ویرگول
ورودثبت نام
samira shokohi
samira shokohi
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

Elf با ما حرف میزند!!

درود فراوان بر همه عزیزان
قسمت ششم از تحلیل برنامه Elf رو قصد دارم براتون بنویسم
مطابق معمول پست های گذشته که یه مقدمه ریزی میرفتیم، باید بگم که در پست های قبلی، به سایت معرفی برنامه پرداختیم و تو دو قسمت آخر به خود برنامه رسیدیم، برنامه اصلی رو به پنج بخش کلی تقسیم کردم که قراره امروز یکی دیگه از بخش های پنجگانه رو با هم بررسی کنیم

تصویر ابتدایی برنامه که مطابق استاندارد همه پست هام ازش استفاده میکنم
تصویر ابتدایی برنامه که مطابق استاندارد همه پست هام ازش استفاده میکنم

خب مطابق معمول اول یک عکس از صفحه اول برنامه گذاشتیم که نشون بدیم قصد داریم چه چیزی رو تحلیل کنیم، راستش این مدت خیلی به این فکر کردم که علت این کنجکاوی من چی چیزی میتونه باشه، من اصولا وبلاگ نویسی رو دوست داشتم و فکر میکردم میتونم در این کار موفق باشم، اما موضوع به درد بخوری به ذهنم نمیرسید، داستان بگم، شعر بنویسم، درباره یه موضوع خاص وبلاگ تولید کنم یا هر چیزی، بنظرم این برنامه برای من شد یک جرقه که بتونم رو یه موضوعی تمرکز کنم و بخوام تحلیلش کنم (البته من خودم رو در حدی نمیبینم که بخوام تحلیل بنویسم، نه قلم خوبی دارم نه شکل نوشتاریم شبیه بیشتر متونیه که در وبفارسی میبینید، تو یکی از پست هام هم گفتم که علت اینکه بیشتر گفتار مینویسم تا متن ادبی و نوشتاری بخاطر اینه که حس میکنم مخاطب راحت تر میتونه با نوشته من کنار بیاد، البته این نظر منه، شاید نظر شما اینجوری نباشه؛ خوشحال میشم حتی روی نوشته های من نقد بنویسید و کمک کنید تو وبلاگ نویسی به سطح خوب و مطلوب، اگه نگم حرفه ای، برسم) موضوع این وبلاگ و دیگر وبلاگ هام هم، همین برنامه اس، ممکنه بگیم هزاران برنامه در روز داره تولید میشه، رمز آلود بودن برنامه بیشتر نظر منو جلب کرده تا چیزهای دیگه، تا بفهمم این شخص برنامه واقعا هدفش از تولید این برنامه چی بوده!

این تصویر قسمتی از برنامه است که مربوط به فعال سازی میشود
این تصویر قسمتی از برنامه است که مربوط به فعال سازی میشود

یکی دیگر از قسمت های برنامه که شاید بهتره بگید ابهام آنچنانی نداره و واضح و مشخصه، بخش وارد کردن کد فعال سازیه، خب تصویری که شما میبینید زمانی دیده میشه که شما کد فعال سازی رو هنوز وارد نکردید، یه متن داره، یه باکس واسه وارد کردن کد و یه دکمه، اگه تو سایت معرفی برنامه قسمت فعال سازی رو دیده باشید (اصن نمیدونم وارد سایت معرفی برنامه تا حالا شدید یا نه) داره میگه که کد محدوده و فقط 1000 تاس، تو دو تا سیستم نمیشه از یه کد فعال سازی استفاده کرد (شکل کارش مشخصه، خب وقتی ما وصلیم به اینترنت لابد داره از همون جا میخونه که این کد فعال سازی قبلا استفاده شده) حالا چند تا جای سوال داره واسه خود من، سوال اول اینکه اصن به فرض سیستم من سوخت و پکید، یعنی برنامه من پر؟؟!! خب این جا من هر چی ایمیل زدم که مثلا بگم آقا من همونم که خرید کرده بودم و سیستمم خراب شده و رفتم تو یه سیستم جدید میخوام برنامه رو استفاده کنم فقط یه جواب به من میداد که انگار سیستمی داره این جواب داده میشه که سیستم با اون mac address و اطلاعات cpu و سیستم عامل رو هم مینوشت که این سیستم بدون مشکل در حال کار است و حتی تو یه حرکت فضایی (البته خیلی هم فضایی نیست لابد راحت داره رصد میکنه سیستم رو وقتی به نت وصل میشیم) زمان آخرین باری که سیستم روشن شد و خاموش شد رو هم فرستاد، البته وقتی به اینترنت وصلیم قاعدتا باید این اطلاعات رو بدونه (حالا خیلی هم قرار نیست بترسیم ما، یچیزی وجود داره به اسم شبیه ساز، شما همچین برنامه هایی رو بریز تو اون اصن بگو بیا من هک کن؛ هک کنه اتفاقی قرار نیست بیوفته وقتی همه چیز شبیه سازیه) و این شد که ما اصطلاحا خیت شدیم و نقشمون نگرفت، گفتیم این بار ایمیل بدیم بلند میشه دیگه میاد میزنه زیر گوشمون :(

ایمیلی که توسط احتمالا برنامه نویس برای من ارسال شده، بنظر سیستمی میاد
ایمیلی که توسط احتمالا برنامه نویس برای من ارسال شده، بنظر سیستمی میاد

عکس بالا ایمیلی که سیستمی و بلافاصله بعد پیام ما فرستاده، حالا اونش به کنار، این که منو Tomifa صدا کرده واسم عجیبه، اسم من اصن این نیست و جایی تو برنامه نبوده من با این اسم ثبت کرده باشم اصن ایمیلمم این نیست، این بخشی که دارم ازش حرف میزنم به این خاطره که قبلا هم گفتم، خود برنامه میگه که من با شما صحبت میکنم، و واقعا هم صحبت میکنه و بعدا ربط این دو مورد رو بهتون توضیح میدم، فقط الان در همین حد بگم که این اسم رو خود برنامه به ما نسبت میده :|

برنامه وقتی فعال میشه این نوشته و عبارت رو میبینیم، البته این قسمت از روی سایت معرفی برنامه برداشته شده
برنامه وقتی فعال میشه این نوشته و عبارت رو میبینیم، البته این قسمت از روی سایت معرفی برنامه برداشته شده

دوست دلبند ما تقریبا تاکید کرده که موقع فعال شده برنامه (وقتی کد فعال سازی رو زده) این تصویر رو دیده و خود من هم یادمه روی سیستمش این تصویر رو دیدم (آخرین باری بود که این تصویر رو دیدم :( افسوس) که این نوشته اومده و باعث شد بریم سراغ حرکت خفن خودمون که آن اتفاق تلخ افتاد، حالا بگذریم، این مورد سه مرتبه اشتباه وارد کنید برنامه به مدت سه ساعت قفل میشه رو، روی یک سیستم شبیه سازی شده تست کردم (کنجکاوی و بیکاری :|) و دیدم که بعله، دقیقا یه تایمر اومده و داره تایم میندازه اندازه سه دقیقه، برنامه بستم و سیستم رو بستم و اصن کامپیوتر رو خاموش کردم دیدم کلا هیچ تغییری نکرده و همون تایمر دقیق و موبه مو داره اجرا میشه، فهمیدم این برنامه تو سیستم یه پایگاه داده ای داره، یه روزنه امیدی پیدا شد شاید با پیدا کردن پایگاه داده اون و تغییر اطلاعاتش یه اتفاقاتی بیوفته که متاسفانه به در بسته خوردم و هیچی تقریبا یافت نکردم :( :(


اینم بگم تو همین وادیا بودم که در جستجوی پایگاه داده ای برای Elf میگشتم که اون اتفاق عجیب افتاد و با یک کلیک رو یه جایی از رو عصبانیت، یه پیغام نامفهوم که چند تا عدد بود رو بهم نشون داد :|

این پیغام رو خیلی اتفاقی برنامه به من نشون داد، بنظرتون معنیش چیه؟
این پیغام رو خیلی اتفاقی برنامه به من نشون داد، بنظرتون معنیش چیه؟

این که از این پیغام و عکس چی فهمیدم و چی دستگیرم شد و به چه نتیجه ای رسیدم رو تو پست بعدی دربارش حرف میزنم این پست هم بسرانجام رسید و یه قسمت دیگه از تحلیل Elf رو نوشتم، عمری باشه سر از کار این برنامه نویس دربیارم والا به همه شیرینی میدم :)










وبلاگ نویسیبرنامهسیستم عاملشبیه سازی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید