ویرگول
ورودثبت نام
ایرانگردی با لوکس ویلا
ایرانگردی با لوکس ویلا
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

زیگورات چغازنبیل دیگه کجاست؟؟؟

سلام همراهای همیشگی من. امروز اومدم تا یه جایی رو بهتون معرفی کنم که حتی اسمشم جالبه. شاید بعضیاتون فقط اسمشو شنیده باشین یا اصلا تا به حال به گوشتنوم نخورده باشه. زیگورات چغازنبیل!

دقیق یادم نیست اما فکر کنم تعطیلات عید بود، همین جوری که داشتم تو اینترنت سرچ میکردم یهو اسم چغازنبیل توی اون همه جاذبه چشمک زد بهم. باعث شد کلی کنجکاو بشم ببینم اصلا چی هست؟ کجا هست؟ خلاصه شروع کردم راجع بهش خوندن. از این سایت به اون سایت می رفتم. هرچی می خوندم و عکساشو میدیدم سیر نمی شدم. بعد از اینکه جواب سوالامو گرفتم رفتم پیش بابام که تو پذیرایی نشسته بود. از اونجایی که باباها رو حرف دخترشون حرف نمیزنن و همیشه بیشتر از هر کسی می خوان خوشحالش کنن قبول کرد که به این سفر بریم. دوتایی رفتیم برای مامانمم توضیح دادیم اونم مثل من کلی خوشحال شد از این که قراره بریم واسه کشف یه جای جدید.

تو این مقاله نمی خوام در مورد راه و مسیر و این که چجوری و چند روزه خودمونو به اونجا برسونیم براتون بگم. فقط در این حد بدونید که با ماشین خودمون رفتیم و طبق معمول از وب سایت لوکس ویلا خونه ی مورد نظرمونو انتخاب کردیم. اینجوری خیالمون از بابت اجاره ی یه جای خوب و عالی و تمیز راحته.

بزارید یه ذره راجع به تاریخچه و محل زیگورات چغازنبیل براتون بگم. زیگورات چغازنبیل توی شهر شوش از استان خوزستان قرار گرفته که علاوه بر این آبشارای شوشتر هم تو این شهره. دیگه نگم براتون که چقدر یه شهر میتونه خوب و جذاب باشه. شهر کوچیکی که هر جاش یه جای دیدنی و شگفت انگیز داره. از اونجایی که من شهرای زیادی از ایرانو گشتم و راجع به اونایی هم که نرفتم اطلاعات زیادی دارم (تعریف از خود نباشه!) میدونم که ایرانیا از همون اول جاهای مذهبی رو به بهترین شکل ممکن با معماری اصیل می ساختن. زیگورات چغازنبیل هم یک عبادتگاه به صورت هرمی و پلکانی هستش که توی اون زمان شاهکاری واسه خودش بوده. حتما نمیدونید چرا اون زمانا محلای عبادتی و مذهبی رو هرمی می ساختن؟

بزارید براتون بگم، چون مردم اعتقاد داشتن هرچی این بنا بلند تر ساخته بشه بیشتر به خدا نزدیک تر می شن. اینجوری دعاها و نیازهاشون زودتر اجابت میشه. هرمم که میدونید چه شکلیه؟ هر چی بیشتر ساخته میشه بلندتر میشه و ارتفاعش از زمین بالاتر میره. جالبه بدونید زیگورات چغازنبیل سالیان زیادی که جزو آثارملی ثبت رسمی شده.

جالبه بدونین که زیگوراتای زیادی تو ایران ساخته شده که با گذشت زمان بیشتر اونا از بین رفته یا تو جنگا تخریب شدن. اما چغازنبیل از معدود زیگورات هایی هستش که تقریبا سالم و دست نخورده باقی مونده. در کمال ناباوری باید خدمتتون بگم که کل بنای این اثر با خشت و کمی آجر ساخته شده. باورتون میشه؟ از آجر برای نگه داشتن این خشتها استفاده شده. یک دوره ای از زمانم زیر خروارها خاک پنهون شده و مثل یه تپه بوده تا این که رومن کریشمن فرانسوی تونست این اثر فوق العادرو خاکبرداری کنه.

من وقتی به شوش رسیدیم و نزدیک این بنای خشتی عظیم شدم، اینقد با تعجب نگاه میکردم که همه داشتن منو نگاه می کردن. آخه هی به مامان بابام می گفتم: وااای ببینین چی ساختن چند هزار سال پیش. میدونی واسم قابل درک نبود که با اون همه امکانات کم اونم با خشت و آجر چجوری تونستن اینو به این تمیزی و استحکام بسازن. آخه علم مهندسی تو اون زمانای قدیم پیشرفته نبود. نمیدونم اون زمانا مردم باهوش تر بودن یا ما با این همه پیشرفت علم و تکنولوژی هنوز عقبیم.

میدونید که خیلی از آثار معماری قدیمی هنوز هم نحوه ی ساختشون کشف نشده و بهترین مهندسام نتونستن قسمتای رمزآلودشو پیدا کنن! خلاصه هم متعجب بودم و هم شگفت زده از این همه زیبایی و عظمت. اصلا آدم پاشو که میزاره تو این منطقه ها انگار رفته به چن هزار سال پیش، یعنی من که اینجوریم، کلا قدرت خیال پردازیم خوبه. به خاطر همینم هست که مثل بیشتر مردم، مسافرتو فقط شمال نمیدونم.

کسی که تونسته به فکر ساخت زیگورات چغازنبیل بیوفته اسمش اونتاش ناپیراش بوده که اول برای محافظت و نگهبانب شهر شوش ساخته بود. قطعا نمیدونست که بعدا یکی به اسم شیما پاشو میزاره اونجا و از اینکه این شهر و بناهاش مورد کم لطفی قرار گرفته، بغض کنه.

چقدر دلم میخواست ماشین زمان اختراع میکردم و میرفتم این پادشاهای خفن و درجه یکو از نزدیک میدیدم، حتی بعضیاشونو با خودم میاوردم ... .

خلاصه اگه خوزستان رفتین حتما یک روز کاملو برای گشت و گذار تو شوش بزارید. از دیدن این همه زیبایی لذت ببرین و برام کامنت بزارین که نظرتون راجع به این شهر و جاذبه هاش چیه.

زیگورات چغازنبیلشوش
ما در مجموعه "لوکس ویلا" با معرفی بهترین ویلاها به شما کمک خواهیم کرد، با هر بودجه‌ای بهترین انتخاب ها را داشته باشید تا در کنار خانواده خود، تعطیلات و اقامتی به یادماندنی را در سراسر ایران داشته باشد
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید