سلمان صحافی
سلمان صحافی
خواندن ۴ دقیقه·۵ سال پیش

ادل از چه میکروفنی در اجراهای خود استفاده می‌کند؟

بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان پاپ امروز جهان، «اَدِل» (Adele) است؛ کسی که تا قبل از 30 سالگی برنده 10 جایزه گرمی و یک جایزه اسکار شده است! آخرین آلبوم او «25»، تمام رکوردهای فروش را از آن خود کرد و ویدئوهای آن میلیاردها بار در فضای مجازی توسط کاربران مشاهده‌شده است. به‌جرئت ادل را می‌توان سمبل موسیقی پاپ امروز جهان به شمار آورد، سمبلی که توانسته است به موسیقی زمانه خود شکل تازه‌ای ببخشد.

این فوق ستاره موسیقی پاپ تورهای مختلف و بسیار بزرگی را در سرتاسر جهان برگزار می‌کند و اجراهای زنده او جزو اجراهای برتر و به‌یادماندنی موسیقی پاپ محسوب می‌شود. بدیهی است که برای هنرمندی با چنین محبوبیت و شهرتی، حساسیت‌های زیادی برای اجراهای کنسرت وجود دارد، و دقت و وسواس فراوانی در انتخاب تجهیزات موردنیاز به‌کار بسته می‌شود. حال سؤال اینجاست؛ ادل از چه میکروفنی در اجراهای خود استفاده می‌کند؟

اگر اجراهای ادل را دنبال کرده باشید و یا ویدئوی کنسرت‌های او را دیده باشید، خواهید دید که تنها یک مدل مشخص از یک برند میکروفن در دستان ادل دیده می‌شود؛ سنهایزر. ادل در چند سال اخیر در تمامی کنسرت‌ها، اجراها و تورهای خود از سیستم میکروفن بی‌سیم Digital 9000 سنهایزر استفاده کرده است؛ پرچم‌دار سنهایزر و برترین و قابل‌اعتمادترین سیستم بی‌سیم حال حاضر دنیا.

ادل پیش از استفاده از دیجیتال 9000 سنهایزر از دیگر تجهیزات این کمپانی در اجراهای خود استفاده می‌کرده است، اما Digital 9000 نتیجه‌ای بسیار درخشان‌تر ارائه کرده است. «دیو بریسی» (Dave Bracey) صدابردار تورهای ادل، درباره اولین باری که با ادل دیجیتال 9000 را آزمایش کردند می‌گوید: «بعد از شنیدن صدای آن فهمیدیم که برگ برنده در دستان ماست». بریسی در مورد کیفیت صدای این سیستم اعتقاد دارد که در مقایسه با کپسول 9235 سنهایزر که پیش‌ازاین توسط آن‌ها استفاده می‌شده است، دیجیتال 9000 کیفیت دوچندانی دارد. دیو بریسی انتخاب دیجیتال 9000 را یک پیشرفت بزرگ برای گروه مهندسی صدای خود می‌داند.

دیو بریسی؛ صدابردار تورهای ادل
دیو بریسی؛ صدابردار تورهای ادل

ادل با استفاده از دیجیتال 9000 سنهایزر، علاوه بر اروپا، به اجراهای بزرگی در آمریکایی شمالی نیز پرداخته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به اجرا در «مدیسون اسکوئر» نیویورک، «استپلس سنتر» لس‌آنجلس و «ایر کانادا سنتر» تورنتو اشاره کرد. در تمامی این تورها و کنسرت‌ها، دیجیتال 9000 در دستان ادل بوده است. بریسی، اصلی‌ترین مزیت Digital 9000 Sennheiser را فشرده نشدن سیگنال‌ها در مرحله انتقال می‌داند و اعتقاد دارد که کیفیت سیگنال همچون کیفیت سیگنال آنالوگ است، با این تفاوت که مزیت‌های بسیاری نسبت به آن دارد و بدون هیچ‌گونه کابلی، کیفیتی همچون سیستم‌های کابلی ارائه می‌کند.

کیف شخصی ادل که در کنسرت‌های خود به همراه دارد
کیف شخصی ادل که در کنسرت‌های خود به همراه دارد

جو کمپل (Joe Campbell)، مهندس مانیتورینگ صدا در تورهای ادل، ضمن تائید صحبت‌های بریسی اضافه می‌کند: «دیجیتال 9000 سنهایزر صدای بی‌نقصی دارد. این بهترین سیستم صوت بی‌سیمی است که تاکنون از آن استفاده کرده‌ایم و از آن مهم‌تر، ادل به آن علاقه دارد. ادل گوش‌های بسیار حساس و تیزی دارد و بااین‌وجود دیجیتال 9000 را دوست دارد». ادل ترجیح می‌دهد تا اجرای خود را به حال‌وهوایی سوق دهد که شنوندگان بیشتر بر صدای او تمرکز کنند تا بر اتفاق‌های روی صحنه. بریسی اعتقاد دارد که این نوع نگاه و حساسیت، وظیفه انتقال صدای ادل برای مخاطبان را سنگین‌تر می‌کند، چراکه حجم صدای ادل مرزهای دنیای صوت را درنوردیده است.

ریچارد یانگ (Richard Young) مدیر تولید تورهای ادل نیز دراین‌باره می‌گوید: «فوق پیشرفته بودن فناوری فرکانس رادیویی استفاده‌شده در دیجیتال 9000 سنهایزر، اعتمادپذیری بالایی را برای ما به همراه داشته است، به‌طوری‌که به ما اجازه می‌دهد تا با اعتمادبه‌نفس بالا و بدون دغدغه، شب‌های متوالی به اجراهای سنگین بپردازیم».

ادل بدون پلی‌بک و بدون فیلتر «اتو تون» و فیلترهای اصلاحی دیگر به اجرا می‌پردازد. بریسی درباره تورهای ادل می‌گوید: «ادل صدای بی‌نظیر و شگرفی دارد؛ تاکنون چنین صدایی نشنیده‌ام. اگر نگویم بهترین، تورهای ادل یکی از بهترین اجراهایی بوده است که من مسئول صدابرداری آن‌ها بوده‌ام».



پ.ن : این یادداشت ترجمه ای آزاد است از گزارشی در وبسایت کمپانی سنهایزر و پیش از این در وبسایت شرکت ارتباط منتشر شده است.

ادلمیکروفنصدابرداری
محتوا ساز هستم و هر از چند گاهی بعضی از یادداشت هام رو اینجا به اشتراک میگذارم. https://t.me/salman_sahafi
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید