ویرگول
ورودثبت نام
Samira Amiri
Samira Amiri
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

تاثیر دستگاه های موسیقی اصیل و ارتباط آن با حالات روانی

به بهانه روز روانشناس تصمیم گرفتم مطلبی بنویسم تلفیقی از علم موسیقی و روانشناسی خودم حدود سه سال هست که دارم سعی میکنم با تلفیق این دو شاخه به زندگی خودم انرژی بدم و از تنش های اون تاحدی در پایان روز کم کنم؛ میتونم هم ادعا کنم که تا حدی موفق بودم و ساعتی هایی غرق در پادکست های روانشناسی و بعد پرداختن به تمرین های موسیقی من رو از دنیای شغلی، زندگی روزمره دور میکنه ولی مدتی است که به زیاده خواهی در هر دوشاخه رسیدم یعنی دیگه الان نمیتونم نگاه صرفا کاهش تنش های روزانه داشته باشم و دوست دارم اطلاعات بیشتری کسب کنم و حتی به عنوان یک حرفه بهش نگاه کنم که البته هنوز خیلی راه تا رسیدن به این مرحله پیش رو دارم ولی در حد بضاعت زمانی که دارم تصمیم گرفتم گه گداری به جستارهایی این چنینی بپردازم.

یکی از موضوعات جذابی که امروز دیدم بیان حالات روانی با کمک دستگاه های موسیقی بود که وقتی داشتم مطالعه میکردم بهش پی بردم چقدر من این حالت ها رو موقع نواختن درک میکنم و تو خودم پر رنگه چه ارتباط نزدیکی میگیرم با ساز. گاهی دستم به تمرین هایی که استادم داده نمیره و همیشه برام سوال بود چرا وقتی این مطلب رو خوندم شاید کمی برام واضح تر شد اینکه چرا یک دفعه ترغیب میشم برم از تمرین های قدیمی ترم که ممکنه تو دستگاه های دیگه باشه بزنم مثلا موقعی که حالم خوش نیست یا دوست دارم یک حس درونگراییم رو نشون بدم و به نوعی شاید شاکی باشم میرم سراغ دشتی (البته الان بیشتر به این مورد رسیدم) قبلا فکر میکردم چون بهتر بلدم بزنم میرم سراغش. ولی الان میفهمم به دلیل جذابیتی و یک جور تخلیه انرژی که ازم اتفاق می افته میرم سراغش و خسته ام نمیکنه چون دارم خودم رو میسازم مثل یک مواد مخدری هست که داره با هر بار زخمه روی سیم ها بهم تزریق میشه و سبک تر میشم و رهاتر گاهی سرشار از احساساتی هستم که نمیتونم بیان (که البته خیلی الان خوشبختم چون دستگاهی که دارم آموزش میبینم دقیقا اصفهان هست) میرم سراغ اصفهان. وقتی روزهای پر از تنش و تصمیم سازی و شاید کنار اومدن و اندیشیدن به اشتباهاتی که تا الان داشتم فکر میکنم آخرش رو با شور تموم میکنم. حالا برای اینکه کنجکاوی کم کنم براتون دستگاه ها و حالات روانی همین پایین تیتر وار و خلاصه میارم اگر خواستید بیشتر بدونید جستجو گوگل اولین راهنما شما میشه که میبرتون به کلی مقاله و کتاب هایی مرتبط من خودم تا الان فقط دوتا مقاله فرصت کردم بخونم ولی چون هنوز باید مطالعه بیشتری بکنم الان منتشر نمیکنم.

1-دستگاه شور: آگاهی- درک- تفکر و اندیشه

۲-آواز دشتی: سوز و گداز- گریه و مویه

۳-آواز ابوعطا: گله وشکایت

۴-آواز افشاری: افسوس و حسرت- هجران از معشوق

۵-آواز بیات ترک: تعلیم- شادی درون

۶-دستگاه همایون: متانت- سربلندی- نصیحت و پذیرش

۷-آواز بیات اصفهان: اوج احساس

۸-دستگاه سه گاه: بزم و شادمانی- شور و شوق

۹-دستگاه چهارگاه: ستیز و جنگ، حتی رو در روی معشوق- مقاومت و پیروزی- تلاش در رسیدن به آرزوهای دیرین عاشقی

۱۰-دستگاه ماهور: رویا پردازی- پرش از قله شادی به همراه ذهنی رویایی- آرزو

۱۱-دستگاه نوا: رازداری- حکایت

۱۲-دستگاه راست و پنجگاه: ستایش معبود (خدا)- بزرگمندی و تعریف آواز اصفهان

موسیقی درمانیموسیقی اصیلساز تارسه تاردستگاه اصفهان
سمیرا امیری هستم که به عنوان اجایل کوچ، اسکرام مستر و مدیریت پروژه در شرکت های نرم افزاری فعالیت میکنم اینجا مکانی برای برون ریزهای ذهنی ام است.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید