ویرگول
ورودثبت نام
سِمیکالِن؛ Semicolon
سِمیکالِن؛ Semicolon
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

گزارش اولین رویداد سمیکالن | پویا پیرحسینلو و سامان فائق | برویم یا بمانیم؟

شرایط اقتصادی، دشواری‌هایی که برای کار در اکوسیستم استارتاپی و اینترنتی ایران وجود دارد و البته مصائب صیانت، مسیر خیلی‌ها را به مهاجرت می‌کشاند؛ اما بسیارند افرادی که "هنوز" تصمیمشان ماندن و ساختن است.

حسین حمیدیا، در اولین قسمت از رویداد سمیکالن، میزبانِ سامان فائق مدیر آژانس برندینگ Phoenixist و پویا پیرحسینلو ناخدای اجرایی ابرآروان است تا درمورد مهاجرت صحبت کنند.

پویا پیرحسینلو:
مهاجرت یه ابزاره؛ کلیدی ترین سوال تو بحث مهاجرت اینه که بدونیم به چی احتیاج داریم؟!
سامان فائق:
مهاجرت یک تصمیم هیجانی نیست؛ یک رویه‌ی منطقیه که نیاز به آنالیز داره.
پویا پیرحسینلو:
مهاجرت بیشترین دلیل خروج بچه‌ها از ابرآروان تو تمام پوزیشن‌های شغلیه!
پویا پیرحسینلو:
من احتیاج داشتم چیزی بسازم که بتونه تاثیر هرچند کوچیکی تو محیط زندگیم بذاره؛ این انتخاب من و دلیلی بود که من مهاجرت نکردم.
سامان فائق:
تو دنیای ما زندگی روند خطی نداره؛ اجزای کوچیک در کنار هم یه سیستمی رو ایجاد می‌کنن و جالب اینجاست که تو نمی‌دونی تغییر یک جز کوچیک چجوری کل سیستم رو تغییر می‌ده!
سامان فائق:
من تو ایران دیگه حالم خوب نبود و از منطقه‌ی امنم خارج شدم؛ الان مدام در حال آزمون و خطا هستم بنابراین روزی هزاربار با خودم می‌گم کاش مهاجرت نمی‌کردم!
پویا پیرحسینلو:
یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی که تو سال‌های اخیر تو ایران افتاد طرح صیانت بود! اصلا مهم نیس نتیجه چی باشه؛ این یک فرآیند زجرآوره.
پویا پیرحسینلو:
اتفاقات تو ایران من رو هم عمیقا غمگین می‌کنه اما اون کسی که "اگه دلش نمی‌خواد باید جمع کنه بره" من نیستم! من انتخاب کردم بسازم و بجنگم…

سامان فائق:
منم تو 33 سالگی با امید از خواب بیدار می‌شدم و با خودم می‌گفتم منم که باید بجنگم! اما وقتی از این سن 40 سال لعنتی می‌گذری از خودت می‌پرسی این همه زحمت من چی‌شد؟!

پویا پیرحسینلو:
هیچ تضمینی وجود نداره که من عوض نشم یا روندی که برای سامان اتفاق افتاد برای من هم اتفاق نیفته! ولی امروز که اینجا وایستادم میگم من می‌خوام بمونم.
پویا پیرحسینلو: من به کهن‌الگوی قهرمان خیلی علاقه دارم. قهرمان کسی نیست که دنیا رو تغییر می‌ده؛ قهرمان کسیه که یاد می‌گیره و تغییر می‌کنه؛ کسی که تغییرات کوچیک ایجاد می‌کنه.
سامان فائق:
ما بعد از طرح صیانت ظرف سه روز، 74 درصد افزایش سرچ کلمه‌ی کلیدی مهاجرت رو داشتیم!
پویا پیرحسینلو:
دو گروه تندرو داریم؛ یک گروه تند رو داخلی که میگه دو گیگ اینترنت حامله می‌کنه و یک گروه تندرو خارجی که میگه تو ایران به هیچی نمی‌رسیم؛ هردو تو کشتن امید باهم‌دیگه متحدن!
سامان فائق:
یه جاهایی خوشبینانه نگاه کردن‌ها سوگیری شناختیه، خطاست...

پویا پیرحسینلو:
آیا من آدم خوش‌بینیم؟ آره من حتی گاهی وقتا خوش‌بینی احمقانه دارم!
پویا پیرحسینلو:
من و خانوادم هر روز داریم فحش و تهمت می‌خوریم و از اونور می‌ریم برای پاره‌ای از توضیحات! من دارم این سختی‌ها رو لمس می‌کنم ولی اعتقاد دارم استارتاپ‌ها می‌توانند!
پویا پیرحسینلو:
ساختن برای من جذابه و فرصت ساختن تو ایران زیاده!
پویا پیرحسینلو:
دانشجوهای شریف ترم یک ثبت نام می‌کنن که اپلای کنن واسه #مهاجرت! باید ببینیم برای ما بهترین چیه؟! من فقط با این‌که دیفالت‌مون باید مهاجرت باشه مخالفم.
سامان فائق:
دورکاری با شرکت‌های خارجی تو ایران ریسک بالایی داره و اصلا مسیر درآمدیت شفاف نیست، ممکنه اکانت شخص ساسبند بشه و چندهزار دلار اون وسط نابود بشه.
پویا پیرحسینلو:
من به تکنولوژی خوش‌بینم، این کمک می‌کنه دنیا روز به روز بیشتر شبیه جایی بشه که همه‌مون آرزوشو داریم. پرواز ما دوتا بال داره یه بال‌مون فناوری و یه بالمون فرهنگه؛ هر تحولی بخواد اتفاق بیافته باید به کمک این دو اتفاق بیافته.
سامان فائق:
مهاجرت به اون شیرینی که تصور می‌کنیم نیست؛ کیفیت طعمش رو نمی‌شه قبل از مهاجرت پیش‌بینی کرد و حتی برای من که یکسال قبل از مهاجرت مطالعه کردم هم کار ساده‌ای نبود.
پویا پیرحسینلو:
وقتی بال­‌های بزرگ و قدرتمند کبوتر دریایی دودی زیر آب سرد اقیانوس بی‌حرکت می‌شود، شاید کبوتر فکر می‌کند، کاش خانه، جای بهتری برای زندگی بود.
آخرین تصویر پرواز در ذهن من، شاید همین است؛ پرواز عمود کبوتر دریایی دودی، بر فراز آب های سرد و معتدل اقیانوس اطلس ...


اولین رویداد سمیکالن در تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۱ برگزار شد.

این گزارش، خروجی متنی اولین قسمت از رویداد سمیکالن است که همزمان با لایو از طریق هشتگ #سمیکالن در توییتر قابل مطالعه است.

امیدواریم مباحث این قسمت بخشی از سوالات شما را پوشش داده باشد. ما در این فصل تلاش کردیم شفاف و صادقانه نقطه نظرات مختلف را بررسی کنیم و از میان یک گفت‌وگوی چالشی، به پاسخی قانع‌کننده برسیم.

قسمت‌های بعدی سمیکالن از طریق صفحه‌ی اینستاگرام تایم تو وین و یا چنل پادکست سمیکالن با کمی تاخیر در دسترس شما قرار خواهد گرفت. هرچند حضور در لایو به شما امکان ارتباط مستقیم با مهمانان لایو را می‌دهد؛ اما اگر به هر طریقی این رویداد را دنبال می‌کنید منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

مهاجرتصیانتطرح صیانت
لحظه‌ای درنگ در میان یک جریان سریع.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید