ویرگول
ورودثبت نام
سید یاسین پیام
سید یاسین پیام
خواندن ۷ دقیقه·۱ سال پیش

علی آقا! گفت و گو همینجاست(نسخه پرسش و پاسخ)

بعد از انتشار یک نوشته به بهانه گفت و گو با کاربری در همین صفحه، پرسش و پاسخی در بخش نظرات رد و بدل شد که به نظر من ارزش باز نشر جهت سادگی در دسترسی و صدالبته گفت و گوی بیشتر رو دارد متن نوشته رو از اینجا ملاحظه کنید.

علی آقا! گفت و گو همین جاست

'گفت و گو برای جویندگان حقیقت یک نعمت است
'گفت و گو برای جویندگان حقیقت یک نعمت است

4 ماه بعد از انتشار نوشته اصلی، کابر مخاطب یعنی علی آقا طی یک نظر نسبتا مفصل به یادداشت بنده پاسخ هایی دادن و نظرات جدیدی رو هم بیان کردن که در ادامه مطالعه می کنید:

متاسفانه کمی دیر متوجه این نظر شدم...
متاسفانه کمی دیر متوجه این نظر شدم...


۱- نقطه پذیرش شکست سیاست اجبار حجاب و تجدیدنظر در آن توسط شما دقیقا کجاست؟ «دقیقا» کجا؟ کشور چقدر هزینه برای این برداشت خاص شما از مذهب بدهد از کشور و ملت می‌کشید بیرون و می‌روید سراغ مسائل مهمتر؟ شنیدم که سرکار رادن گفته از دوربین برای شناسایی زنان بدحجاب استفاده خواهیم کرد. یادم افتاد چند سال پیش منزل ما را دزد زد و پلیس نه انگشت‌نگاری کرد، نه از فیلم دوربین کمک گرفت و نه حتی فیلم دوربین مداربسته منزل خودمان را که برایش فرستادیم مورد استفاده قرار داد.
ماهانه خدا تومن پول مالیات از حساب کارمندی چون من کسر می‌شود اما یکبار که نیازمند حمایت و اقدام قانون و پلیس بودیم، هیچ!
۲- یک سری حرفها گفتنشان باعث بی‌اعتباری نزد اهل تفکر می‌شود. مثل چه حرفی؟ مثل همین حرفی که تو دهن شماها گذاشتن که هی تکرار می‌کنید در فلان کشور اروپایی هم حد پوشش وجود دارد، یا در فلان دانشگاه آمریکا هم چنان بخشنامه‌ای وجود دارد. اینها ممکن است ساده‌دلانی چون خود شما و B Dehghani و... را متقاعد کند اما از نظر ما قیاس مع‌الفارق است. دقیقا مثل آن است که یکی را برای جرم ارتداد اعدام کنی و در مقام پاسخ بگویی در آمریکا هم متجاوزین به عنف و قاتلین سریالی را اعدام میکنند!
این کجا و آن کجا؟؟؟
۳- در آیات قرآن در مورد حجاب، از واژه مومنان و مومنات استفاده شده است. مومن متفاوت از مسلمان است. حتی در این آیه { يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّۚ ذَٰلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَن يُعۡرَفۡنَ فَلَا يُؤۡذَيۡنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورٗا رَّحِيمٗا } خدا صراحتا زنان و دختران پیامبر و زنانِ مومنان را امر به پوشش کرده و حتی به دختران مومنان هم نگفته حجاب داشته باشند. حتی به زنان مسلمان هم نگفته حجاب داشته باشند. حتی به همه زنان نگفته پوشش داشته باشند. طبق روایات متعدد اطلاع داریم که در زمان پیامبر و ائمه کنیزان نه تنها حجاب نداشتند بلکه داشتن حجاب برای آنها ممنوع بوده. شما بگو، یک کنیز جوان و زیبا چرا نباید حجاب داشته باشد؟ دل کسی قرار نبوده برای او برود؟! باعث فحشا نمی‌شده؟ عرش خدا از بی‌حجابی او به لرزه نمی‌افتاده؟
۴- این دین برای اعراب بوده است. صراحتا در قرآن اعلام شده که برای هر قومی به زبان خودش پیامبر فرستادیم. صاحبان این دین کسان دیگری هستند. خدا به زبان همانها با آنها سخن گفته. آورندگان این دین اجداد همین اعراب فعلی بوده‌اند و حالا از بین همه این کشورها، ایران پرچمدار حجاب اجباری شده!!! کمی فکر کنید.
۵- کمی فکر کنید.


4 ماه بعد از انتشار این نظر، به صورت اتفاقی اون رو دیدم و پاسخی هایی رو هم متناظر با 5 بند بالا نوشتم که در ادامه مشاهده می کنید:

1- در متن اصلی نوشته بودم: «فردای براندازی» اما برای این مساله در بخش نظرات می گویم نقطه پذیرش شکست اجبار حجاب برای شخص بنده «هرگز» هست اما تجدید نظر در پیاده سازی آن:«همین امروز!». البته واضح هست که بنده متولی این حوزه نیستم و فقط درحال بیان نظراتم هستم.
تقریبا هیچ یک از هزینه های کشور به معنای «آسیب» ارتباطی به مساله حجاب ندارد. اصل مساله مذهبی که برای کشور هزینه داشته «استکبارستیزی» هست. بیان دیگر این که در همه جای دنیا وقتی ملتی یا کشوری دشمن دارد، نبرد و هزینه جزوی از دشمنی هست. مثال های جهانی از آمریکا و ناتو و روسیه و اوکراین و عربستان گرفته تا گابن و نیجر و کوبا هم که زیاد هست. اما واقعیت این هست که قرائت از مذهب در «قانون اساسی» وجود دارد. به عبارت بهتر باید مشخص شود که محل اعتراض کجاست؟ قانون اساسی یا تفسیر قانون اساسی؟ تفسیر قانون اساسی قابل تغییر هست اما تغییر قانون اساسی بسیار سخت و پیچیده است و نیازمند اکثریت حقیقی دارد و با خربزه نویسی قابل رفع و رجوع نیست.
نانوایی سر کوچه ما کم فروشی می کند به 5 دستگاه دولتی برای پیگیری و اعتراض زندگ زدم ولی جوابی نگرفتم. این یعنی در ماتریکس هستیم؟ این یعنی نفی وجود خدا و مذهب؟! به نظرم این یعنی بی کفایتی کارمندی که حق من را پیگیری نکرده. ولی ارتباط این بی کفایتی های روزمره(که در برابر آن موارد ایثار و بزرگ منشی زیادی هم وجود دارد) رو به اعتراض به اصل و اساس یک کشور رو متوجه نمی شم.

شکایت من از 9 اردیبهشت بدون پیگیری مونده
شکایت من از 9 اردیبهشت بدون پیگیری مونده

بگذریم که رادان اگر یک حرف راجع به برخورد با تخلف انتظامی حجاب گفته، کلی کار هم برای برخورد با سایر مسائل انتظامی انجام میده. البته من از رسانه های خبری نقل می کنم و قضاوت تخصصی رو به اهل فن می سپارم. به عبارتی مسائل انتظامی یا سیاسی کشور در گرو مساله اجتماعی حجاب نیست.
2- مساله مثال قانون پوشش قیاس هست اما مع الفارق نیست. قانون میوه یک جهان بینی هست( از مونتسکیو تا ملاصدرا در این مورد اتفاق نظر دارند) جهان بینی معترضین به حجاب گُنگ و مبهم هست. اگر بر مبنای لیبرال دموکراسی(یا هر نحله غالب فسلفی لیبرالی) هست، میوه درخت لیبرال دموکراسی در غرب پوشش را محدود کرده. اتفاقا قیاس لیبرال دموکراسی و مذهب شیعه قیاس مع الفارق هست. شما برای رد حجاب اجباری در کشوری که قانون اساسی آن بر مذهب شیعه تکیه کرده یا باید عالم شیعی باشید و قرائت دیگران رو از مذهب رد کنید یا باید عالم یک جهان بینی دیگر باشید و اصل جهان بینی شیعی رو رد کنید. برای هر دو مورد فضای گفت و گو موجود هست.
استناد به حقایق کسی رو نامعتبر نمی کند. بلکه به عنوان یک روش پذیرفته شده علمی و پژوهشی برای روشن شدن حقیقت بسیار پسندیده است.
3- طبق آیه 14 سوره حجرات اسلام مردم یعنی تسلیم شدن در برابر بنیادهای دین اسلام. ایمان یعنی باور قلبی به این بنیادها داشتن. از منظر اجتماعی چه شما باور داشته باشید(طوعا) و چه گردن نهاده باشید(کرها) شما ملزم به پیروی از آن دین هستید(آل عمران:83). مساله حجاب همان طور که در متن اول(نور:31) استناد کردم اختصاصی به زنان پیامبر نداره و برای عموم مسلمانان هست. البته آیات دیگری مثل آیات ابتدایی سوره مومنین هم این مساله رو تاکید می کنند.
اما اگر با احکام اسلامی آشنا باشید، از منظر فقهی بردگان در زمره شهروندان جامعه نبودند و حقوق اجتماعی نداشتند بلکه حقوق اون ها ملکی و متعلق به مالک بوده. لذا اصلا اگر کسی به برده ای تجاوز هم می کرده، حد زنا نداشته بلکه جریمه میشده. موضوع حجاب مساله اجتماعی و شهروندی هست. بگذریم کنیز زیبا را در اندرونی حبس می کردند اصلا بیرون نمی آمده( شما اگر تاج پادشاهی داشته باشی باهاش به خیابان نمیای و اون رو تحت الحفظ نگهداری می کنی).
4- همان قرآنی که گفته برای هر قوم «هدایت گری» فرستادیم در سوره احزاب آیه 40 گفته این دین، نسخه نهایی دین خداست و کاملترین دین هم هست(مائده:3). در نتیجه اسلام فرا زمانی، مکانی و نژادی شایستگی پیروی داره. در سوره آل عمران آیه 85 تصریح داره که افرادی که عامدانه از این دین سرباز بزنند و مسیر دیگری به عنوان راه سعادت به پیشگاه خدا ببرند، از آن ها پذیرفته نخواهد شد. پس حداقل طبق قرآن، اسلام محدودیت زمانی، نژادی و جغرافیایی ندارد.
طبق آیه 13 سوره حجرات اختلاف نژادی ارتباطی به ارزش های انسانی نداره. همون طور که جاذبه، مغناطیس، گلوله و مرگ، عرب و عجم نداره، سعادت، حقیقت، درستکاری یا شقاوت، نگون بختی، فساد و کژکرداری هم ربطی به نژاد نداره. به علاوه قرآن گفته برای هر قوم افرادی از جانب خدا از میان خودشان، فرستاده می شوند(رعد7، مومنین 32). مشتقام بدانم به نظر شما فرستاده خدا برای ما ایرانیان در دوران های قبل و این دوران چه کسانی هستند؟
همچنین دین یک بسته کامل سبک زندگی هست. مایلم بدانم در صورتی که اسلام نباید داشته باشیم به چه بسته و چه جهان بینی که ابعاد مختلف زندگی ما را هدایت کند باید «ایمان داشته باشیم». هر دینی بهتر از اسلام معرفی شود، حتی بی دینی، من اسلام را برای آن ترک خواهم کرد. البته این کار آگاهانه خواهد بود.
5- ممنونم از این توصیه دوستانه سعی می کنم بیشتر از قبل فکر کنم.


جهان بینیجمهوری اسلامیاحکام شرعیحجابگفت و گو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید