ویرگول
ورودثبت نام
صادق دُرّی نوگورانی
صادق دُرّی نوگورانی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

فناوری بلاکچین برای کامپیوتری‌ها

وقتی اولین بار طی سمینار یکی از دوستانم در دانشگاه شریف با بیتکوین آشنا شدم، ایده ایجاد پول با اثبات کار (PoW) چیزی بود که به نظرم می‌توانست یک ارزش ذاتی به بیتکوین بدهد. اما اصلاً مرا درگیر خود نکرد! چند سال بعد که بلاکچین و بیتکوین گُل کردند، دوباره و با دقت بیشتری بهشان نگاه انداختم و این بار برایم واضح شد که ارزش وقت گذاشتن و کار علمی دارند. این شد که از سال ۹۶ به طور جدّی روی موضوع بلاکچین متمرکز شدم.

طرح جلد مجله اکونومیست (۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ میلادی) در مورد بلاکچین (The Trust Machine)
طرح جلد مجله اکونومیست (۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ میلادی) در مورد بلاکچین (The Trust Machine)

در مهرماه سال ۹۶ درس امنیت تجارت الکترونیکی، فقط یکی دو جلسه را به معرفی بیتکوین و بلاکچین اختصاص دادم؛ اما هرچه جلوتر آمدم اهمیت آشنایی با این فناوری را برای بچه‌های کامپیوتری احساس کردم و این دو ترمی که درس را دوباره ارائه کرده‌ام بخش مهمی از درسمان را به خود اختصاص داده است. ما در این درس از جنبه‌های جذاب و نوآورانه بیتکوین شروع می‌کنیم، بعد با مباحث فنی‌تر و عمیق‌تر آن آشنا می‌شویم؛ حتی کمی هم از بیتکوین اسکریپت می‌گوییم. از اینجا مفهوم قراردادهای هوشمند را مطرح می‌کنیم و با اتریوم به عنوان معروف‌ترین بستر قراردادهای هوشمند و بلاکچین‌های نسل دوم آشنا می‌شویم. به اینجای بحث که می‌رسیم چند جلسه را به امنیت قراردادهای هوشمند اختصاص می‌دهیم. پس از آن در مورد انواع بلاکچین (نسل سوم و دفتر حساب‌های توزیع شده با ساختار غیر بلاکچینی) صحبت می‌کنیم؛ و حسن ختام درسمان مباحث مربوط به ایجاد برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاکچین است.

پارسال که تجربه اول ارائه درس به این شکل بود سعی کردم کلاس را ضبط کنم و بعدش اسلایدها را به صدای ضبط شده کلاس اضافه کردم و با کلی زحمت (-؛ به صورت ویدیویی در آوردم. به عنوان تجربه اول، اشکالاتی داشت و خصوصا یکی دو جلسه اول کیفیت صدا خوب از آب در نیامد. اما جلوتر که رفتم یک مقدار بهتر شد. می‌توانید صوت کلاس را از شنوتو گوش کنید، ویدیوی چند جلسه اول را از آپارات ببینید، و به اسلایدهایشان هم در اسلایدشر دسترسی پیدا کنید. امسال که همه به زور مجبور شدیم کلاس‌ها را آنلاین برگزار کنیم ضبط‌های جدیدی دارم که کیفیتشان خیلی بهتر است. اما هنوز موفق نشدم سر و سامانشان بدهم.

امیدوارم مرا از نظراتتان بی‌بهره نگذارید...



بلاک‌چینبیت‌کوینامنیت تجارت الکترونیکیرمزارزاتریوم
استادیار و مدیر آزمایشگاه زنجیره قالب‌ها در دانشگاه تربیت مدرس تهران
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید