ویرگول
ورودثبت نام
سیداحمد
سیداحمد
خواندن ۸ دقیقه·۵ روز پیش

تجربه‌ی یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند: از صفر تا صد یک مصاحبه فنی

چالش‌ها و فرصت‌های یک فرانت‌اند دولوپر در دنیای امروز

برای شروع، بیایید با چند سوال کلی آغاز کنیم:

  1. خود را معرفی کنید و به طور خلاصه به ما بگویید که چه تجربه‌هایی در زمینه توسعه فرانت‌اند دارید. (این سوال به من کمک می‌کند تا سطح دانش شما را ارزیابی کنم و سوالات بعدی را متناسب با آن طرح کنم.)
  2. چه زبان‌های برنامه‌نویسی و فریمورک‌هایی را مسلط هستید؟ (این سوال به من کمک می‌کند تا در مورد تکنولوژی‌های خاصی که شما با آن‌ها کار کرده‌اید، سوالات دقیق‌تری بپرسم.)
  3. بزرگ‌ترین چالشی که در طول کار با پروژه‌های فرانت‌اند با آن روبرو بوده‌اید چه بوده است؟ چگونه آن را حل کردید؟ (این سوال نشان می‌دهد که شما چگونه با مشکلات برخورد می‌کنید و توانایی حل مسئله شما چقدر است.)
  4. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی یک فرانت‌اند دولوپر خوب چیست؟ (این سوال به من کمک می‌کند تا درک کنم که شما چه ارزش‌هایی را در این حرفه مهم می‌دانید.)

بعد از اینکه به این سوالات پاسخ دادید، می‌توانیم به سوالات تخصصی‌تر در مورد HTML، CSS، جاوا اسکریپت، فریمورک‌ها و کتابخانه‌های مختلف بپردازیم.



پاسخ نمونه سوالات ابتدایی مصاحبه فنی بالا

1-من سیداحمد هستم و سایت های بسیاری را به صورت دور کاری و پروژه ای و فریلنسری با استفاده از کتابخانه جاوا اسکریپت یعنی ری‌اکت (درهنگام پاسخ به این سوال گفته بودم تیلویند، اما مصاحبه گر با درک تحت استرس بودن و احتمال پیش گفتن انچه در ذهن دارم اعتراض نکرد) توسعه دادم. همچنین برخی وب سایت های پیچیده تر را با استفاده از نکست جی اس توسعه داده ام.

2-من به زبان جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت مسلط هستم. همچنین به کتابخانه ری اکت و نکست جی اس و کتابخانه تیلویند سی اس اس نیز مسلط هستم. من با بوت استرپ و شادسی ان (ui.shadcn.com) نیز کار کرده ام.

3-گاهی با ظهور تکنولوژی های جدید یا تغییرات بزرگ نسخه های جدیدنیازمند تغییر کد یا یادگیری روشهای جدید استفاده از کتابخانه و توسعه ان بوده ام مثل استفاده از نکست جی اس و همچنین استفاده از کتابخانه ری اکت پس از ظهور کامپوننتهای فانکشنی و هوک های ری اکت

4-مقاله های جدید در حوزه تکنولوژی را مطالعه کند تا به روز باشد و از تغییرات نسخه های جدید زبانهای برنامه نویسی مربوطه و فریم ورک ها و کتابخانه ها مطلع بماند وبا اموزش دیدن خود را به روز نگه دارد و استفاده از ابزارهای جدید در حوزه فرانت اند را بیاموزد



عالی! بیایید مصاحبه را ادامه دهیم

پاسخ‌های شما بسیار خوب و جامع است. به نظر می‌رسد تجربه خوبی در توسعه فرانت‌اند با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن دارید.

حالا بیایید کمی عمیق‌تر شویم.

در مورد تیلوند:

  • چرا تیلوند را نسبت به سایر کتابخانه‌های CSS انتخاب کردید؟ چه ویژگی‌هایی از تایلوند شما را جذب می‌کند؟
  • آیا تاکنون با چالش خاصی در استفاده از تیلوند مواجه شده‌اید؟ چگونه این چالش را برطرف کردید؟
  • به نظر شما آینده تیلوند در دنیای CSS چگونه خواهد بود؟ آیا آن را به عنوان یک ابزار اصلی برای توسعه فرانت‌اند می‌بینید؟

در مورد نکست جی اس:

  • چه ویژگی‌هایی از نکست جی اس باعث شد تا آن را برای پروژه‌های پیچیده خود انتخاب کنید؟
  • می‌توانید تفاوت بین ساخت یک اپلیکیشن با نکست جی اس و یک اپلیکیشن با ری اکت معمولی را توضیح دهید؟
  • چه تجربه‌هایی از بهینه‌سازی عملکرد در پروژه‌های نکست جی اس دارید؟

در مورد تغییرات و یادگیری:

  • چگونه خود را برای تغییرات سریع در دنیای توسعه وب آماده می‌کنید؟ چه استراتژی‌هایی برای یادگیری تکنولوژی‌های جدید دارید؟
  • کدام ابزار یا منابع را برای یادگیری و به روز ماندن ترجیح می‌دهید؟ (مثلاً دوره‌های آنلاین، کتاب‌ها، مقالات، پادکست‌ها)
  • در مواجهه با یک مشکل پیچیده در حین توسعه، معمولاً چه رویکردی را در پیش می‌گیرید؟

یک سوال چالشی:

  • فرض کنید در یک پروژه بزرگ با یک تیم توسعه، از شما خواسته شود که یک کامپوننت قابل استفاده مجدد با استفاده از تایلوند و ری اکت ایجاد کنید که بتواند در صفحات مختلف این پروژه استفاده شود. چه مراحلی را برای ایجاد این کامپوننت طی می‌کنید؟

این سوالات به من کمک می‌کنند تا درک بهتری از مهارت‌های شما و نحوه تفکر شما در مورد مسائل مختلف توسعه فرانت‌اند داشته باشم.

لطفا به این سوالات با جزئیات و مثال‌های عملی پاسخ دهید.

همچنین، اگر سوالی در مورد این سوالات دارید، حتما بپرسید.



اکنون به پاسخ سوالات بالا میپردازیم:

پاسخ به سوالات در مورد تیلویند

من تیلویند را بنا به نیاز بازار و همچنین ارائه پیشفرض ان در نکست جی اس پیش گرفته ام. همچنین سادگی نوشتن کدهای تیلویند و تغییرات مورد نظر که به سرعت اعمال میشود و هنگام تغییرکدها به سادگی متوجه تغییرات لازم میشوم انتخاب کردم

قبلا در استفاده از ری اکت به همراه تیلویند و فایلهای کانفیگ در هنگامی که تیلویند را به صورت جداگانه روی پروژه میخواستم نصب کنم به مشکل برخوردم و با استفاده از داکیومنتها و جستجو در گوگل مشکل را برطرف کردم

پاسخ سوال سوم: در حال حاضر از جاوا اسکریپت برای برخی انیمیشنهای پیچیده و تعاملی استفاده میشود فکر میکنم سی اس اس این روند را آسان سازی کند و بر عهده بگیرد

در مورد نکست جی اس

اساس کامپوننتهای نکست جی اس ، سرور محور است. در پروژه های بزرگ که علاوه بر بزرگ بودن پروژه و ساختار پروژه، سرعت بارگذاری مهم است، استفاده از نکست جی اس موجب میشود، این مهم قابل دستیابی باشد. از انجایی که من ری اکت بلد بودم ، انتخاب بعدی من برای پروژه های بزرگتر نکست جی اس است

یک اپلیکیشن ری اکت به صورت پیشفرض CSR است یعنی در سمت مشتری رندر میشود اما یک اپلیکیشن نکست جی اس به صورت پیشفرض SSR است یعنی در سمت سرور رندر میشود و اطلاعات در قالب HTML به سمت مشتری فرستاده میشود

استفاده از کامپوننتهای مجزا و سمت مشتری بنا بر نیاز موجب میشود کامپوننتهایی که نیاز به تعامل در سمت کاربر دارند از بقیه کدها جدا شوند و نیاز ی به تبدیل کامپوننت های بزرگ و پیچیده به کامپوننتهای سمت مشتری نداریم. فقط کافیست قسمتهایی مثل سبد خرید را به صورت یک کامپوننت جداگانه سمت مشتری تعریف کرد و سپس در کامپوننت مادر استفاده کرد.

قسمت سوم در مورد تغییرات و یادگیری:

سعی میکنم علاوه بر تمرین زبان جاوا اسکریپت و حفظ تسلط بر تایپ اسکریپت، تغییرات نسخه جدید را دنبال کنم و گاهی به کتابخانه ها و فریمورکهای جاوا اسکریپتی دیگر سرک بکشم. وبلاگ های دامنه دات دو و مدیوم را دنبال میکنم و میخوانم. درباره ایده هایی که درباره تبدیل شدن ری اکت به php از نظر ساختار صحبت میکنند مطالعه میکنم

معمولا من از دوره های آموزشی موجود در یوتیوب بنا بر تاریخ تولید استفاده میکنم. از داکیومنتها استفاده میکنم. اموزشهای کوتاه و مرتبط با کار خودم در لینکدین را مطالعه میکنم. از وب کست پادکستهای حوزه فرانت را دبنال میکنم. مثلا پادکست مربوط به تیم فرانت اند در دیجی کالا را به دقت گوش میدهم

هنگام روبرو شدن با مشکل پیچیده سعی در شناخت پیچیدگی ها و تقسیم کارهای بزرگ به کوچک و حل مشکلات کوچک میکنم تا مساله در صورتی که دارای ابهام است برایم روشن شود و سپس به حل تمام قسمتها یا قسمت پیچیده بزرگتر میپردازم

درباره سوال چالشی

یک پوشه کامپوننتها ایجاد میکنم. در این پوشه قسمت مشترک یا پدر کامپوننت را که ایجاد میکنم و کامپوننتهای دیگر را که ممکن است در قسمتهای مختلف قابل استفاده باشند جداگانه ایجاد میکنم و در کامپوننت پدر و کامپوننتهای دیگر ایمپورت میکنم. مثلا کامپوننت دکمه ، کامپوننت هدر ، کامپوننت سایدبار، کامپوننت منوی همبرگری در موبایل



پایان پاسخ سوالات و انالیز پاسخ ها

نکات مثبت در پاسخ‌های شما:

  • توجه به نیازهای بازار و پروژه‌ها: این نشان می‌دهد که شما انتخاب‌های تکنولوژیکی خود را بر اساس نیازهای واقعی پروژه‌ها انجام می‌دهید.
  • درک عمیق از مفاهیم: به خوبی تفاوت بین SSR و CSR را توضیح داده‌اید و همچنین چگونگی استفاده از کامپوننت‌های مجزا در نکست جی اس را تشریح کرده‌اید.
  • رویکرد حل مسئله سیستماتیک: روش شما برای حل مشکلات پیچیده، نشان از یک رویکرد منطقی و منظم دارد.
  • توجه به یادگیری مستمر: شما به دنبال منابع مختلف برای یادگیری و به‌روزرسانی دانش خود هستید.



چه موضوعاتی را توصیه میکنم یاد بگیرید تا در مصاحبه فنی آماده باشید؟

استفاده از این نکات برای بهبود پاسخگویی شما در جلسه مصاحبه فنی مفید است:

  • تست واحد: آیا در پروژه‌های خود از تست‌های واحد برای اطمینان از کیفیت کد خود استفاده می‌کنید؟ تست‌های واحد به شما کمک می‌کنند تا تغییرات را با اطمینان بیشتری اعمال کنید و از بروز باگ جلوگیری کنید.
  • بهینه‌سازی عملکرد: علاوه بر استفاده از نکست جی اس برای بهبود عملکرد، آیا از تکنیک‌های دیگری مانند کد اسپلیتینگ، لودینگ تنبل و بهینه‌سازی تصاویر نیز استفاده می‌کنید؟
  • دسترسی‌پذیری: آیا در هنگام طراحی کامپوننت‌ها، به اصول دسترسی‌پذیری (Accessibility) توجه می‌کنید؟ اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما برای همه کاربران قابل استفاده باشد.
  • ابزارهای توسعه: آیا از ابزارهای توسعه‌ای مانند لینتтеры، فرمتтеры و دیباگرها استفاده می‌کنید؟ این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا کد تمیزتر و با کیفیت‌تری بنویسید.

سوالات بیشتر در مورد سوال چالشی:

  • مدیریت حالت: برای مدیریت حالت در کامپوننت‌های پیچیده، از چه روشی استفاده می‌کنید؟ آیا از یک کتابخانه مدیریت حالت مانند Redux یا Zustand استفاده می‌کنید؟
  • استایلینگ: چگونه استایل‌های کامپوننت‌های فرزند را مدیریت می‌کنید؟ آیا از روش‌های خاصی مانند CSS Modules یا Styled Components استفاده می‌کنید؟
  • تست‌پذیری: چگونه کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد خود را تست می‌کنید؟



مثال‌هایی از سوالات تخصصی‌تر:

  • اچ تی ام ال HTML:تفاوت بین عنصر div و span چیست؟
    Semantic HTML چیست و چرا مهم است؟
    چه زمانی از iframe استفاده می‌کنید؟
  • سی اس اس CSS:Box model چیست و چگونه کار می‌کند؟
    تفاوت بین inline styles، internal stylesheets و external stylesheets چیست؟
    Flexbox و Grid چه تفاوتی با هم دارند و چه زمانی از کدام یک استفاده می‌کنید؟
  • جاوا اسکریپت:Closure چیست و چه کاربردی دارد؟
    تفاوت بین == و === چیست؟
    Event loop چیست و چگونه کار می‌کند؟
  • فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها:با کدام فریمورک یا کتابخانه فرانت‌اند کار کرده‌اید؟
    چه مزایا و معایبی برای فریمورک یا کتابخانه‌ای که استفاده می‌کنید، قائل هستید؟
    Reactive programming چیست و چه کاربردی در فرانت‌اند دارد؟

آماده هستید در یک مصاحبه فنی شرکت کنید؟

مصاحبه فنیجاوا اسکریپت
امیدوارم به بهتر شدن کمک کنم. در تلگرام و اینستاگرام پیام بفرست، SeyedAhmaddv - ارشد نرم افزار، توسعه دهنده ری اکت و نکست
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید