سامان موسوی
سامان موسوی
خواندن ۸ دقیقه·۵ سال پیش

38 نوع از انواع بازی‌ها


“games are structured form of play”
“games are structured form of play”

“games are structured form of play”

اگر درک جمله بالا برامون راحت باشه در واقع خیلی چیزهارو از بازی درک کرده ­ایم. "بازی ­ها" ساختار یافته از فرایندها و لهوها هستند. این­ها می­ توانند شامل نتایج، نقش­ ها، هنر، محیط­ ها، داستان ­ها، چالش ­ها، کاراکترها، بخش­ ها، قدرت­ ها، جوایز، اکتشافات و تعامل بین بازیکن­ ها باشند. در ادامه تمامی انواع مختلف بازی­ ها تا کنون را به صورت مختصر بیان می­کنم و قطعا در نوشته ­های آینده به شرح موارد پرطرفدار هم می­پردازیم.



- بازی واقعیت نمونه(Alternate Reality Game)

این نوع بازی­ ها در عالم واقعیت و در محیط پیرامون ما انجام می­شود که توسط ابزارهای دیجیتال در کنار عوامل محیطی، بازیکنان درگیر می ­شوند. نمونه این بازی توسط تیم فربودانگاره در تهران با نامر"تهران 1319" اجرا می­شود. این بازی در محله عودلاجان بازار تهران برگزار می­شود که بازیکنان توسط موبایل خود هدایت، راهنمایی، امتیازدهی و .. می­شوند.

- بازی ویدیو­ئی(Video Game)

هر بازی ­ای که شامل یک رابط کاربری دیجیتال باشد که این رابط از عناصر دوبعدی، سه­ بعدی و رابط ­های واقعیت مجازی شکل گرفته ­است. نمونه بازی­ های ویدیو­ئی همانند Uncharted بسیار زیاد است و به نسبت دیگر بازی­ها طرفداران زیادی را به خودش اختصاص داده­ است.

- بازی­ های صفحه­ ای(Board Games)

بازی­ هایی هستند که بر پایه صفحات فیزیکی دوبعدی شکل گرفته­ اند. البته بازی ­های صفحه ایی ساختار پیشرفته ­تری هم پیدا کرده­ اند که در آن علاوه بر صفحات دو بعدی از اجسام سه ­بعدی به عنوان مهره و یا دیگر موارد مورد استفاده قرار گرفته ­است. ما در ایران یک نمونه کاملا ایرانی به نام بازی "زار" داریم که ادوات منحصر به فردی در صنعت بردگیم دارد.

- بازی­ های کارتی(Card Games)

هر باز ی­ای که بر پایه کارت بازی شود یک بازی کارتی مانند پوکر است. در ایران نیز در چند سال اخیر تعداد بازی­های کارتی افزایش یافته است که به عنوان نمونه باز هم از نمونه کاملا ایرانی بازی "شادزدوزیر" که توسط تیم Realitygame تولید شده است نام می ­بریم.

- بازی­ های کارتی انباشتنی(Collectible Card Games)

کارت ­هایی در بسته­ های رندوم فروخته شده­ است که این بسته­ ها علاوه بر کارت شامل موجودات، جادو­ها، ابزارها و غیره هستند. این بازی­ها هنگامی که هر کارت دارای قدرت، توانایی، و طراحی بصری منحصر به فردی باشد، به صورت عرف بازی استراتژی هستند.

- بازی رومیزی(Tabletop Game)

هر بازی­ ای که به صورت معمول روی میز بازی می­ شود را بازی رومیزی می­ نامند! مانند بازی ­های صفحه­ ای، کارتی، تاسی و کاغذی

- بازی دورهمی(Party Game)

بازی صفحه­ ای، ویدیوئی و دیگر دسته بازی­ هایی مانند بازی­ های مذاکره که بر اساس تعاملات و ارتباطات جمعی طراحی شده­اند از دسته­ ی بازی­ های دورهمی هستند. مجموعه بازی دروهمی دارای زیردسته­ هایی همچون بازی فامیلی(Family Game)، بازی کودکان(Children’s Games) و یخ ­شکن­ ها(Ice Breakers) که در دورهمی­ ها و همایش­ ها و جلسات استفاده می­شوند.

- واقعیت افزوده(Augmented Reality)

بازی ­هایی هستند که در محیط واقعی با اطلاعات قابل درک که به صورت یک پوشش قرار گرفت ه­است، اجرا می­­شود. به عنوان مثال یک شخصیت داستانی را وارد دنیای اقعی می­کند و یا یک چیز را از منظر بازیکن حذف می­کند.

- واقعیت مجازی(Virtual Reality)

یک بازی کاملا دیجیتالی است که تجربه انواع حس ­ها را به شما انتقال می­دهد به حدی که تفکر نزدیک به واقعیت به شما دست می­دهد.

- بازی نافذ(Pervasive Game)

به هر بازی ویدیوئی که شامل عناصر و المان ­هایی از دنیای واقعی باشد بازی نافذ یا فراگیر می­گویند. این بازی­ ها بسیار شیه بازی ­های واقعیت افزوده و بازی­ های واقعیت نمونه هستند که درصد بیشتری را المان ­های دیجیتالی تشکیل می­دهند. تفاوت و نکاتی هم برای تمایز دارند که باید به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرند.

- بازی آنلاین با مشارکت انبوه(Massively Multiplayer Online)

یک نوع بازی آنلاین که اجازه می­دهد تا تعداد خیلی زیادی از بازیکنان با یکدیگر در تعامل باشند. این تعامل میتونه مشارکت، همکاری و رقابت در یک دنیای مجازی بی ­انتها باشد.

- بازی نقش آفرینی(Role Playing Game)

در واقع یک بازی است که شما در نقش یک کاراکتر به توسعه داستان می ­پردازید. این بازی ­ها می­ توانند آنلاین یا آفلاین باشند اما چیزی که در این بازی­ ها بارز است داشتن رشد روند و داستان قوی است.

- شبیه­ سازی(Simulation)

بازی ­هایی هستند که اتفاق و فعالیت ­های دنیای واقعی را شبیه ­سازی می­کند. این فعالیت­ ها می ­تواند حالت­ های مختلف زندگی، ورزش، رانندگی و یا هر اتفاق مدرن تا سنتی ­ای باشد.

- استراتژی(Strategy)

بازی ­هایی هستند که نیازمند تفکر استراتژیک و اجرای آن برای پیروزی هستند.

- استراتژی در لحظه(Real Time Strategy)

مشابه همان بازی­ های استراتژی است که بر پایه بازی ویدیوئی شکل گرفته ­است. بازیکنان درون این بازی­ ها می­ توانند به هر زمانی جابجا شوند که سرعت تفکر و عکس ­العمل نقش ویژه­ ای در این بازی­ ها دارد.

- استراتژی نوبتی(Turn Based Strategy)

این بازی هم مشابه بازی استراتژی است که رعایت نوبت درون آن اهمیت ویژه ­ای دارد که این باعث می­ شود که زمان زیادتری را صرف پیاده ­سازی استراتژی کنیم در واقع در این سبک بازی استراتژی اهمیت بیشتری نسبت به زمان بر عکس بازی استراتژی در لحظه دارد.

- تاکتیکی­ ها(Tactics)

این بازی­ ها بر خلاف بازی­های استراتژی که نیازمند تفکر طولانی هستند، روی تصمیم­گیری به صورت ناگهانی تمرکز دارند. بازی­های ویدیوئی­ که هم تاکتیکی و هم استراتژی هستند می­توانند یا در لحظه یا نوبتی باشند یعنی هر دو حالت را شامل شوند.

- ماجراجویی(Adventure)

بازی ماجراجویی در واقع یک بازی اکتشافانه است که در بازیکنان خود را در نقش سردسته در ماجراجویی میبینند. این سبک بازی­ ها اغلب چالش حل مساله و معما دارند و در کنار این چالش ­ها استراتژی و هیجان مداوم هم دارا هستند.

- هیجانی(Action)

بازی ویدیوئی­ ای است که دائما حرکات چشم و دست بازیکن را درگیر میکند. در این بازی­ ها اغلب بازیکن عکس­ العمل­ های سریع از خود نشان می­ دهد. بازی ­هایی شامل مبارزه، موانع یا شبیه ­سازهای ورزشی از این جنس بازی ­ها هستند.

- معمایی(Puzzles)

وقتی میخوای توانایی ذهنیت به چالش کشیده بشه این سبک بازی به میان می ­آید. این بازی­ ها موضوعاتی همچون استدلال فضایی، منطق و دانش عمومی دارند.

- مرموز(Mystery)

در واقع وقتی توسط سر­نخ­ ها داده شده توانستید یک معما و راز را حل کنید درگیر این سبک بازی شده ­اید. درواقع در ژانر بازی معمایی است اما پیچیده ­تر است و وابسته به دانش فردی نیست و بیشتر از بازی معمایی توانایی حل مساله را درگیر می­کند.

- افسانه تعاملی(Interactive Fiction)

داستان­گویی ­ای است که به مشارکت­ کنندگان اجازه می ­دهد تا جهت­ گیری داستان را تغییر دهند. که این موضوع می­تواند شامل کتاب، فیلم، و مدیا باشد تا به شنوندگان اجازه دهد تا مشارکت کنند. همچنین بازی افسانه تعاملی می تواند در متن و داستان یک بازی مانند بازی ماجراجویی رخ دهد که در آن بازیکنان روی روند داستان و روایت تاثیر می­گذارند.

- بازی شانس(Game of Chance)

وقتی از ابزارهای رندوم و شانس همانند تاس استفاده می­کنید شما درگیر بازی شانس شده­ اید. در این بازی­ ها، شانس و ابزارهای رندوم محوریت دارند.

- بازی مهارت(Game of Skill)

هر بازی ­ای که کارایی بازیکن را در یک مدت مشخص با ترویج مهارت ­ها، دانش و استعدادها بهبود می­ دهد را بازی مهارت می ­نامند. این کارایی می ­تواند ذهنی یا فیزیکی و یا هر مهارت دیگری باشد.

- بازی فیزیکی(Physical Game)

وقتی در بازی میرقصید، جنب و جوش دارید و یا فعالیت فیزیکی انجام می­دهید شما درگیر بازی فیزیکی شده­اید.

- بازی معمولی(Casual Game)

یک بازی ویدیوئی که انجام و یادگیری آن آسان است بازی معمولی است. این بازی­ها طالب زیاد دارد. این سبک بازی برای افرادی که به صورت مداوم بازی ویدیوئی انجام نمی دهند، جذاب است.

- بازی صعودی(Incremental Game)

بازی ­ای که ویژگی و قابلیت­ های مکرری دارد و این ویژگی­ها به یازیکن پاداش و جایزه ­های مداوم می­دهد که حس مثبت را به صورت مکرر شبیه­ سازی می­کند.

- بازی عاطل(Idle Game)

بعضی از بازی­ های سبک صعودی بازیکنانی را جذب می­کنند که ترجیح می­ دهند بدون انجامی کاری به بازی کردن ادامه دهند. به عبارت دیگر بازیکن نیاز دارد که کاری انجام ندهد اما با بازی ­کردن جایزه کسب کند و جلو برود و حس خوبی کسب کند.

- متغیر(Mod)

مود بازی­ ای ­است که توسط بازیکن­ ها و یا شخص سومی تغیر پیدا کرده­ است. این تغیرات یک تغیرات سطحی برای تکمیل تغیرات اساسی یک بازی است. مودها ممکن است توسط توسعه­ دهنده­ های بازی برای بهبود یک بازی و یا تولید روند رشد شرکت­کننده ­ها در طراحی بازی، معرفی شود.

- بازی آموزشی(Educational Game)

این بازی­ ها طراحی شده ­اند تا موارد مختلفی از جمله حفظ کردن از طریق تکرار، کسب تجربه در دنیای مجازی، طراحی اشیا، آزمایشات و روابط اجتماعی را آموزش دهند.

- بازی جدی(Serious Game)

یک سبک بازی است که در آن از نتایج واقعی دنیای پیرامونمون استفاده شده ­است. مانند آموزش و تمرین، روند کسب و کار، تحقیقات بازار و تصمیم­گیری.

- بازی­وارانه کردن(Gamification)

عملی از گنجاندن المان­ های بازی در موارد و کاربردهای غیر از بازی است. به طور مثال یک ابزار کسب و کاری که به طور مداوم در حال دریافت و تهیه بازخورد، عملکرد و پاداش است تا صاحبان کسب و کار را در تعامل با کاربران خود نگه ­دارد و آنها را برای بهبود عملکرد شغلیشان تشویق کند.

- بازی هنری(Art Game)

به کارگیری تکنیک­های بازی­های ویدیوئی برای تولید ترکیبی از هنر و مدیا است.

- بازی اجتماعی(Social Game)

هر بازی­ ای که مردم را با بازی مواجه می­کند یا به افراد اجازه می­دهد که در یک قالب مجازی با هم ارتباط برقرار کنند را بازی اجتماعی می­گویند.

- بازی مذاکره(Conversation Game)

یک سبک از بازی است که به صورت کلامی و گفتاری بدون هیچ المان فیزیکی، بازی می­شود. اغلب برای گذر زمان در مواقع انتظار یا بیکاری انجام می­شود.

- تعادل(Zero-Sum)

بازی ­ای است که در آن یک جایزه و پاداش معین با رقابتی بین بازیکنان لحاظ شده ­است. این بازی شامل بازی­های برد-باخت است که در آن هیچ احتمالی برای اینکه چند نفر همزمان برنده شوند وجود ندارد.

- باخت- باخت(Lose-Lose)

از انواع بازی­ هایی است که در آن هیچ پاداش و جایزه­ای وجود ندارد که در آن بازیکنان برای به حداقل رساندن ضرر و باخت با یکدیگر رقابت می­کنند.

- برد-برد(Win-Win)

در آخر هم سراغ بازی ­ای میریم که بین جامعه در اسم پرطرفدار است. این بازی به گونه ­ای است که پاداش آن می تواند افزایش پیدا کند. اغلب بازی­ هایی هستند که در به دست­ آوردن پاداش هیچ تعداد و تداخلی ندارند بدین معنا که دستیابی به جوایز مختلف راه ­های مختلف و متنوعی می­تواند داشته باشد.


منبع: simplicable

T

انواع بازیبازیtype of gamesgameگیمیفیکیشن
درست و اشتباه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید