در این مطالعه، شما به طور خلاصه به اصول UX/UI نگاه خواهید کرد. تجربه کاربری (UX) به نحوه تعامل کاربر با یک محصول یا استفاده از آن اشاره دارد. بنابراین، طراحی UX با ارائه تجربیات معنیدار، مرتبط و رضایتبخش به کاربران، به دنبال افزایش رضایت کاربر است. رابط کاربری یا UI ابزار اصلی است که از طریق آن کاربر با رایانه، تلفن یا دستگاه دیگری ارتباط برقرار می کند.
به طور معمول، مرحله طراحی UX توسعه محصول ابتدا اتفاق می افتد و پس از آن طراحی UI رخ می دهد. پنج مرحله اصلی در فرآیند طراحی UX وجود دارد:
نیازهای کاربران را با قرار دادن خود در جایگاه آنها و شناسایی نوع مصرف کننده آنها درک کنید. این به شما کمک می کند تا نیازها و نیازهای آنها را بهتر درک کنید.
به عنوان بخشی از این مرحله، تصور کنید اجازه مصاحبه و مشاهده مشتریان آدریان را در مراحل مختلف تلاش برای تکمیل رزرو آنلاین در وب سایت رستوران دریافت می کنید. شما می خواهید به ناامیدی آنها گوش دهید. نکته کلیدی در اینجا درک نیازهای کاربر است. از نتایج این تحقیق، شخصیتی ایجاد شده است که می توانید در طول فرآیند طراحی اپلیکیشن وب خود به آن مراجعه کنید.
نقشه سفر کاربر نیز برای همدلی بیشتر با این شخصیت ساخته شده است. این باعث میشود که ایدههای شما ثابت بماند و از فرضیات جلوگیری کنید.
بخشی از تحقیقات کاربران، شناسایی مشکل است. شما تمام اطلاعات جمع آوری شده از کاربران خود را جمع آوری و تقطیر می کنید و مسائل و نیازهای حیاتی آنها را شناسایی می کنید. شما باید این ناامیدی ها یا نقاط درد را بر اساس اهمیت اولویت بندی کنید. اکنون می دانید کاربران شما چه کسانی هستند، ناراحتی های آنها و چه مشکلاتی را باید حل کنید. بنابراین، می توانید به مرحله بعدی بروید.
هنگامی که مسائل را می دانید و برای چه کسی حل می کنید، می توانید ایده پردازی کنید. ایده پردازی ایجاد ایده ها و راه حل هایی برای مشکل شناسایی شده از طریق طراحی، طوفان فکری، جریان کاربر، نقشه ذهنی و حتی یادداشت های دست نویس است. نکته کلیدی در اینجا این است که ذهنی باز داشته باشید و به یک ایده خاص متعهد نباشید، که ممکن است در طول فرآیند طراحی تکرار شود. تکرار به معنای تأمل در کار و اصلاح و بهبود طراحی است. شما ایده های خود را به شکلی ترسیم می کنید که نیازهای مشتریان لیموی کوچک را برطرف کند. سپس آنها را به شکل وایرفریم توسعه خواهید داد. Wireframe یک نمایش دو بعدی از رابط کاربری است که مربوط به قرار دادن و سلسله مراتب محتوا و عملکردهای ارائه شده، به علاوه اقدامات روزمره ای است که کاربران انجام خواهند داد.
این شبیه سازی محصول نهایی است. شما ایدههای خود را در یک راهحل جدید تکرار و اصلاح کردهاید، اما هنوز ثابت نکردهاید که برای همه کار میکند و آن را آزاد میکنید. در این مرحله، ابتدا باید نحوه رفتار آن را با یک نمونه اولیه شبیهسازی کنید، وایرفریم خود را بردارید و آن را شکل دهید. کمی رنگ به آن بدهید، چند دکمه و متن قرار دهید و آن را تعاملی کنید. شما می توانید یک سناریوی واقعی را برای مشتریان خود شبیه سازی کنید تا به آنها در دستیابی به اهداف مورد نیاز خود کمک کنید. از آنجایی که UX یک فرآیند تکراری بر اساس بازخورد کاربر و مشتری است، ممکن است مجبور شوید در این مرحله نیز تکرار کنید. بنابراین، ایده های شما به طور مداوم به چیزی که به یک راه حل نهایی طراحی نزدیک می شود، اصلاح می شود.
در این مرحله نهایی، طرح خود را آزمایش خواهید کرد. مرحله تست جایی است که راه حل خود را به کاربران ارائه می کنید و بازخورد آنها را دریافت می کنید. شما یک اسکریپت تست با دستورالعمل های واضح برای دستیابی به یک کار یا وظایف ایجاد می کنید. شرکت کنندگان در آزمون شما در حین تلاش برای انجام کار با نمونه اولیه شما تعامل دارند. هر گونه ناامیدی را می توان در این مرحله اعلام کرد و برجسته کرد و می توانید به عقب برگردید و قبل از مرحله بعدی به آنها رسیدگی کنید. شما به کاربران گوش داده اید، با آنها همدلی کرده اید و هدف خود را رفع نیازهای آنها از طریق تکنیک های طراحی تکراری کرده اید. شما مشاهده کرده اید که آنها از محصول شما استفاده می کنند و آن را بهینه سازی کرده اید تا آن را آسان تر و شهودی تر کند. اکنون زمان ساخت است. پیروی از این مراحل می تواند به شما کمک کند محصولی بسازید که نیازهای کاربران شما را برآورده کند و تجربه کاربری عالی ارائه دهد.
اگرچه هیچ فرآیند طراحی رابط کاربری خاصی وجود ندارد، اما بسیار مهم است، زیرا وقتی به درستی انجام شود، کاربران متوجه آن نمیشوند، اما زمانی که ضعیف انجام شود یا اصلاً انجام نشود، کاربران تجربه بدی خواهند داشت. یک طراحی رابط کاربری خوب باید سازگار باشد، زیرا سازگاری یکی از عوامل مهم در قابلیت استفاده و یادگیری است. از اجزای رابط کاربری و الگوهای طراحی مانند مواردی که در طراحی مرتبط استفاده میشوند، مانند منوها، درخواستها، دکمهها، فیلدهای ورودی، طرحبندی، رنگها و تایپوگرافی استفاده کنید. چندین نوع سازگاری در UI وجود دارد، از جمله:
شما اکنون UX /UI را مجدداً مشاهده کرده اید. شما باید بتوانید تفاوت های بین UX و UI را توضیح دهید و اهمیت قرار دادن مشتری را در خط مقدم تصمیمات خود در حین کار بر روی هر پروژه ای تشخیص دهید.