سعید غلامی
سعید غلامی
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

آموزش tkinter - مقدمه

وقتی برای اولین بار شروع به یادگیری برنامه نویسی می کنیم معمولا برنامه هایی که می نویسیم بر اساس متن هستند. در این نوع برنامه ها محیط تعامل کاربر با برنامه به صورتی متنی است. به این نوع برنامه ها،‌ برنامه های Text base و یا Console base گفته می شود، چرا که این برنامه ها از طریق کنسول و یا ترمینال اجرا می شوند و نحوه تعامل ما با اونها به صورت متنی است.

با توجه به اینکه محیط کنسولی ساده بوده و پیچیدگی چندانی ندارد برای آموزش برنامه نویسی بسیار مناسب است.

در حال حاضر معمولا تعامل کاربر با برنامه به صورت گرافیکی انجام میشود. یعنی برنامه دارای دکمه است که می تونیم روی اون کلیک کنیم تا اتفاق خاصی رخ دهد و یا برچسب هایی وجود دارند که اطلاعاتی را نشان می دهند و یا منویی در برنامه وجود دارد که هر کدام از گزینه های آن کار خاصی انجام میدهد. به این نوع برنامه ها اگر بر روی دسکتاپ اجرا شوند برنامه های دسکتاپ، اگر بر روی وب اجرا شوند برنامه های وب و اگر بر روی موبایل اجرا شوند برنامه های موبایلی گفته می شود و در کل برنامه های که واسط آنها گرافیکی باشد Graphical User Interface گفته می شود به صورت خلاصه GUI (گویی تلفظ می شود).

در این پست و پست های بعدی می خواهیم نحوه نوشتن برنامه های گرافیکی دسکتاپ با پایتون رو آموزش بدیم و منظور ما از برنامه های گرافیکی صرفا برنامه های گرافیکی دسکتاپ می باشد.

ماژولهای پایتون برای برنامه نویسی گرافیکی

پکیچ ها و ماژولهای متنوعی برای نوشتن برنامه های گرافیکی با پایتون وجود دارد که در لیست زیر به چندتا از معروف ترین اونها اشاره شده:

  • تی کی اینتر tkinter: پکیج built-in پایتون برای ایجاد برنامه های گرافیکی
  • پای کیو تی ‌PyQt: پورت فریم ورک Qt که با زبان سی ++ نوشته شده برای زبان پایتون
  • کی وی Kivy: پکیجی که علاوه بر ایجاد برنامه های گرافیکی برای سیستم عامل های دسکتاپ قابلیت ایجاد برنامه برای سیستم عامل های موبایل را نیز دارا می باشد.
  • دبلیو اکس wxpython: این کتابخانه نیز به صورت اورجینال با زبان سی ++ نوشته شده اما برای زبان پایتون نیز پورت شده و در دسترس می باشد.
  • ال EEL : پکیجی که به شما اجازه میدهد با تکنولوژی های وب مثل HTML, CSS و JS و پایتون برنامه های دسکتاپ بسازید!!!
  • ....

از بین تمامی این ابزارها کارکردن با پکیج tkinter ساده تر می باشد، علاوه بر سادگی این پکیج به صورت built-in در پایتون تعبیه شده است. به این معنی که بعد از نصب پایتون می توانیم از پکیج استفاده کنیم. ویژگی مهم دیگر این پکیج این است که برنامه های که با این پکیج ایجاد می شوند بر روی هر سیستم عامل به صورت native نمایش داده می شوند، مهم نیست برنامه خود را در سیستم عامل ویندوز یا لینوکس نوشته باشیم بعد از کامل کردن برنامه اگر برنامه را مثلا به سیستم عامل مک انتقال دهیم ویجیت های برنامه به صورت ویجیت های native مک نمایش داده می شوند. یعنی برنامه های که با tkinter نوشته می شوند بر روی سه سیستم عامل دسکتاپ Linux, Mac و Windows بدون نیاز به تغییر به صورت native نمایش داده می شوند.

البته باید توجه داشته باشیم که پکیج tkinter در توزیع های بر پایه لینوکس ممکن است نیاز به نصب داشته باشند. مثلا در توزیع آرچ پکیج tkinter را می توانیم به صورت زیر نصب کنیم

# pacman -S tk

و یا در اوبونتو با دستور زیر

# apt install python3-tk

پس از نصب و راه اندازی برای تست اینکه پکیج tkinter به صورت صحیح نصب شده و آماده اجرا می باشد می توانیم دستور زیر را ترمینال وارد کنیم که یک برنامه از قبل نوشته شده با tkitner را نمایش می دهد:

$ python -m tkinter

اگر دستور بالا به صورت صحیح و بدون خطا اجرا شود خروجی برنامه ای به شکل زیر خواهد بود.

tkinter default app
tkinter default app

اگر تا به حالا از برنامه IDLE استفاده کرده باشید دانستن این نکته بد نیست که این برنامه با tkinter پیاده سازی شده است.


برنامه نویسیپایتون
برنامه نویس و مدرس پایتون
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید