایش وضعیت اتصال و پینگ تمامی شرایط را فراهم می کنند. در حالت ایده آل باید بجنگید.. خبر خوب برای ما ایرانی ها این است که سرورهای بازی بدون محدودیت و مشکل خاصی در دسترس هستند و نیازی به روش های عجیب و غریب برای اتصال ندارند! اما در مورد محتوای چند نفره، به غیر از مبارزه معمولی یک به یک با یک بازیکن تصادفی، می توانید در صورت رضایت از مبارزات خود، آن را بارها و بارها با شخصیت های جدید پخش کنید، این بخش شامل عناصر دیگری مانند مبارزات نیز می شود.
آنلاین با دوستان خود در این صورت می توانید وارد قسمت آموزش شوید و ساعت ها حرکات شخصیت ها را تمرین کنید. در واقع این بازی دارای بخش تورنمنت نیز خواهد بود که در حال حاضر در دسترس نیست و طبق اعلام صفحه آن، این مسابقات رتبه بندی شده تا 30 روز دیگر آغاز خواهند شد که سند دیگری است که ادعا می کند Netherworld Mortal Kombat 11 یک ورزش الکترونیکی است. تجربیات تکامل یافته است.
اصلی ترین چیزی که یک بازی مبارزه ای را جذاب و دیگری را خسته کننده می کند، گیم پلی اصلی آن است. جایی که در ابتدا گفتم، پس از انتشار نسخه بتا، واکنشهای منفی از سوی طرفداران و منتقدان وجود داشت. اولین مشکل از این نظر بله Mortal Kombat 11 نسبت به نسخه های قبلی است و به عنوان مثال Mortal Kombat X دارای تغییرات مرتبط با بازی است. تغییرات بسته به ترجیحات مخاطب مثبت یا منفی هستند، اما شخصا از این تغییرات و تاثیر آن بر بازی بسیار لذت می برم. به خصوص پس از گذراندن چند نبرد آنلاین متوجه خواهید شد که در Mortal Kombat جدید با فشار دادن یکی یکی کلیدهای مختلف سرعت خود را افزایش می دهید و به اصطلاح نبردهای بدون برنامه و ضربه ای به شما کمک نمی کند که برنده شوید. در عوض بازی به شغلی منتهی می شود که شناخت دقیق و کامل حرکات هر شخصیت و مهمتر از آن دانستن زمان استفاده از این حرکات تاثیر بسزایی در سرنوشت میدان نبرد دارد. بهتر است بگویم در Mortal Kombat 11 باید بدانید چه زمانی دفاع کنید و چه زمانی حمله کنید.
زمانی که فقط از یک شات معمولی استفاده می کنید و زمانی که از یک شات ویژه برای هر شخصیت استفاده می کنید. می توان گفت چنین روندی سرعت بازی را کاهش می دهد اما موفق نمی شود. زیرا در Mortal Kombat 11 ترکیب ها حتی اگر کوتاه تر باشند همچنان مهم هستند و حملات دیگر برای متوقف کردن سرعت بازی طراحی نشده اند، بلکه برای اینکه به بازی ابعاد عمیق تر و واقعی تری بدهند. در مقیاس وسیع موفق شد.
ممکن است در ابتدا عادت کردن به تغییرات گیم پلی آسان نباشد، اما با گذشت زمان، تأثیر مثبت آنها بر گیم پلی و تجربه کلی، بر اساس گیم پلی عمیق و مهارت، محسوس خواهد بود.
البته حتی برای مبارزان کهنه کار هم یادگیری مکانیک های جدید در چند مبارزه اول کار ساده ای نیست. جدا شده است.
برای خرید این بازی بر روی کنسول های PS5 و PS4 اینجا کلیک کنید.