قسمت چهارم جامعه شناسی به زبون خودمونی: کنش متقابل نمادین
تأكيد اصلى در اين نظريه روی افراد و كنشهاى اونها با همدیگس .
کنش متقابل نمادین در اصل مربوط به زبان و معناهاییه که میتونه درون هرچیزی وجود داشته باشه.
عنصر اصلی توی این مکتب نماده،نماد چیزیه که به تنهایی خودش نماینده چیزهای دیگس برای مثال:واژه قاشق نمادیه که ما برای وسیله ای به کار میبریم که از اون برای خوردن غذا استفاده میکنیم.
همچنین اداها و اطوارهای غیرکلامی یا شکل های ارتباط غیرکلامی هم نمونه ای از نماد ها هستن مثله دست تکون دادن یا شکلک در آوردن برای کسی .
مکتب کنش متقابل نمادین اینو میگه که :همه انسان ها در کنش متقابلی که باهم دیگه دارن به نمادها و درک های مشترکی تکیه میکنند یا از روی هم الگوبرداری میکنن.
عده ای هم میگن :این جهان دنیاییه به غایت نمادین پس تقریبا همه کنش های متقابل انسانها شامل مبادله نمادهاست.
کنش متقابل نمادین توجه مارو به جزییات و ظرافت های کنش متقابل بین اشخاص جلب میکنه و آموزش میده که چجوری ازین جزییات استفاده کنیم برای معنا دادن به چیزهایی که دیگران میگن.
جامعه شناسان دنباله رو این مکتب اغلب به کنش متقابل چهره به چهره توی متن و و زمینه زندگی هرروزه توجه میکنن.
این کنش به خاطر نادیده گرفتن مبحث های بزرگ قدرت و ساختار در جامعه و چگونگی محدود شدن کنش فرد توسط قدرت و نهاد ها مورد انتقاد واقع شده.
این نظریه نظریه ای خیلی کوچیکه که درواقع تفسیر خیلی بزرگی برای جامعه ارائه نمیده چون جامعه،دولت و نهادهاى اجتماعى در اين نظريه، مفاهيم انتزاعى و ذهنى اند.
اين ديدگاه جزئى از بينش وسيع تریه که جامعهشناسى پديدارشناسانه ناميده میشه.
ريشههاى فراوانى از این مکتب در آثار و افكار جامعهشناسان قرن نوزدهم اروپا، فلاسفه و روانشناسان امريكايى، از جمله واتسن، جان ديويى، ويليام جيمز، ويليام توماس، چارلز پيرس، چارلز كولى، جورجزيمل و ماكس وبر، دارد.
اما مهمترين انديشمند اين نظريه جورج هربرت ميد و شاگردش هربرت بلومر مىباشد كه مبدع اين نظريه محسوب مىشن و دکتر حسین ابوالحسن تنهایی در حوزهٔ جامعهشناسی تفسیری از شاگردان بلومر بوده که ایرانی الاصل و اصالت اصفهانی دارند.
ساراپورنصرالله?