جادوی صحنه پردازی
شاید با دیدن عکس های فیلیپ لورکا دیکورسیا ی آمریکایی (1953)، ابتدا او را یک عکاس مستند بدانیم اما وقتی بیشتر با کارهایش آشنا می شویم، پی می بریم که فیلیپ لورکا استاد عکس های صحنه پردازی شده با نور مصنوعی است که یک پیوند جادویی بین خیال و واقعیت را ایجاد می کند.
لورکا عادت داشت که دوستان و خانواده خود را به صورت صحنه پردازی شده داخل کادر قرار دهد و به جزئیات در چیدمان توجه کند، در نتیجه بیننده اینطور تصور می کرد که تمام این تصاویر مستند و از زندگی روزمره اوست. همچنین لورکا با ایجاد نورپردازی خاص و متمایز کردن یک عابر از دیگر عابران، به صورت تصادفی، در پیاده روی شهرهای مختلف جهان (برلین، کلکته، هالیوود، نیویورک، رم و توکیو،…) عکسهای خلاقانه ای ثبت کرد. عکاسی از افرادی عادی با رفتارهای روزمره تکراری که با این نوع عکاسی مانند چهره ها و مدل های مطرح به نظر می رسند. این مجموعه عکس یادآور عکس های پرتره ریچارد اودون(Richard Avedon)، عکاس مد و فشن امریکایی ست. اودون در پرتره هایش همیشه سعی کرده تضاد و پیچیدگی را در چهره فرد پیدا کند. او اغلب عکس هایی تهاجمی گرفته که احساس و حالت درونی سوژه را نشان دهد. حال در این مجموعه نیز لورکا سعی کرده درون و افکار عابران را زیر نور خود ساخته اش آشکار کند.
یکی از مشهورترین مجموعه های فیلیپ لورکا Hollywood Hustlers است که به فحشا مردان در لس آنجلس می پردازد. نکته جالب در مورد این مجموعه نحوه نامگذاری هر یک از عکس ها است. نام هر عکس براساس اسم، سن، محل زندگی و قیمت خدماتشان نامگذاری شده[1]. چرا که مشخصه اصلی کارهای لورکا، توجه به جزئیات است.
در عکس زیر (سمت راست)، مرد سیاه پوستی که با بالا تنه برهنه در تصویر نمایان است، از همین مجموعه انتخاب شده، این عکس یادآور فیلم moonlight می باشد. دنیای مرد جوان سیاه پوستی به نام کایرون، که بر اثر فشار جامعهای که احاطه اش کرده تا مرز فروپاشی پیش میرود و زندگی بی رحم و آدم های پست پیرامونش، او را به آدمی که نیست و از آن وحشت دارد تبدیل می کنند.
فیلم moonlight (2016)، به کارگردانی بری جنکینز ( Barry Jenkins) در سه دوره ی مختلف، زندگی کایرون(Chiron) را روایت می کند. پسر بچه خجالتی و منزوی که نگران است تا آخر عمر مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گیرد. اما درنهایت او به مردی تبدیل می شود که دیگر از چیزی نمی ترسد و از هویت واقعی خود فاصله میگیرد و این دقیقاً همین حسی است که از عکس لورکا منتقل می شود. کسانی که برای رسیدن به آرزوهای محال تا مرز فروپاشی پیش رفتند.
در یکی دیگر از مجموعه عکس های فیلیپ لورکا، او براساس رمان جان استین بک (John Steinbeck)، جو اقتصادی،سیاسی و فرهنگی ایالات متحده را در اواخر دوران بوش به تصویر کشیده است. به گفته لورکا:" ناگهان مردم فهمیدند قرار نیست هیچ چیز را رایگان دریافت کنند. آنها نمی توانند وام مسکن داشته باشند و مجبور به بازپرداخت آن نباشند و این شکست فاجعه باریست." حال بعضی از عکس های این مجموعه بسیار نزدیک به نقاشی های ادوارد هاپر است که از دید شخصی، زندگی مدرن آمریکایی را ترسیم کرده.
ادوارد هاپEdward Hopper-(1882-1967) نقاش آمریکاییست که از سبک واقع گرایانه(Realism) در نقاشی هایش استفاده کرده است. او تنهایی و سکوت را با رنگهای زیاد و در یک دنیای واقعی به بیننده نشان داده. با نگاه کردن به نقاشیهای هاپر ، احساس می شود آدم ها سردرگمند و قصد پیدا کردن خود آشفته شان را دارند، در نتیجه از فضاهای شلوغ فراریند و به سکوت و تنهایی خود پناه آورده اند. حال این حس و حال نیز در بیشتر عکس های این مجموعه ی لورکا دیده می شود. احساس پوچی و مبارزه با خویش برای یافتن امید.
[1] Andre Smith, 28 Years Old, Baton Rouge, Louisiana, $30