ویرگول
ورودثبت نام
سید علی خلوصی
سید علی خلوصی
خواندن ۷ دقیقه·۴ سال پیش

داستان تجربه جدید کسب درامد با موبایلم تو کرونا!(قسمت اول: اینستاگرام)

حدود دی ماه 98 بود که زمزمه‌های بیماری کرونا از چین بلند شد. اولش زیاد فکر نمی‌کردم جدی باشه یا حداقل زندگی روزمره منو تحت تاثیر خودش قرار بده. اما یک ماه بعد؛ داستان جدی تر از این حرف‌ها شد و برخلاف عقیده من کاملا زندگی منو تحت شعاع قرار داد.
آروم آروم شهر رو به تعطیلی و محدودیت می‌رفت و ما که بیرون از خونه کار می‌کردیم ناراحت و اونایی که صاحب کسب‌و‌کار آنلاین و تجارت الکترونیک بودند خوشحال! اما چاره چی بود؟ باید صبر می‌کردیم بیماری کمتر شه یا واکسن اونو پیدا کنن.

داستان تجربه جدید کسب درامد با موبایلم تو کرونا!(قسمت اول: اینستاگرام)
داستان تجربه جدید کسب درامد با موبایلم تو کرونا!(قسمت اول: اینستاگرام)


این مهمون ناخونده همه برنامه‌ها رو بهم زده بود و دولت‌ها هیچ برنامه ریزی برای این شرایط نداشتن. بخاطر همین کلاس‌ها و وبینارهای آنلاین فعلا تشکیل نشده بودن و همه منتظر بودن حداکثر ظرف 1 ماه بتونن به حالت اولیه زندگی خودشون برگردن. که البته خلاف اینم شد!
تو یکی از همین روزهای کرونایی، پیش خودم گفتم چطوره بیام یه صفحه تو اینستاگرام راه‌اندازی کنم و با توجه به علاقه قلبی و شخصیم یعنی کار تو حوزه فناوری و تکنولوژی بتونم تولید محتوا کنم. یا حتی بتونم اینفلوئنسر بشم! همون موقع موبایل‌م رو برداشتم و صفحه جدیدم رو تاسیس کردم!

اما از اونجایی که من آدم خلاقی بودم سریع به این فکر افتادم که تولید محتواهام رو تو سرویس آپارات و یوتوب راه‌اندازی کنم و راه‌اندازی کردم! بعد به این فکر افتادم که اگه بتونم یه کانال بزنم تو تلگرام می‌تونم اهدافم رو خیلی بهتر دنبال کنم. تازه! داستان به همین‌جا ختم نشد و گفتم برای من کمه که فقط تو این‌ها فعالیت کنم. به فکرم افتاد یه وبسایت راه‌اندازی کنم و اینقدر رو مباحث دامین آتوریتی، سئو و... کار کنم که بتونم وبسایتم رو تو رتبه الکسا همچنین رتبه Moz افزایش بدم و مطالبم رو تو سرویس‌های خبرخوان جا بدم. در ادامه تجربه‌های کار با سایت و اینستا و آپارات و یوتوب رو می‌خوام به اشتراک بذارم شاید جرقه‌ای باشه تو ذهن شما تا بتونین کسب درامد خودتون رو شروع کنین :-)

اینستاگرام!

همونطور که گفتم کارم رو با اینستاگرام شروع کردم. خب چی نیاز داشتم؟
آهان! اول یه دوربین و یه میکروفون برای ضبط با کیفیت صدا! یه دوری تو فروشگاه‌های اینترنتی زدم و قیمت‌هارو بررسی کردم. دیدم نه! فعلا اینقدر درامد ندارم بتونم اینارو بخرم و به این زودی‌ها نمی‌تونم هزینش رو جایگزین کنم. پیش خودم گفتم اشکالی نداره که! حالا تصویرم نباشه چه اشکالی داره؟
کارم رو شروع کردم! با آموزش‌های مختلف و ترفند‌ها شروع کردم به ضبط صدا و تولید محتواهای بصری و تطابق اون با صدام. من به یه ادیتور حرفه‌ای مثل افترافکت یا ادوبی پریمییر نیاز داشتم.
بعد از تدوین یکی دو تا از ویدئوهام با افتر به این نتیجه رسیدم اگر بخوام با این تدوین کنم خیلی وقتم رو می‌گیره. من باید راهی پیدا می‌کردم که بتونم ویدئوهام رو خیلی سریع و هرجا که خواستم ادیت کنم! و چه وسیله‌ای بهتر از موبایلم و چه نرم‌افزاری بهتر از کین مستر؟؟!! اینجا بود که موبایل سامسونگم به کمکم اومد و با سیستم قوی اون تونستم چند تا نرم‌افزار گرافیکی نصب کنم. با نصب برنامه Wings Font هم تونستم هر فونتی که دوست داشتم رو روی موبایلم نصب کنم تا بتونم استوری‌های حرفه‌ای تولید کنم.
انتشار اولین پست خیلی استرس داشت و کلی سوال بی‌جواب تو ذهنم ایجاد می‌کرد:
کارم می‌گیره؟ مخاطبان می‌پسندن؟ نظرشون چیه؟ اصلا اشتباه کردم وارد این کار شدم این همه صفحه‌های قدرتمند با محتواها و امکانات پیشرفته دارن کار می‌کنن من کجا می‌تونم خودم رو بین اونا جا کنم؟
تو همین افکار بودم که پیام Finishing Up نظرم رو به خودش جلب کرد! تمـــــــــــــام! یعنی اولین پستم منتشر شد! مثل این بچه‌ها که مادرشون برای کاری از خونه رفته و هی می‌رن در خونه رو باز می‌کنن تا ببینن مادرشون کی میاد؛ منم مدام اینستام رو چک می‌کردم. می‌خواستم ببینم کی کامنت گذاشته چند نفر پست رو Save کردن چند نفر اشتراک گذاشتن و کی کامنت گذاشته! موبایلم شده بود همدمم که یه لحظه‌هم نمی‌تونسیم خودمو ازش جدا کنم!
این حرفایی که می‌زنم رو فقط اونایی می‌فهمن که تازه تولید محتوای حرفه‌ای خودشون رو تو اینستاگرام شروع کردن! نمی‌خوام بحث رو منحرف کنم. کجا بودم؟ اهان... می‌گفتم! نکنه انتظار دارین بگیره؟ معلومه که نمی‌گیره! کی تو اولین پست تونسته بترکونه که من بتونم بترکونم؟؟!! خیلی ناامید شدم بی‌هدف رو تختم دراز کشیدم و حتی امید فکر کردن هم نداشتم! یاد یه از قرآن افتادم که فرموده بود: الانسان الا ما سعی! انسان چیزی جز تلاش خودش نیست!
پیش خودم گفتم شاید تلاش من کم بوده یا نتونستم به اندازه کافی فالوور و مخاطب هدفم رو جذب کنم. اشکالی نداره! دوباره بلند می‌شم خودم با قدرت ادامه می‌دم! ولی قبلش باید کاملا حساب شده عمل کنم. فالوورهام، بیوی جذاب، عکس پروفایل مناسب‌تر، تگ‌های بجا و مناسب، پیدا کردن یه سری تایم‌های خاص برای منتشر کردن پست،کاور هایلایت یک دست برای حرفه‌ای تر کردن ظاهر پیج، استوری‌های جذاب موضوعات جذاب‌تر و کلی موضوع دیگه! به امید روزی که بتونم موفق بشم.
خب... شروع کردم. اول از همه یه بایو جذاب نوشتم و کم و کسری هاش رو هم اصلاح کردم. به متین زنگ زدم که حتما یه لوگوی خوب و مناسب و کاور برای هایلایت برای کار من طراحی کنه و تمام توضیحات رو کامل تو واتساپ براش توضیح دادم. متین هم بدون هیچ واهمه‌ای قبول کرد و مشغول شد. منم نشستم روی کاغذ طرحی رو که می‌خواستم برای پست‌هام طراحی کنم تا با کنار هم قرار گرفتن اونا یه الگوی زیبا به صفحه بده. می‌دونین که پیج هرکس که اینطوری باشه قطعا حرفه‌ای تر به نظر می‌رسه.
طرح اولیه رو ریختم. تو همین افکار بودم که با تماس متین به خودم اومدم. لوگو رو طراحی کرده بود و نظر می‌خواست. چند تا طراحی کرده بود که با همفکری به یه نتیجه رسیدیم و یکی شون رو انتخاب کردیم. طرحم رو به متین نشون دادم. وقتی الگو رو دید یه سری ایرادهایی گرفت و با کمک اون تونستیم به الگوی نهایی برسیم.
حالا نوبت این رسیده که برم ساعت‌های خاص برای انتشار همچنین فالوورهای هدفم رو جذب کنم. این همه کار کردیم خوشحال بودم! اما یه چیزی نظرمو جلب کرد و شیرینی خوشحالی رو گرفت!!!! ما هنوز اسم و آی‌دی مناسب انتخاب نکردیم که!!! می‌دونین یعنی چی؟ یعنی عین این که ماشین تولید کنی اما یادت بره براش موتور بزاری :/ دقیقا داستان ما شده بود. حدود یک روزی نشستم تمام ایده‌های اسم رو نوشتم و بررسی کردم. این موضوع رو پسر عموی همیشه همراهم در میان گذاشتم و بین اون همه اسم یه نظر داد که کلا دگرگون شدم و همونو انتخاب کردم!: آی‌تی‌کلوپ!!! بعله! آی‌تی؟‌کلوپ به عنوان اسم و آی‌دی کارمون انتخاب شد. حالا باید بریم برای فاز دوم تولید محتوا، قدرتمندتر، پیشرفته‌تر، با تجربه‌تر!!!

خلاصه تجربیاتم تو کسب‌و‌کار با موبایل تو اینستاگرام!

برای فعالیت و کسب درامد با موبایل تو اینستاگرام، صبر ایوب می‌خواد و عمر نوح! اگر می‌خوای کارت بگیره و حرفه‌ای بشی باید همه مشکلات و چالش‌ها رو پشت سر بزاری. تجربیات بالایی که گفتم در کل اگر می‌خواستم همش رو بگم قطعا خیلی زیاد می‌شد. اینجا می‌خوام یه سری نکات طلایی بگم که در آینده باهاشون مواجه شده بودم و الان مثل یه پدر می‌خوام اونارو بهت منتقل کنم:
1- برای راه‌اندازی کسب‌وکار تو نیازی نداری خیلی حرفه‌ای باشی پس خودتو گول نزن! من و خیلیای دیگه که الان درامدی بهم زدن و به قول معروف حرفی برای گفتن دارن همشون صفر تا صد کارشون رو دارن با موبایل پیش می‌برن. پس موبایلتو دست‌کم نگیر! ازش کار بکش!
2- اول کار موفق نمی‌شی! انتظار بیجا نداشته باش همونطور که من موفق نشدم! اگه یه ورزشی رو شروع کنی مگه اول بسم الله مربی می‌برتت مسابقات جهانی؟ یا اگر ببرت مگه مقام میاری؟! معلومه که نه! ناامید نشو و با قدرت ادامه بده اگه اول کار شکست خوردی ناراحت نباش چون همه اول راه شکست می‌خورن.
3- حتما کسب‌و‌کارت رو تو اینستاگرام راه‌اندازی کن! چون اکثر مردم کشور ما تو اینستاگرام فعالیت می‌کنن تا سایر شبکه‌هایی مثل تلگرام. تو اینستاگرام فعالیتت رو بیشتر کن و حرفه‌ای ادامه بده.
4- یه سری نکات طلایی تو استفاده از اینستاگرام هست که می‌خوام تو مقاله‌های بعدی اونارو منتشر کنم که با رعایت اونا می‌تونی پیچت رو بالا ببری و کلی پیشرفت کنی. البته همون نکات رو من تو متن گفتم و اگر خوب بخونی می‌تونی اون نکات طلایی رو استخراج کنی!

خب تو اولین پست از سری تجربیات کسب درامد من تو ایام کرونا تقدیم حضورتون شد. تو پست‌های بعدی می‌خوام تجارب چالش‌هایی که بعدا تو اینستاگرام، تلگرام، یوتوب و آپارات برام پیش میاد رو باهاتون به اشتراک بذارم. حتما دنبالمون کنین دمتون گرم عاشقتونم :)

حتما دنبالمون کنین :)

کسب درامد اینترنتیکسب درامد از اینستاگرامکسب درامدکرونا
بنیان‌گذار آی‌تی‌کلوپ هستم و عاشق فناوری! تمام وقتم رو صرف فناوری و مطالعه و فعالیت تو این زمنیه می‌کنم و تمام تجربیاتم رو اینجا می‌نویسم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید