رضا عطاران کارگردان و بازیگر طنز بی نظیر کشورمان است که در این مطلب من قصد دارم بهترین سریال های طنز رضا عطاران را نام ببرم. با من همراه باشید.
حالا فقط یک یاد و خاطره است؛ افطارهایی که اعضای خانواده را دُور هم جمع میکرد تا پای قاب تلویزیون بنشینند و با هم لبخند بزنند. تلویزیون در دهه هشتاد، ماه رمضانهای شادی را تجربه کرد. این مهم، نتیجه فعالیت یک هنرمند دوست داشتنی به نام رضا عطاران بود؛ کسی که بعد از آخرین سریالش (بزنگاه) به تلویزیون پشت کرد و به این ترتیب و البته با انتقاد برخی هنرمندان اصولگرا، اندوه جای ثابت و پررنگی در ماه رمضانِ تلویزیون پیدا کرد!
ماه رمضانهای تلویزیون در دهه هشتاد رنگ و بوی دیگری داشت. یک پای ثابت این تغییر و تحولات سریالهای طنز بود. دیگر «مناسبت» صرفا در غم و اندوه و برنامههای عرفانی خلاصه نمیشد. این ماجرا با عطاران در نیمه این دهه به اوج خود رسید. این «اوج» با تقابل سریالهای طنز و ماورایی پیش رفت. سال ٨٣ عطاران با «خانه به دوش» آمد. این سریال موج ساخت کارهای طنز در ماه رمضان را آغاز کرد. استقبالی که از خانه به دوش شد، عطاران و دیگر کارگردانها و مسئولان صداوسیما را به این فکر انداخت که برای سالهای بعد هم برنامههایی مشابه داشته باشند. سال ٨٧، اما بزنگاه آمد و تبدیل به آخرین اثر عطاران شد. او با نگاههای سلیقهای مدیران مواجه شد و تلویزیون را رها کرد. همین مسأله افول سریال سازی در حوزه طنز را در پی داشت. هرچند که در دهه نود نمونههای انگشت شمارِ موفقی را دیدم. در ادامه من سعی دارم بهترین سریال های طنز رضا عطاران که در این دهه بسیار موفق بودند را به شما معرفی کنم.
رمضان سال ٨٣ یک اتفاق ویژه داشت. «خانه به دوش» با جذب مخاطبان حداکثری توانست پای سریالهای طنز را در ماه رمضان باز کند. خانه به دوش بدون شک یکی از بهترین سریال های کارگردانی شده رضا عطاران است. «خانه به دوش» نخستین سریال رمضانی عطاران است که بارها و بارها از شبکههای مختلف تلویزیون بازپخش شده است. عطاران علاوه بر کارگردانی در این مجموعه تلویزیونی نقش هم ایفا میکرد. کاراکترهای «خانه به دوش» تاحدی در دل مخاطبان جا باز کرد که تکه کلامهای بسیاری را سر زبانها انداخت. این سریال زندگی دو خواهر را روایت میکرد که فاصله طبقاتی زیادی با هم داشتند. این دو خانواده با وجود این اختلاف طبقاتی همواره با هم در رقابت بودند. تضاد میان دو قشر ثروتمند و فقیر به یکی از جذابیتهای اصلی داستان تبدیل شده بود که با طراحی موقعیتهای طنز سعی شده بود از تلخیهای داستان کاسته شود. «ماشاءالله» در تأمین مخارج خود و خانوادهاش با مشکلات مالی مواجه بود. او به طور اتفاقی با آقای بیات آشنا میشود و به پیشنهاد این فرد پولی را برای سفر و کار در کشور مالزی به او میدهد و داستان طوری گره میخورد که موقعیتهای طنز بسیاری را پدید میآورد. ایرج محمدی و مهران مهام تهیهکنندگی سریال «خانه به دوش» را برعهده داشتند و بازیگرانی مثل حمید لولایی، مریم امیرجلالی، علی صادقی، آناهیتا همتی، خشایار راد، بهنوش بختیاری، غلامحسین لطفی و فلور نظری در آن ایفای نقش کرده بودند. حمید لولایی آقا ماشاءالله مشهور این سریال تبدیل به یکی از کاراکترهای به یادماندنی و دوست داشتنی رمضان شد.
«متهم گریخت» نام اثر دیگر عطاران در ماه رمضان است و این سریال نیز یکی از بهترین سریال های کارگردانی شده رضا عطاران لقب گرفته است. این سریال داستان مهاجرت خانوادهای شلوغ از یک شهر به تهران و حوادث مختلفی است که برای آنان در پایتخت پیش میآید. شوخیهای کارگردان بر محور موقعیت متضاد (تلخ، اما خندهدار) جلو میرود. این شوخیها هنوز هم میتواند آدم را به خنده بیندازد، برای همین هم همواره این سریال جزو گزینههای بازپخش تلویزیون قرار میگیرد. مرحوم سیروس گرجستانی، بازیگر نقش هاشمخان نیز در این سریال یکی از شخصیتهای بهیادماندنی سریالهای ماه رمضانی را خلق کرد از دیگر بازیگران این سریال میتوان به مریم امیرجلالی و علی صادقی اشاره کرد. داستان این سریال بر حول محور کوچ یک خانواده فقیر از شهرستان به پایتخت و مشکلات و دردسرهایی که در این راه تحمل می کنند روایت می شود.
مجموعه بزنگاه حُکم خداحافظی عطاران با صداوسیما را دارد. آخرین حضور این بازیگر و کارگردان در تلویزیون به این سریال برمیگردد. «بزنگاه» داستان خانواده حاج احمد نانوا را روایت میکند که فوتش بچهها را بر سر ارث و میراث دور هم جمع میکند. عطاران در این سریال هم به عنوان بازیگر نقش ایفا کرد؛ نقش نادر که درگیر اعتیاد بود. نویسنده این کار سروش صحت بود و بازیگرانی مثل حمید لولایی، عطیه معصومی، علی صادقی، گیلدا رنجبران، نیکی نصیریان، سوسن پرور، غلامرضا نیکخواه، مرجانه گلچین و احمد پورمخبر داشت.
سریال بزنگاه به دنبال دو مجموعه موفق عطاران در رمضان سال٨٧ ساخته شد و آخرین بخش از سهگانه این کارگردان به حساب میآید. حمید لولایی که شخصیت اول سریال خانه به دوش را به خود اختصاص داده بود، در بزنگاه هم یکی از شخصیتهای ماندگار این سریال شد. بازی لولایی در نقش صابر یکی از بازیهای خاطرهانگیز این بازیگر است. هرچند فشارها و اصلاحیههای پیدرپی مدیران برای تغییر خط روایی سریال و همچنین دگرگونی برخی از شخصیتها باعث شد کار برای عطاران سخت شود و دیگر به تلویزیون بازنگردد!
ترش و شیرین یک مجموعه تلویزیونی است به کارگردانی رضا عطاران و نویسندگی سروش صحت، محمدرضا آریان که در نوروز سال ۱۳۸۶ از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شد.
نصرت خانم (مریم امیرجلالی) زنی متکی به نفس است که پس از مرگ شوهرش کمر همت بسته فرزندان قد و نیم قدش را به سختی اما آبرومندانه از آب و گل در آورده است. داستان از جایی شروع میشود که مهلت خانه اجارهای نصرت خانم به سر آمده و او مجبور است به خانهای دیگر نقل مکان کند اما این جابجایی باعث بروز ماجراهایی میشود که مسیر زندگی نصرت خانم و خانوادهاش را تغییر میدهد. حمید لولایی، مریم امیرجلالی، مجید صالحی، رضا شفیعیجم، آناهیتا همتی، شهره سلطانی، احمد پورمخبر و رضا عطاران بازیگران اصلی این مجموعه بودند. در نوروز 86 ترش و شیرین به پر مخاطب ترن سریال مناسبتی سال تبدیل شد.
رضا عطاران بازیگر طناز، خلاق و خوش ذوق کشورمان است که سال هاست تلویزیون را به عنوان فرصتی برای پخش آثارش ترک نموده است. اما آثاری چون خانه به دوش، بزنگاه، متهم گریخت به کارگردانی او با وجود بارها و بارها تکرار پخش از شبکه های مختلف تلویزیون پر مخاطب است. شما کدام سریال رضا عطاران را دوست داشتید؟ کاراکتر او را در کدام سریال بیشتر به خاطر دارید؟ نظر خود را با من و سایر همراهان این صفحه از ویرگول درمیان بگذارید.