ویرگول
ورودثبت نام
صالح دسین
صالح دسین
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

هوشمند سازی کسب و کار (قسمت اول:چرا ؟؟؟)

سلام دوستان,میتونید هر دو هفته یکبار با من همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که چطور باید یک کسب و کار رو هوشمند کرد.

هوشمند سازی کسب و کار
هوشمند سازی کسب و کار


احتمالا اولین سوال این خواهد بود که چرا کسب و کار من باید هوشمند شود ؟ چه نیازی به آن دارم ؟

جه ارزش افزوده ای برای من خواهد داشت ؟چطور به آن اعتماد کنم؟

چرا هوشمندی کسب و کار؟
چرا هوشمندی کسب و کار؟

اگر بخواهم خیلی کوتاه بیان کنم به شما خواهم گفت تمام مسائل هوشمند سازی برای پاسخ به سوالات شما در مورد بیزینسی که در آن فعال هستید شکل خواهد گرفت!

شاید لازم باشد در مورد این مساله کمی بیشتر توضیح دهم.

فرض کنید من یک توزیع کننده یا تولید کننده هستم و سوال من این است که به ازای هر مشتری اگر برای سفارش چه کالایی تماس گرفت برای فروش بیشتر به او پیشنهاد خرید چه کالای دیگری را بدهم که درصد قبول خرید آن توسط آن مشتری بیشتر باشد.

مثالی دیگر : برای چه مشتریانی با چه روشی باندلینگ برای سبد محصولات طراحی کنم که با چه قیمتی و چه تخفیفی آن را عرضه کنم!

شما میتوانید سوالات بسیار زیاد دیگری نیز داشته باشید. وضعیت جاری من چگونه است ؟ در این هفته چه کالایی بیشتر فروش رفته ؟ در چه شهری چه کالایی بیشتر مناسب فروش است؟سود خالص و ناخالصم در این لحظه نسبت به سال گذشته چه تفاوتی داشته است و بینهایت سوال دیگر

ممکن است سوالات شما به سمت تولید سوق پیدا کند و از خود بپرسید چقدرر زمان برای تولید این قطعه صرف شده و یا چقدر زمان و هزینه صرف انجام این پروژه شده و آن را چطور قیمت گذاری کنم؟

و باز میتوانید همچنان سوالات زیادی داشته باشید و اندفعه پایه ای تر بپرسید.

گلوگاه های تولید یا فروش من کجاست ؟ نیاز به نیرو یا دستگاه جدید دارم ؟ برای استخدام نیرو چه فردی با چه توانایی باید استخدام کنم ؟ حقوق همچین فردی چقدر خواهد بود ؟ و همچنان این سوالات ادامه دار خواهد بود

هوشمند ساختن کسب وکار به این منظور ایجاد خواهد شد که پاسخ سوالات شما را بدهد.

حال هر چه این سوالات دقیق تر مطرح شوند هوشمندی برای شما مفهوم و ارزش بالاتری خواهد داشت.

حال اینکه چگونه به آن اعتماد کنید ,کافی است نیم نگاهی به شرکت های بزرگ چه در ایران و چه در جهان بیاندازید تا ببینید چگونه با پاسخ دادن به سوالات بالا تحول بسیار عظیمی در کسب کار خود ایجاد نموده اند.

زمانی که شما پاسخ های خود را دریافت نمودید میتوانید با ایجاد یک چرخه PDCA و بهتر کردن روش ها

به کسب و کار خود جانی دوباره ببخشید.

PDCA
PDCA


اما اینکه چه الزاماتی برای اینکار وجود دارد که شما سازمانی هوشمند داشته باشید در مقاله بعدی به توضیح آن خواهم پرداخت.

با ما همراه باشید.

هوشمند سازی کسب و کارPDCAچرخه دمینگرشد کسب و کارتحول در کسب و کار
مشاور مدیریت - مربی OKR - کارشناس هوش تجاری -دیتا ساینتیست
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید