ویرگول
ورودثبت نام
سید مرتضی موسوی
سید مرتضی موسوی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

جنگ استیت، recoil یا react-wire، مسئله این نیست!!

یک هفته پیش، یکی از دوستان برام این پیام رو ارسال کرد:

اومدم ریکویل رو برات بفرستم لینکشو بگم احتمالا علاقه‌مند باشی بهش، دیدم به اشتراک گذاشتی تو کانالت :)

اون کتابخونه‌ت رو فکر کنم باید deprecate کنی ؛)

داستان از چه قرار بود؟ هفت ماه پیش، در نوامبر ۲۰۱۹، کتاب‌خانه‌ای منتشر کردم به نام react-wire تا یکی از مشکلات مدیریت استیت در ری‌اکت رو حل کنم. تقریبا دو هفته پیش، می ۲۰۲۰، فیس‌بوک-اکسپریمنتال کتاب‌خانه‌ای رو منتشر کرد به نام recoil تا دقیقا همین مشکل را با روشی مشابه حل کنند. ری‌کویل توجه بسیاری رو به خودش جلب کرد. و طی همین مدت کوتاه بیش از ۵ هزار استار گرفته، و خود من هم شاید در پروژه‌های آینده به جای ری‌اکت-وایر از ری‌کویل استفاده کنم.

ارائه‌ی ری‌کویل توسط دیوید
ارائه‌ی ری‌کویل توسط دیوید


قطعا مسئله این نیست که ری‌کویل استفاده کنیم، یا ری‌اکت-وایر؟ جواب واضحا برای اکثر افراد ری‌کویل هستش. جنگی در کار نیست، پیروز میدان ری‌کویل است. حتی بعید نیست در آینده‌ای نزدیک ری‌کویل، کتاب‌خانه پر طرفدار ری‌داکس رو هم از میدان به در کند.

موضوعی که می‌خوام الان مطرح کنم، مسئله‌ی نحوه‌ی ارائه است. شاید در فرصتی دیگه به این موضوعات فنی بپردازم.

مسئله ارائه است!

من به درستی مشکل رو تشخیص دادم و راه حلی هم ارائه کردم، راه حل هم به نسبت خوب بود. به تجربه فهمیده بودم که باید فایل README خوبی داشته باشم. سعی کردم در این فایل، API رو به خوبی توضیح بدم. ولی دیگه فرصت نشد یک مثال کامل کاربردی ارائه کنم، سایت براش بسازم یا ویديو براش تولید کنم. و از همه مهم‌تر فرصت نشد به درستی مشکل و فلسفه قضیه رو مکتوب کنم. برای برخی دوستان شفاهی مشکل رو توضیح دادم و بحث کردیم، اما مکتوب نشد. وقتی چند ماه پیش برای دوستان توضیح می‌دادم که چرا ری‌اکت-وایر لازم است، دقیقا همین هفت دقیقه‌ی اول این ویدیو مربوط به ری‌کویل رو بیان می‌کردم.

من از نظر فنی مسیر رو درست تشخیص داده بودم و راه‌کار ارائه کردم. ولی نتونستم در ارائه به جامعه به خوبی عمل کنم. این کتاب‌خونه رو صرفا کسانی که شفاهی براشون توضیح داده بودم می‌شناختند و تعداد کم‌تری هم استفاده می‌کردند.

شاید لازم باشه در دفعات بعد در نحوه‌ی ارائه راه‌کارها بهتر عمل کنم. کم‌تر در بعد فنی سخت‌گیری کنم و زودتر به تبلیغات و ارائه‌ی عمومی پروژه‌ها بپردازم و حتی ویدیو درست کنم.

اگر شما هم پیشنهاد، راهکار یا تجربه‌ای برای این موضوع «نحوه‌ی ارائه‌ی» دارید در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.






recoilreactstate managementری‌اکتری‌کویل
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید