«اربعین» پدیداریست که در دههی گذشته بیشازپیش رونق گرفته؛ اما «مستند» آن خبریست با مطلع «علامات المؤمن» که «مرسل» است و اگر «انجبار» نشود، نامعتبر است. گفتنیست که اخباری که مصَدَّر بعبارت «علامات المؤمن» است، منحصر در آن نیست (برای نمونه، خبر منقول از امام زینالعابدین علیهالسلام)؛ ولی مواردی که در آنها آمده، جز موارد این خبر است که نیازمند بررسیست؛ ولی در خبری منقول از امام صادق علیهالسلام که آن نیز «مرسل» است و البته، تعبیر «علامات المؤمن» را ندارد، بجای «زیارة الأربعین» خبر منقول از امام حسن عسگری علیهالسلام، عبارت «إطعامهم المسکین» آمده و باقی فقرات این دو یکیست که جای پرسش و بررسیست! نکتهها دربارهی این اخبار بسیارست؛ اما خواجه نظامالملک توسی، وزیر دانا و توانای سلجوقی که آرامگاهش در اصفهان است، در کتاب نامور «سیرالملوک» خود در موضوع «روابط خارجی» و ظرافتهای آن (فصل بیستونهم) تجربهای را بازمیگوید (خلاصهشده!) که بدانگاه که نمایندهی خان سمرقند نزدش آمد، انگشتری کسی را چون در دست چپش بزرگ بود، در دست راست کرده بود و بهنگام گفتگو با آن نماینده با این انگشتری بازی میکرد و آن را در انگشتش میچرخاند. چون نماینده بازگشت، خان سمرقند از او دربارهی آلپارسلان و سپاهش پرسید و او از کمالات ایشان گفت و در پایان بعیبی درشان اشاره کرد:
«... الا یک عیب دارند، اگر آن عیب نبودی در مملکت ایشان هیچ باقی نبودی. شمسالملک گفت: آن عیب چیست؟ رسول گفت: وزیر سلطانشان رافضی است. شمسالملک گفت: تو بچه دانستی که او رافضی است؟ گفت: بدان که یک روز نماز پیشین بخیمهی او شدم که با او سخنی گویم. او را انگشتری در انگشت راست کرده و گرد انگشت میگردانید و با من سخن میگفت»
که از این متن بخوبی آشکارست که در سدهی پنجم در منطقهی فرارود (ماوراءالنهر) انگشتری در انگشت دست راست (التختم فی الیمین) نشانهی «تشیع» (رفض) بوده که اگر نبود اخبار فراوان «التختم فی الیمین» (وهو علامة لشیعتنا یعرفون به!) در میراث ما، امارهای بود بر «شهرت» خبر منقول از امام حسن عسگری علیهالسلام!