ویرگول
ورودثبت نام
sepehr.omidvaar
sepehr.omidvaar
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

کِنار کِنارش بودن-قسمت ششم یا دنیای صوفی

"حالی از آن خوش‌حال‌ها با رمز یا حضرت مولانا!" اپیزود هفتم پادکست کِنارش است. این اپیزود همان‌گونه که از عنوان و رمز ورودش برمی‌آید پس از یک مقدمه کوتاه، تمام و کمال درباره حضرت مولانای والا مقام است و در آن رام با همراهی حمید ضرابی داستان "پادشاه و کنیزک" از دفتراول مثنوی معنوی را برایمان بازخوانی می‌کنند تا یادمان بیاورند که چرا سراغ این اثر عظیم نمی‌رویم.

به دلیل همین مسئله طبیعی بود که تصویری از رقص صوفیانه درویشان، یکی از تصاویری باشد که رام برای کاور این اپیزود درخواست کرد. رقصی که توصیفش با کلمات تعبیرناپذیر است و فقط خود درویش در همان لحظه‌ای که سرمستانه و شیدا می‌رقصد می‌تواند درکش کند. احتمالا این روزها خیلی‌هایتان فیلم Druk یا Another Round را دیده‌اید و اگرهم ندیده باشید صحنه رقص سرخوشانه مدس میکلسن را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی تماشا کرده‌اید. شاید به گونه‌ای بشود ترجمان بصری این حال را این‌گونه تعریف کرد.

پوستر رسمی و نسخه اکران دانمارک فیلم Druk ساخته توماس وینتربرگ
پوستر رسمی و نسخه اکران دانمارک فیلم Druk ساخته توماس وینتربرگ


اما درباره تصویر بخش بالای کاور باید بیشتر توضیح بدهم. تصویر بالا صحنه‌ای از فیلم دیوار پینک فلوید ساخته مرحوم آلن پارکر است.حتی اگر به آثار دیگر او کاری نداشته باشیم، با همین یک فیلم پارکر به چهره شناخته شده‌‌ای در صنعت تصویر و سینما و به خصوص برای پینک‌فلویدبازان تبدیل شد. یادگاری که او برای آثار مهم پینک‌فلوید به جای گذاشت و تصاویر مالیخولیایی و بعضا ترسناکی که برای آن‌ها ساخت را حتی اگر یک‌ بار دیده باشید بعید است به این سادگی از حافظه و ناخوداگاهتان پاک شود. تصویر انتخاب شده صحنه‌ای است از احتمالا مشهورترین بخش ترانه پینک فلوید(We Don’t Need No Education)، همان جایی که سیستم آموزشی به مثابه یک کارخانه غو‌ل‌پیکر و عظیم‌الجثه همه انسان‌ها و دانش‌آموزان را یک‌شکل و یک‌رنگ و یک‌صدا می‌بیند. همان چیزی که در مقدمه کوتاه این اپیزود، رام از سال اول دبیرستانش، از انتخاب رشته و از هنری که از ابتدا در ذهن خیلی‌ها حذف شده است و نظام آموزشی حاکمی که بر ما حکمرانی می‌کند تا چه انتخابی داشته باشیم و با قدرت هرچه تمام‌تر درمخالفت با فردیت یا خلاقیت‌های درونی نهفته هر فرد می‌کوشد صحبت می‌کند. آری، شاید به نظر ساده بیاید اما هنوز هم بعد از اینهمه سال(1979 ترانه پینک فلوید به بازار آمد و 1982 فیلم آلن پارکر ساخته شد) جوابی بهتر و درست‌تر از همکاری جاودانه پینک فلوید و آلن پارکر برای این مسئله یکسان‌سازی سیستماتیک و نداشتن قدرت حق انتخاب نیافتم.

پوستر فیلم دیوار پینک فلوید ساخته مرحوم آلن پارکر
پوستر فیلم دیوار پینک فلوید ساخته مرحوم آلن پارکر


رژه مکانیکی و ماشینی کودکان در فیلم دیوار پینک فلوید
رژه مکانیکی و ماشینی کودکان در فیلم دیوار پینک فلوید


باری، تضاد دو تصویر روی کاور برایم بسیار جذاب و یادآور مفاهیم بیشتری که گاهی به آن‌ها فکر می‌کنم شد.از رژه مکانیکی و ماشینی کودکان به شور و سرمستی درویشان.از قاعده و قانون به رهایی و آزادگی.از قدرت سرکوب جمعی به استقلال و بازیابی هویت فردی و در نهایت رسیدن به کلیدواژه مهم این اپیزود: حالی از آن خوش‌حال‌ها.

تصویر کاور اپیزود هفتم پادکست کنارش به طراحی اینجانب
تصویر کاور اپیزود هفتم پادکست کنارش به طراحی اینجانب



پادکست کِنارش را می توانید از طریق لینک زیر و یا اپلیکیشن‌هایی مانند اپل پادکست،کست باکس، اسپاتیفای گوش دهید.

https://kenaresh.podbean.com/


پادکستکنارشپینک فلویددیوارمولانا
ُSpeculative Architect & Interdisciplinary Artist
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید