ویرگول
ورودثبت نام
سامان مستر
سامان مستر
خواندن ۲ دقیقه·۱ ماه پیش

خاطراتی از اشتباهات در شستشوی سنتی فرش در خانه

همه‌مون این لحظه رو تجربه کردیم که یه روزی تصمیم می‌گیریم خودمون دست به کار بشیم و فرش خونه رو بشوریم. به هر حال، همه‌چیز که نباید توسط حرفه‌ای‌ها انجام بشه، درسته؟ اما وقتی کار به عمل میاد، یه سری اشتباهات رایج وجود دارن که ممکنه همه‌مون دست‌کم یه بار اونا رو انجام داده باشیم. بریم ببینیم کدوم یکی از این خاطرات برای شما هم آشناست!

1. استفاده از شامپو فرش: "ای وای، رنگ فرشم پرید!"

یادم میاد اولین بار که می‌خواستم فرش رو بشورم، رفتم و یه شامپو فرش از سوپرمارکت خریدم. فکر می‌کردم همین که توی تلویزیون تبلیغ می‌کنن، حتما بهترین گزینه‌ست! اما نمی‌دونستم که باید حواسم به میزان استفاده از شامپو باشه. اون‌قدر شامپو رو با آب قاطی کردم که فرشم تقریبا رنگش تغییر کرد! هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم شامپو فرش می‌تونه همچین بلایی سر فرش بیاره.


2. "آب داغ بهتر پاک می‌کنه، نه؟ نه؟!"

یه روز که تصمیم گرفتم فرش رو حسابی برق بندازم، آب جوش آوردم که فکر می‌کردم بهتره کثیفی‌ها رو از بین ببره. اما وقتی فرش رو شستم، دیدم که رنگ‌هاش به هم قاطی شده و فرش قشنگم شده بود یه چیزی بین رنگ‌های مات و تار! فهمیدم که آب داغ نه تنها کثیفی‌ها رو نمی‌بره، بلکه می‌تونه رنگ‌های فرش رو هم خراب کنه.

3. "هر چی برس زبرتر، تمیزتر!"

یه بار که لکه‌های سرسخت رو دیدم، رفتم یه برس سفت و زبر خریدم. فکر می‌کردم هرچی محکم‌تر بکشیم، تمیزتر می‌شه. ولی بعد از کلی برس زدن، دیدم یه قسمتی از فرش که همیشه جلوی چشم نبود، تقریبا مثل کهنه شده! اون لحظه بود که فهمیدم همه‌چی رو نمی‌شه با زور حل کرد، مخصوصا وقتی با فرش‌های حساس طرفی.

4. "آفتاب خوبه، ولی نه برای فرش!"

یه بار که فرش رو شستم، تصمیم گرفتم بذارمش توی حیاط که آفتاب بخوره و زودتر خشک بشه. خب، یه هفته بعد که دیدم فرش یه رنگ روشن‌تری گرفته، تازه فهمیدم که آفتاب مستقیم چه بلایی سر فرشم آورده. از اون موقع دیگه حواسم هست که فرش رو جایی پهن کنم که نور مستقیم آفتاب بهش نخوره.

5. "چه نیازی به امتحان کردن مواد شوینده؟"

خب، من از اون آدمام که فکر می‌کنن وقت امتحان کردن یه ماده شوینده جدید رو ندارن. یه بار یه شوینده جدید گرفتم و مستقیم رفتم سراغ شستشو. بعدش دیدم یه قسمت از فرش رنگش کم‌رنگ شده. بعدش فهمیدم که باید حتما قبل از استفاده، یه تیکه کوچیک از فرش رو با اون ماده امتحان می‌کردم.

نتیجه‌گیری

بعضی وقت‌ها شستشوی فرش به دست خودمون، یه ماجرای پر از چالش و اشتباهات جالب می‌شه که بعدها به خاطره تبدیل می‌شن. شاید این خاطرات خنده‌دار باشن، ولی همیشه بهتره از اون‌ها درس بگیریم و دیگه تکرارشون نکنیم. دفعه بعد که خواستید فرش رو خودتون بشورید، حتما بسپرینش به قالیشویی https://achareh.co/landing/carpet-cleaning و خودتونو دردسر ندید. والا با پول آب و تاید و استهلاک بدن و اینچیزاش تهش یکی میشه.


فرشمواد شوینده
Master of None
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید