ویرگول
ورودثبت نام
صالح سخندان
صالح سخندان
خواندن ۴ دقیقه·۵ سال پیش

آموزش نقاشی سه بعدی؟ یادگیری را از کجا شروع کنیم؟

سلام، امید که حال و احوالتون خوب و عالی باشه.

در این پست میخوام درباره آموزش نقاشی سه بعدی بگم. چیزی که تقریبا هر روز تعدادی پیام درباره‌اش به دستم میرسه. چه تو اینستاگرام. چه توی وبسایتم. چند سوال تقریبا مشابه هست که پرسیده می‌شه. اگر اتفاقی اینجا هستید و با نقاشی سه بعدی آشنا نیستید،‌ اول پیشنهاد میکنم مطلب زیر رو بخونید.

http://salso.cc/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%86%d9%82%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d8%b3%d9%87-%d8%a8%d8%b9%d8%af%db%8c/

سوال اول: میخواهم نقاشی سه بعدی یاد بگیرم،‌ باید از کجا شروع کنم؟

باید بدونید که نقاشی سه بعدی بیشتر شبیه به یک تکنیکه. تکنیکی که نیازمند تمرین خیلی زیادی هست. و صد البته مقدماتی داره. این مقدمات شامل اینها است.

شما باید بتوانید طراحی کنید. یعنی به صورت عادی بتونید طرح و ایده‌تون رو روی کاغذ پیاده کنید. بتونید یک تصویر از طبیعت بکشید. حتی با یک مداد. گرچه آدم های بی‌تجربه هم می‌تونن نقاشی سه بعدی ساده بکشن. ولی تنها همان نقاشی‌های ساده. برای کشیدن یک نقاشی عالی، همان‌هایی که انگار از وسط کاغذ بیرون زدن باید بتونید طراحی کنید. طراحی یعنی بتونید تجسم کنید. تجسم اشکال و صحنه های مختلف. صحنه هایی که بتونه با کاغذ نقاشی شما ارتباط سه بعدی داشته باشه.

پس به صورت خلاصه اگر میخواید نقاشی سه بعدی حرفه‌ای بکشید باید اینها رو بلد باشید:

  • توانایی طراحی با دست برای پیاده کرده تصاویر (طراحی مقدماتی)
  • توانایی طراحی اجسام و سایه ها و پرسپکتیو (اسکیس زدن)
  • توانایی تجسم اشکال و صحنه های سه بعدی (‌تخیل و تجسم!)

این مورد آخر خیلی مهمه! شما تا زمانی که نتونید چیزی رو تجسم کنید، نمیتونید اون رو خوب بکشید. حتی اگر فقط بخواید از روی یک عکس کپی کنید. خب پس برای شروع نقاشی سه بعدی حرفه ای اول باید اینها رو تمرین کنید. چه به صورت خود آموز و چه تو کلاس‌های طراحی و نقاشی.


سوال دوم: شما کلاس آموزش نقاشی سه بعدی دارید؟

و اما در مورد کلاس آموزش نقاشی سه بعدی. من بیشتر زمانم مشغول انجام پروژه‌ها و ویداوین هستم. فرصت خیلی محدودی برای سایر کارهام باقی می‌مونه. این کارها شامل رسیدگی به سایت و شبکه‌های اجتماعیم میشه. تو سالهای ۹۴ تا ۹۶ دوره‌ها و ورکشاپ هایی برگزار کردیم. خیلی عالی و خوب بود. اما این روزها اگر بخواهم کلاس داشته باشم،‌ از اون کلاس حداکثر ده نفر میتونن هر دوره استفاده کنن. اما تجربه‌م در زمینه دوره‌های آنلاین و کتاب‌ها و ویدیو ها نشان داد، که روش دیجیتال خیلی مفیدتر هست. چرا که همه دوستان هرجای دنیا که باشن میتونن از این آموزش‌ها استفاده کنن.

مثلا دوره رایگان ویدیو نقاشی سه بعدی که تو سال ۹۴ تهیه کردیم. تا امروز ده‌ها هزار نفر از اون استفاده کردن. برای همین بیشتر تصمیم گرفتم آموزش‌ها رو در قالب دیجیتال و از طریق وبسایت salso منتشر کنم و با شما در ارتباط باشم. ولی اگر برنامه ورکشاپ یا دوره یا سخنرانی ای باشه،‌ از طریق اینستاگرام اطلاع رسانی میکنم.

تصویر دوره نقاشی سه بعدی به روش چشمی که رایگان هست در وبسایت آقای خطای دید
تصویر دوره نقاشی سه بعدی به روش چشمی که رایگان هست در وبسایت آقای خطای دید

سوال سوم: کتاب یا منبعی برای آموزش نقاشی سه بعدی وجود داره؟

اما اگر شما طراحی عادی رو میدونید یا یادگرفتیم و حالا میخواهید نقاشی سه بعدی یاد بگیرید. از کجا باید شروع کنید و چه منابعی هست؟

قبل هر چیز به صورت کامل چند ساعت وقت بذارید و سرچ کنید. ببینید مطالب آموزشی نقاشی سه بعدی خوب پیدا میکنید! من تقریبا هر هفته این کار رو میکنم. برای اینکه ببینم آیا مطلب جدید در زمینه کارم منتشر شده یا نه. متاسفانه خبری نیست! یعنی در فارسی که تقریبا هیچ آموزش واقعی ای وجود نداره! چرا؟ چون در ایران من دوستانی رو نمیشناسم که به صورت حرفه ای نقاشی سه بعدی انجام بدن. خب لابد میگید که از منابع انگلیسی استفاده میکنیم! اما متاسفانه در زبانی انگلیسی هم محتوای آموزشی خوبی وجود نداره. چرا؟ من فکر میکنم دلیلش اینه که آرتیست‌های حرفه‌ای ترجیح میدن تکنیک‌هایشون رو کمتر معرفی کنن. شاید فکر می‌کنن که این رمز و راز کارشونه. البته چند مورد کتاب هست ولی آنها نیز آموزش های کاملی نیستند. بعضی هاشون هم ورکشاپهایی برگزار میکنن که خب فکر نکنم بتونید شرکت کنید!

یکی از تمرین های کتاب هنر نقاشی سه بعدی
یکی از تمرین های کتاب هنر نقاشی سه بعدی

خب چه میشود کرد؟

من در این سالها، حین انجام کلی پروژه که میتونید عکساهاشون رو توی صفحه گالری ببینید،‌سعی کردم محتوای آموزشی هم تولید کنم. مطالب بسیاری درباره خطای دید و نقاشی سه بعدی تولید کردم و نوشتم و همینطور هم ادامه میدم. تمامش رو هم در وبسایت آقای خطای دید میتونید پیدا کنید.

در وبسایت دو بخش وجود داره که میتونید استفاده کنید.

بخش آکادمی خطای دید

این بخش وبسایت پُره از مطالب مرتبط با خطای دید و آموزش ها و تحلیل ها. مطالب این بخش کاملا رایگان هستن. سعی میکنم هر هفته مطالب جدید به این بخش اضافه کنم. مطلب مربوط به نقاشی سه بعدی و چیزهای دیگه. پیشنهاد میکنم در خبرنامه ایمیلی آکادمی هم عضو بشید تا مطالب جدید رو در ایمیلتون دریافت کنید.

http://salso.cc/academy/

بخش محصولات و دوره‌ها

وبسایت یک بخش محصولات دارد. در این بخش دوره‌ها و کتاب های آموزشی را قرار میدهیم. ما سعی میکنیم هر هفته بر روی دوره‌های جدید کار کنیم و تو این بخش قرار بدیم.

http://salso.cc/shop/

امیدوارم اگر دنبال آموزش و یادگیری نقاشی سه بعدی بودید، تونسته باشم کمکی بکنم. موفق و سرحال باشید.

نقاشی سه بعدی که میتوانید به کمک آموزشها بکشید
نقاشی سه بعدی که میتوانید به کمک آموزشها بکشید
آموزش نقاشی سه بعدییادگیری نقاشی سه بعدینقاشی سه بعدی
طراح خطای دید! همون نقاشی های سه بعدی یا مجسمه های عجیب. شما بگو طراح چیزای غیر عادی :)))
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید