ویرگول
ورودثبت نام
محی سنیسل
محی سنیسل
خواندن ۷ دقیقه·۲ سال پیش

پشت ابرآروان کیست؟ یک شبکه از شرکت‌های پوششی؟ یا عضو اطلاعات سپاه؟

خیلی مهم: مشخصاً موضوعی که من توی این پست بهش می‌پردازم، کوچکترین ارتباطی به هیچ‌یک از تیم اجرایی ابرآروان نداره. نه مدیرعامل، نه نیروی خدماتی، نه هیچ‌کس دیگه. به نظر من اونا بدون اینکه بدونن سرباز شطرنج یه عده دیگه شدن. توهین، تهدید و هر برخورد غیرمنطقی دیگه به هر نحو و به هر یک از کارمندان ابرآروان غیرقابل قبوله.

هرچند انتظارم از آدم‌های باهوشی مثل اونا اینه که راه بهتری رو برای مواجه با اتهام‌های بی‌اساسی که بهشون زده می‌شه انتخاب کنن!

۱. این پست اتهامی به کسی نیست. صرفاً سوال و پرسشگری یه شهروند هست. توی این پست سوال می‌پرسم و افکارم رو مطرح می‌کنم. انتظار نداشته باشید که جوابی بگیرید از من! اگر افرادی که اسمشون اومد دوست داشتن توضیحی بدن مبنی بر اشتباه بودن موضوعات مطرح شده، من خب من خوشحال می‌شم تصحیح کنم خودم رو. فرآیند طبیعی چنین بررسی‌هایی اینه که همه احتمالات رو در نظر بگیریم تا خلافش ثابت بشه. اگر جایی متوجه شدم که اطلاعاتم اشتباه بوده، همین پایین این صفحه توضیحات میدم.

۲. اسامی خیلی خیلی بیشتری توی جستجو‌ها به چشمم خورد که خیلی‌هاشون رو می‌شد در موردش صحبت کرد، بخاطر کمبود وقت و اینکه هنوز نیاز به اطلاعات بیشتر داشتم نیاوردمشون و مدارک مرتبط رو هم حذف کردم تا اطلاعاتم بیشتر بشه.

۳. من این جستجو رو ادامه میدم چون شاخه‌های (Rabbit Hole) زیادی بود که میشه رفت توش و من نرفتم هنوز. نتایجش رو باز به اشتراک می‌گذارم. ممنون می‌شم اگر شما هم اطلاعاتی دارید بهم کمک کنید.

خلاصه موضوع:‌

بحث ابرآروان دوباره داغ شد. من سعی کردم یکم سر دربیارم از مالک‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی ابر ابرآروان به این «فرضیه» رسیدم:‌
یه شبکه‌ای از Shell Company وجود داره توی دبی، پاکستان و آلمان که با Softqloud (همون ابرآروان خارجی) در ارتباطه و احتمال زیاد ازشون برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شه. تا اینجاش اگر صرفا از طرف یه استارتاپ تکنولوژی بود خیلی نگران کننده نبود. اسم‌هایی که توی مدارک به چشمم خورد نظرم رو جلب کرد. بنابرین این موضوع رو عمومی مطرح کردم تا ببینم کسی جوابی برای سوالاتم داره یا نه!

شرکت Softqloud با مالکیت ۱۰۰٪ آقای عثمان قریشی و مدیریت خانم فاطمه روشن نفس ثبت شده. بعداً ۱۰۰٪ سهام به آقایی هندی به اسم سید حسن واگذار شده. خانم فاطمه روشن همچنان مدیرعامل هستن.
شرکت Rheinmond Information Technology هم توسط خانم فاطمه روشن نفس مدیریت میشه، اما مدیرقبلیش، آقای مهدی کشاورز امیری از بنیانگذار‌های فناپ هستن!

توی قراردادی که در مورد شرکت Softqloud هست و امضای آقای عثمان به عنوان مالک و خانم روشن نفس به عنوان مدیرعامل هست، اسم یه نفر دیگه هم هست: فرهاد دیانت ثابت گیلانی! (گوگل کنید)

حالا آقای عثمان هم دو تا شرکت به نام Vaulsys (در پاکستان) و Vaulsys LZE (در دبی) داره، که باید پاسارگاد (اینترنت بانک، وب سایت، اپلیکیشن و ...) روی اون میزبانی میشه. اینا احتمالا شرکت‌های پوششی هستن که آروان‌کلاد باهاشون سرور‌های لازم برای CDN رو میخره.

نمودار ارتباطاتی که توی این پست در موردش صحبت شده.
نمودار ارتباطاتی که توی این پست در موردش صحبت شده.

اگر تصویر بالا لود نشد اینجا کلیک کنید.

ابهام‌های من:‌

  • نقش آقای فرهاد دیانت چیه این وسط؟ آیا صرفا یه مترجم بودن توی فرآیند؟ اگر آره چرا ایشون با این همه حاشیه؟ سابقه فعالیت توی اطلاعات سپاه و درگیری توی حادثه رستوران میکونوس برلین در سال ۱۹۹۲، نماینده حاشیه ساز فدراسیون فوتبال ایران در جام جهانی و داستان قرارداد لباس‌های تیم ملی با آدیداس، نماینده فعلی فولاد مبارکه توی آلمان؟ ایشون ارتباطی با سافت‌کلاود دارن؟
  • مالک واقعی شرکت softqloud کیه؟ منطقی نیست ۱۰۰ درصد سهام این شرکت مال آقای عثمان قریشی یا سید حسن باشه. احتمالا یه قراردادی اون پشت هست که حقوق مالک اصلی رو تضمین می‌کنه و برای دور زدن تحریم‌ها مخفی مونده. پس مالک اصلی کیه؟
  • خانم فاطمه روشن نفس و آقای سید حسن (طبعه هند) کی هستن؟

مدارک

فایل حاوی همه مدارک رو می‌تونید از اینجا دانلود کنید.

http://sanisel.com/wp-content/uploads/2022/09/arvancloud.zip

توی این پوشه فایل‌های مختلفی رو ممکنه پیدا کنید، اما من با این اسناد بیشتر کار دارم:

  • جدول سهامداری شرکت سافت‌کلاود که نشون می‌ده این شرکت مال آقای عثمان قریشی بوده.
  • جدول دیگه‌ای که نشون می‌ده سهام به آقای سید حسن واگذار شده.
  • قراردادی با اسم و امضای خانم روشن نفس به عنوان مدیرعامل، آقای عثمان قریشی به عنوان مالک، و آقای فرهاد دیانت به عنوان مترجم.

ویدئو

ویدئو رو به چند دلیل حذف کردم:

  1. بعد از انتشار کلی خبر و اسم و ... دیگه بهم رسید که خب امکان آپدیت کردن ویدئو به این سرعت نیست.
  2. خوراک سو استفاده بود :) نمی‌خواستم این موضوع به حاشیه کشیده بشه و کسی بدون اطلاع از اصل موضوع و نیت من، برای کسی مزاحمت ایجاد کنه.

اگر مشتاقید به فهمیدن موضوع، همه مدارک اینجا در اختیارتونه، اگرم وقت ندارید خودتون، من اینجا مطالب رو آپدیت می‌کنم.

هدف من

ابرآروان خواسته یا ناخواسته شرایطی رو فراهم کرده که محدودیت اینترنت، بدون از کار افتادن سرویس‌های داخلی رو برای حکومت آسون‌تر کرده. هرچند هدف اولیه خوب بوده، اما در نهایت با اتصال به فناپ، بالاجبار و البته با حرص پیشرفت تبدیل شده به ابزاری در دست افراد متصل به حکومت، برای مواقع لازم!

جلوگیری از فعالیت شرکت‌های نمایشی وابسته به آقایان(!)، پولشویی و منابع مالی و به طبع قدرت اون‌ها رو محدود می‌کنه. هر چند که این‌کار، مثل اعتراض توی خیابون‌ها، ممکنه در کوتاه مدت هزینه‌هایی رو برای خودی‌ها داشته باشه، اما ارزشش رو داره.

پ.ن.

  • این اطلاعات برای OFAC ارسال شده تا بررسی بشه.
  • برای انتشار ویدئو، اسناد و ... هیچ نیازی به اجازه من یا کس دیگه نیست. همه اینا پابلیک روی اینترنت هست!

این نوشته ممکنه به روز بشه به مرور زمان

آپدیت (۲۷ سپتامبر):
دوستان اطلاع دادن که:

  • آقای مهدی کشاورز امیری جزو هم‌بنیانگذارهای فناپ بودن!
  • کوفاندرهای آروان توی ایران خیلی تلاش کردن از فناپ سرمایه نگیرن، اما نتونستن که نگیرن :) شاید چون باعث می‌شده ترکیب میز بازی به هم بخوره.
  • عثمان قریشی مدیر ارتباطات بین‌الملل فناپ بوده و دوستانی از نزدیک خود ایشون و همسرشون رو دیدن. با در نظر گرفتن این موضوع و البته فرض اینکه Bahr و Bahria صرفا تشابه اسمی هستن، ابهام در مورد دوتا بودن عثمان قریشی تا حد زیادی حل میشه و فعلا از اینجا حذفش می‌کنم. اما همچنان سایر سوال‌ها برقرار هستن.
  • تصویر آپدیت شد با موضوع قبلی و ویدئو هم به دلایل گفته شده حذف شد.
  • عنوان پست هم عوض شد click bait تور نباشه :)


آپدیت (۲۹ سپتامبر)

با عثمان قریشی توی لینکدین ارتباط گرفتم. تصویرش رو نمی‌تونم پابلیک منتشر کنم چون چت شخصی بود و ممکنه برام مشکل‌ساز بشه. اما خلاصه گفتگو اینه:‌

۲۸ سپتامبر من پیغام دادم و در مورد نقش فرهاد دیانت پرسیدم و البته گفتم که اطلاع دارم که شرکت تو شرکت پوششی هست برای دور زدن تحریم‌ها.
۲۹ سپتامبر جواب داد با این مضمون که «من هیچ ربطی به سافت‌کلاود ندارم. فقط برای مدت سه ماه توی سال ۲۰۱۸ سهامدارش بودم و اوایل سال ۲۰۱۹ سهام منتقل شد به یک فرد دیگه» در مورد فرهاد دیانت هم هرگونه آشنایی باهاش رو انکار کرد و گفت حتی اسمش رو نشنیده. (البته که توی قرارداد‌های بالا امضای فرهاد دیانت رو در کنار امضای عثمان می‌بینیم و مشخصه که فرهاد دیانت مترجم از سمت عثمان بوده) نهایتاً هم گفت که شرکت‌های وال‌سیس توی دبی و پاکستان شرکت‌های شناخته شده و قانونی هستن و هیچ ارتباطی به دور زدن تحریم‌ها ندارن (که مشخصاً وقتی داره به آروان‌‌کلاد سرویس می‌ده، و خودشم کارمند فناپ بوده برای یه مدت، پس می‌دونه که داره تحریم‌ها رو دور می‌زنه، اشتباه می‌کنم؟)

من هم ۲۹ سپتامبر جوابش رو دادم و اسنادی که بالا به اشتراک گذاشتم رو براش فرستادم و گفتم می‌دونم حقیقت رو ‌نمی‌گی، و بعد از اون جواب نداد (تا وقت نوشتن این آپدیت - ۷ اکتبر)


آپدیت (۳ اکتبر)

این پست ویرگول از طریق دوستی به دست آقای کیوان جامه‌بزرگ، یکی از کوفاندر‌های فناپ رسید. ایشون توی توییتر به من پیغام دادن و اعلام آمادگی کردن برای پاسخ به ابهامات.

من ازشون در مورد نقش آقای دیانت پرسیدم و ایشون گفتند که «ما در فناپ ایشون رو نمی‌شناسیم» و احتمال اینکه تشابه اسمی باشه رو مطرح کردند.

من توی یکی از پیغام‌هام به ایشون گفتم که قصد دارم تا حد امکان از فعالیت آروان خارج از ایران جلوگیری کنم و ایشون جواب جالبی به من دادن که ۱۰۰ درصد واضح و شفاف اعلام این بود که سافت‌کلاد توسط عثمان و با هدف اجاره پاپ‌سایت و خرید لایسنس و ... تاسیس شده

(مجدداً، تصاویر و متن کامل چت‌ها موجود هستن)


آپدیت (۷ اکتبر)

با کمک دوستان متوجه شدم که سرورهای Softqloud و Vaulsys از i3D.net که متعلق به Ubisoft هست تهیه شدن. گفتم شاید اونا دوست داشته باشن داوطلبانه و قبل از بررسی کامل OFAC سرویس‌دهی به این شرکت‌ها رو قطع کنن. برای همین این متن‌ها و مدارک رو می‌فرستم به تیم حقوقی i3D ;-)

ابرآروانarvancloudsoftqloudدور زدن تحریمفناپ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید